عمومی

چگونه کود مناسبی برای گل های خود انتخاب کنید؟

کودهای مناسب برای گل ها

هنگامی که برای خرید کود می روید احتمالا با طیف گسترده ای از فرمولاسیون کودها مواجه شده اید. پودرها، گرانول ها، محلول ها از جمله رایج ترین فرمولاسیون کودی هستند. کسب اطلاعاتی در مورد انواع کودها شما را برای انتخاب کودهای مناسب برای گل های خود کمک می کند. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با انواع کودهای مورد استفاده آشنا کنیم.

انواع کودها

کود کامل

برای اکثر افرادی که در خانه خود گل و گیاهان زینتی پرورش می دهند، واژه کود کامل برای آنها آشناست. کودهای کامل از مله کودهای مناسب برای گل ها هستند. در این کودها 3 عنصر اصلی و مورد نیاز برای رشد گیاهان وجود دارد که عبارت اند از:

نیتروژن (N): باعث رشد بهتر و شادابی شاخ و برگ گیاهان شده و آن را تقویت می کند.

فسفر (P): باعث شکوفایی و تشکیل میوه می شود.

پتاسیم (K): سیستم ریشه ای را سالم نگه داشته و  باعث رشد بهتر ریشه می شود.

در بسته بندی این کود سه ماده اصلی اصلی به ترتیب (که به اختصار  به آنها “NPK” گفته می شود، با اعدادی که نشان دهنده درصد هر ماده مغذی در مقایسه با سایر عناصر غذایی جزئی و مواد پرکننده است، بیان می شود. به عنوان مثال، یک کود 10-10-10 حاوی 10 درصد از هر ماده مغذی N-P-K است. سایر اجزای تشکیل دهنده مواد بی اثر هستند مانند خاک اره ، خاک رس (در فرمولاسیون پودری) یا آب (در کودهای مایع).

برای تحریک شکوفایی گل هایتان، کودهایی با درصد فسفر بالاتر در مقایسه با درصد نیتروژن و پتاسیم انتخاب کنید. برای رشد ریشه ها نیز از کودی با درصد پتاسیم بالاتری استفاده کنید.

کودهای شیمیایی

تولیدکنندگان کود با ترکیب مواد شیمیایی غیرآلی برای ایجاد ترکیباتی مانند نیترات آمونیوم یا سولفات منیزیم، کودهای مصنوعی ایجاد می کنند. برخی از مزایای کودهای شیمیایی این است که ارزان بوده و  به راحتی در دسترس هستند و گیاهان سریعتر آنها را جذب می کنند. از معایب این کودها می توان به سوختن شاخ و برگ گیاهان که در اثر استفاده بیش از حد اتفاق می افتند. همچنین کودهای شیمیایی خاصیت بهبود کیفیت خاک را ندارند. کودهای شیمیایی طیف وسیعی از فرمولاسیونی را دارد که ممکن است به صورت پودری و یا مایع باشند.

کودهای مناسب محلول پاشی

کودهای برگی مواد مغذی مایعی هستند که گیاهان از طریق برگ های خود جذب می کنند .همه گل ها از این طریق عناصر مغذی را جذب نمی کنند. زیرا موم ها و تریکوم های برخی از برگ ها مانعی در برابر جذب مواد مغذی هستند. گیاهان گلدار نیز نمی توانند همه مواد مغذی مورد نیاز را از طریق برگ خود دریافت کنند، اما ممکن است بتوانید با استفاده از کودهای محلول پاشی به سرعت برخی از کمبودهای مواد مغذی را برطرف کنید. پتاسیم یکی از عناصر مغذی است که به راحتی از طریق محلول پاشی جذب می شود، بنابراین برای رفع کمبود پتاسیم از کودهای محلول پاشی برای گیاهان خود استفاده کنید.

اگر گل های شما علائم کلروز و یا زردی در برگ ها نشان می دهند، ممکن است دچار کمبود آهن شوند بنابراین از کودهای مناسب گل ها که حاوی آهن هستند استفاده کنید. گاهی اوقات با استفاده از محلول پاشی خیلی سریع می توانید کمبود را جبران کنید.

برای مشاهده و خرید بذر انواع گل های زینتی کلیک کنید.

کودهای آلی

کودهای آلی از موجودات زنده مانند کود حیوانی، کود گیاهی، کود سبز و یا کمپوست هستند.کودهای آلی نه تنها مواد مغذی ضروری گل ها را تأمین می کنند، بلکه باعث بهبود خاک نیز می شوند. استفاده از کودهای آلی چندین مزیت دارد:

باعث گیاهسوزی نمی شوند.

سیستم دفاعی گیاه علیه بیمارگرهای گیاهی را تقویت می کنند.

برای حشرات مفید و حیات وحش غیر سمی است.

برای مدت طولانی در خاک فعال می ماند.

از معایب کودهای آلی می توان به هزینه بیشتر و جلب برخی حشرات اشاره کرد. همچنین کودهای آلی کمبود شدید مواد مغذی را به سرعت اصلاح برطرف نمی کنند.

کودهای ساده

اگر پس از آزمایش خاک، کمبود یک ماده مغذی اصلی مشخص شود، می توانید یک کود ساده خریداری کنید که فقط شامل نیتروژن، فسفر یا پتاسیم است. به عنوان مثال کود نیتروژن ساده کودی است که فقط اوره یا سولفات آمونیوم را به عنوان ماده تشکیل دارد. یک کود ساده فسفره ممکن است سوپرفسفات یا فسفات معدنی آسیاب شده را در خد داشته باشد. یک کود پتاسیم ممکن است مخلوط پتاس داشته باشد.

کودهای آهسته رهش

همه کودهای آلی آهسته رهش هستند. زیرا تجزیه مواد آلی در مجاورت میکروارگانیسم های خاک زمان بر است. افرادی که ترجیح می دهند به ندرت به گیاهان خود کود دهند، می توانند از کودهای آهسته رهش استفاده کنند، که برای کنترل ترشح کود، در طی چند هفته یا چند ماه، از روکش یا کپسول استفاده می شود. این نوع کودها به ویژه برای مراقبت از گیاهان خانگی که در گلدان کاشته شده اند بیشتر استفاده می شوند.

نوشته های مشابه