آموزش کاشت و پرورش

کاشت گوجه چری و گلابی

گوجه فرنگی چری از خانواده گوجه فرنگی است که به آن گوجه گیلاسی یا گوجه مینیاتوری هم می گویند.پر بار بوده و میوه ها به اندازه گیلاس و ترش مزه می باشند. گوجه گلابی ا به شکل گلابی کوچک با رنگ زرد و طعم ترش ملس می باشند.

بذر گوجه فرنگی چری و یا گلابی  را در اواخر بهمن ماه و بصورت خزانه در بستری مناسب از خاک نرم در محیطی مرطوب و گرم با دمای ۲۵ درجه سانتی گراد (محیطی مثل گلخانه) در جعبه و گلدان می‌کارند.
نشاء سبز شده را پس چهار برگه شدن در اوایل اردیبهشت ماه در جوی و پشته‌های احداثی کشت می‌کنند. لازم به ذکر است که جوانه زنی بذر گوجه فرنگی در شرایط طبیعی و محیطی گرم و مرطوب بین ۸ تا ۱۱ روز طول می‌کشد.
فاصله پشته‌ها ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر و فاصله بوته‌ها ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر است مقدار آبیاری با توجه به گرمای محیط و نوع خاک متغییر بوده و در شرایط نرمال طبیعی با آب و هوای معتدل بین ۵ تا ۶ روز می‌باشد.
خاک دادن پای بوته‌های گوجه فرنگی پس از وجین علفهای هرز تا ۳ نوبت پس از آبیاری الزامی می‌باشد. یکنواخت بودن توزیع آب در طی فصل رشد باعث جلوگیری از ریزش گل و کاهش میوه بستن و نیز جلوگیری از ایجاد عارضه پوسیدگی می‌‌شود.
پس از آنکه بوته‌ها رشد کردند آنها را به قیم می‌بندند (قیم، قطعه چوبی است که کنار بوته قرار می‌دهند تا بوته از آن بالا برود و یا آن که در دو سوی خطوط دو میله فلزی یا چوبی در زمین فرو می‌کنند و با بستن ریسمان به آن به وسیله ریسمان‌هایی ساقه بوته را به آن وصل می‌‌کنند تا نهال در ارتفاع رشد کند و روی زمین گسترده نشود)

 فکر کنید یک گلدان پر از گوجه فرنگی چری (مینیاتوری) در منزل داشته باشید که هر وقت نیاز داشته باشید بتوانید برداشت کنید.

نوشته های مشابه