آموزش کاشت و پرورش

سوئیس چارد سبزی رنگین کمانی

سوئیس چارد

سوئیس چارد از سبزی های محبوب در جهان می باشد که این روزها در برخی فروشگاه های سبزی و میوه دیده میشود. همچنین برخی از رستورانها از این سبزی رنگارنگ در سوپ، پاستا و سایر غذاها استفاده می کنند. این سبزی معمولاً به رنگ های سبز، زرد، نارنجی ، قرمز ، بنفش و صورتی دید میشه.

آشنایی بیشتر با سوئیس چارد

چارد سوئیسی سبزی زود رشدی است و در تمام طول سال میتوان در باغچه و گلدان و… پرورش داد. کاشت آن در گلدان و برداشت این محصول رنگارنگ رو از دست ندید.

“سوییس چارد” نوعی سبزی با منشا مدیترانه و از خانواده چغندرها می باشد که برخی معتقدند دارای بیشترین مواد مغذی در بین سبزی هاست. معمولاً بعد از گذشت ۳۰ روز از کاشت بذر برداشت آن آغاز می شود البته برگ های اولیه جوان تر هستند و به صورت خام مصرف می شود .

برگ های بالغ آن در پخت غذا استفاده می شود و اگر اندازه آن کاملاً درشت شود میتوان با برگ های آن دلمه درست کرد.(تصویر دلمه برگ چارد سوئیسی در ادامه آمده است)

بذر چارد سوئیسی برگ هایی با رنگ های مختلف و چشم نواز تولید می کند و به همین دلیل سبزی رنگین کمانی نیز نامیده می شود

کشت سوئیس چارد

کاشت بذر چارد سوئیسی بسیار ساده بوده و دستور کاشت خاصی ندارد ، ابتدا بذرها را ۲۴ ساعت در آب خیس کنید و سپس در خاک نسبتاً غنی بریزید و بر روی آن حداکثر ۰٫۵ تا ۱ سانتی متر خاک نرم بریزید و آبیاری کنید و
بعد از گذشت ۳۰ روز از کاشت بذر چارد سوئیسی ، برداشت آغاز می شود ، هر چه برداشت زودتر انجام شود برگ ها لطیف تر هستند و میتوان آنها را به صورت خام مصرف کرد. برای برداشت بهتر است برگ ها را از انتها و محل اتصال به ریشه با چاقو ببرید

خواص سوئیس چارد

سوئیس چارد قند خون را کاهش می دهد.

دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است

به عنوان یک منبع عالی برای ویتامین آ، ث و ای (مربوط به بتاکاروتن) و منگنز معدنی و منبع خوب روی و برخی آنتی اکسیدان هاست. در حالی که این آنتی اکسیدان ها فقط یک قسمت از فواید چارد هستند.

آنتی اکسیدان های چارد نقش ضد التهابی نیز دارند. گاهی اوقات با کاهش آنزیم های التهابی خطر ابتلا به التهاب مزمن را کاهش می دهند و گاهی اوقات از تولید پیام التهابی جلوگیری می کنند.

چارد به احتمال زیاد خطر ابتلا به چاقی، تصلب شرائین، دیابت نوع۲، فشار خون بالا و چندین نوع ورم مفصل را کاهش می دهد.

کمک سوئیس چارد به سلامت استخوان ها: چارد یک منبع خوب برای کلسیم و یک منبع عالی برای منیزیم و ویتامین کا است که به مقاومت استخوان ها کمک می کند. اگرچه امروزه بیشتر مردم از نقش کلسیم در سلامت استخوان ها اطلاع دارند ولی نقش ویتامین کا به همان اندازه شناخته شده نیست. ویتامین کا۱ فعال سازی بیش از حد استئوکلاست که باعث شکستگی استخوان می شود جلوگیری می کند. به علاوه، باکتری های هم زیست در روده ما ویتامین کا۱ را به کا۲ تبدیل می کنند که استئوکالین (پروتئینی غیرکلاژنی) را فعال می کند. استئوکلسین مولکول کلسیم در استخوان است. همه این ویتامین ها نقش و اهمیت این ویتامین را در سلامت استخوان ها نشان می دهد.

چارد یک منبع عالی از ویتامین آ، ث و کا، منیزیم، مس، منگنز، پتاسیم، ویتامین ای و آهن و منبع بسیار خوبی از فیبر، کولین، ویتامین ب۲، کلسیم، ب۶، فسفر و پروتئین است. منببع خوب اسید پانتونیک، روی، ویتامین ب۱، ب۳، فولات و سلنیوم است.

نوشته های مشابه