آموزش کاشت و پرورش

روش کاشت کلم گل در گلدان

کشت ارقام مناسب با فصل و منطقه ای که در آن زندگی می کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. کلم گل را در هر آب و هوایی که خطر یخ زدگی وجود ندارد و زمانی که دما درمحدوده ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است می توانید کشت کنید. دمای مناسب در زمان بلوغ هد نیز ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد. در مقاله زیر به کشت کلم گل در گلدان برای دوستانی که امکان کشت در مزرعه, گلخانه و یا باغچه ندارند می پردازیم. میتوانید با سفارش بذر کلم گل رنگی از فروشگاه سپس اقدام به کشت کنید.

به طور معمول در مناطق گرمتر کشت بذر را میتوان در پاییز شروع و تا آخر زمستان ادامه داد. در مناطق سردتر بهتر است که کشت بذر را در آخر زمستان و تا شروع بهار انجام و برداشت در تابستان و یا پاییز صورت گیرد.

کشت کلم گل در گلدان

کشت بذر, انتقال نشا مانند کلم برگ است. کاشت بذر در عمق ۱ تا ۲ سانتی متری و فاصله ۴ سانتی متری از هم انجام می شود. زمانی که بذرها جوانه زدند و گیاهان دارای ۳ تا ۴ برگ بودند زمان کشت در گلدان است.

انتخاب گلدان

برای کشت کلم گل در گلدان باید  گلدان با عمق ۳۶ سانتی متر و حداقل ۳۰ سانتی متر پهنا انتخاب کرد. همچنین مطمئن شوید به اندازه کافی سوراخ در ته گلدان برای زهکش وجود دارد. در چنین گلدانی میتوانید یک کلم گل کشت کنید. میتوانید ۲ تا ۳ گیاه را در سطل های بزرگتر کشت کنید.


نیازهای کلم گل برای رشد در گلدان

گلدان را در موقعیت آفتابی که در روز حداقل ۶ ساعت نور خورشید دریافت می کند قرار دهید. در مناطق گرمسیری گیاه در شرایط نیمه آفتابی قرار دهید.

مانند همه گیاهان خانواده کلم ها, کلم گل نیز تحت تاثیر خاک مناسب قرار میگیرد. گلدان را با خاک گلدانی با کیفیت؛ سبک, عمیق, غنی از هوموس و کمی رس پر کنید. از آنجایی که کلم گل رشد مناسبی در خاک مرطوب دارد بستری را انتخاب کنید که مقداری رطوبت را نگه میدارد اما زهکشی خوبی نیز داشته باشد.

همان طور که گفته شد کلم گل نیاز به خاک مرطوب دارد بنابراین نیاز است تا آبیاری منظم صورت گیرد و از خشک شدن خاک در زمانی که گیاهچه در حال بلوغ است و همچنین تشکیل هد جلوگیری شود. شرایط تنش خشکی باعث تشکیل هد های کوچک و جداجدا و یا حتی عدم تشکیل هد می شود. از طرفی بیش از حد آب دادن نیز مانع رشد می شود که باید اجتناب کرد.

زمانی که هد کلم گل ۶ الی ۹ سانتی متر قطر دارد (برای واریته های رنگی لازم نمی باشد) هد را با برگ های داخلی بپوشانید. به این عمل سفید کردن یا blanching می گویند. این کار از هد در برابر نور خورشید محافظت می کند و هد سفید تری و شیرین تری تشکیل می شود.

کلم گل نیاز غذایی بالایی دارد. میتوانید از کمپوست و یا کود دامی کاملا پوسیده در ترکیب با خاک در زمان کشت استفاده کنید. همچنین کوددهی به صورت تغذیه با کود ۱۰-۱۰-۱۰ نیز به صورت ماهیانه مناسب است.

استفاده از مالچ در پاییز و زمستان خاک را گرم نگه می دارد و از ریشه ها در برابر سرما محافظت میکند.

برداشت کلم گل حدود ۳-۴ ماه بعد از کاشت انجام می شود.

ترجمه توسط واحد تحقیق و توسعه مجتمع کشاورزی فردین کشت

نوشته های مشابه