آموزش کاشت و پرورش

آیا بذرها برای جوانه زدن به کوددهی نیاز دارند؟

کوددهی

اگر می خواهید بذر گیاهی را بکارید، حتما به این فکر کرده اید که چه کاری انجام دهید تا بذرها به سرعت جوانه بزنند. البته هیچ وقت سعی نکنید که بذرهای خود را با کوددهی تقویت کنید تا زودتر جوانه بزنند. در واقع کود هیچ تاثیر واقعی بر جوانه زنی بذر ندارد.

آیا بذرها برای جوانه زدن به کود نیاز دارند؟

کوددهی یک جنبه ضروری باغبانی است. اغلب، گیاهان نمی توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را تنها از خاک باغ دریافت کنند، بنابراین نیاز به تقویت خاک احساس می شود. اما این بدان معنا نیست که مقدار زیادی کود همیشه چیز خوبی است.

بذرها برای جوانه زدن نیازی به کود ندارند. از آنجایی که دانه ها حاوی تمام مواد مغذی هستند که یک گیاهچه برای ظهور و رشد چند برگ اولیه خود نیاز دارد، می توانند بدون هیچ گونه ماده غذایی اضافی جوانه بزنند.

رطوبت، نور، تاریکی، دمای گرم، سرد و اکسیژن آن چیزی است که برای جوانه زنی لازم است. بذرها در حال حاضر با انرژی ذخیره شده کافی برای بیرون راندن اولین ریشه به سمت پایین و ابتدا به سطح بالا آمده اند. اساساً، هر بذر تا زمانی که اولین برگ های واقعی ظاهر شود، خودکفا است.

آیا کود روی جوانه زنی بذر تأثیر می گذارد؟

کوددهی بذر

کود در صورت مصرف کم تاثیری بر جوانه زنی بذر ندارد، اما در صورت استفاده زیاد از کود می تواند روی جوانه زنی بذر تاثیر منفی بگذارد. از آنجایی که بذرها برای جوانه زدن نیازی به منابع غذایی خارجی ندارند، استفاده از کود در هنگام کاشت بذر توصیه نمی شود. در واقع کوددهی می تواند سرعت جوانه زنی را کاهش دهد.

اجزای شیمیایی کودها عمدتاً از نمک های مختلف (مانند کلرید کلسیم، سولفات منیزیم، نیترات آمونیوم و غیره) تشکیل شده است. در مقادیر زیاد، این نمک‌ها به بذرها و اولین ریشه‌های حساس آسیب می زنند، همانطور که در صورت استفاده بیش از حد، ریشه‌های گیاه بالغ را می‌سوزانند.

کوددهی را برای پس از ظهور نهال ها و ظاهر شدن اولین برگ های واقعی انجام دهید.

آیا باید به نهال ها کود داد؟

آیا نهال ها به کود نیاز دارند؟ پاسخ کوتاه بله است. در حالی که بذرها در درون خود مواد کافی کافی برای جوانه زدن دارند، مواد مغذی ضروری برای رشد سالم معمولاً در خاک وجود ندارند. در واقع، مشکلاتی که نهال‌های کوچک از آن رنج می‌برند اغلب به کمبود مواد مغذی بازمی‌گردد. با این حال، کود بیش از حد می تواند به همان اندازه که کافی نیست آسیب برساند. هنگام تغذیه نهال دقت کنید که مقدار زیادی کود ندهید و اجازه ندهید کودهای گرانوله مستقیماً با گیاه تماس پیدا کند.

چه زمانی باید کوددهی نهال و نشاها را شروع کنید؟

کود دادن نهال و نشا

به عنوان یک قاعده کلی، می توانید پس از ظاهر شدن اولین مجموعه برگ های واقعی، کوددهی را با یک کود مایع بسیار رقیق شروع کنید. هنگامی که نهال یا نشاها ظاهر می شوند، اولین دسته از برگ ها، به نام برگ دانه یا لپه، باز می شوند تا فتوسنتز شروع شود. این لپه ها کوچک و باریک هستند و شبیه برگ های معمولی نیستند. با این حال، مجموعه بعدی از برگ‌هایی که ظاهر می‌شوند بیشتر شبیه برگ‌های معمولی گیاه هستند که به این برگ‌های واقعی می‌گویند.

بهترین زمان کوددهی در طول روز را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

نحوه کوددهی نهال و نشا

 نیتروژن و فسفر دو ماده مغذی بسیار مهم در کوددهی نهال ها هستند. این را می توان در بیشتر کودهای معمولی که برای تقویت رشد گیاه طراحی شده اند، یافت. بذرها را قبل از جوانه زدن کود ندهید (بعضی از کشاورزان تجاری برای این کار از کود اولیه استفاده می کنند، اما شما نیازی به این کار ندارید). پس از بیرون آمدن نهال های شما، آنها را با یک کود معمولی محلول در آب با یک چهارم میزان توصیه شده کوددهی کنید. این کار را یک بار در هفته تکرار کنید، به تدریج غلظت کود را افزایش دهید زیرا نهال ها برگ های واقعی بیشتری درمی آورند.

اگر برگ نهال ها شروع به دوکی یا ساق دار شدن کردند و مطمئن هستید که نور کافی در محیط وجود دارد، کود بیش از حد ممکن است مقصر باشد. یا غلظت محلول کود را کاهش دهید یا یک یا دو هفته کودهی را حذف کنید.

مطلب چگونه کود مناسبی برای گل های خود انتخاب کنید؟ را در مقالات تخصصی فردین کشت می توانید مطالعه کنید. علاوه بر این در ویکی پدیا نیز می توانید در مورد کودها مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “آیا بذرها برای جوانه زدن به کوددهی نیاز دارند؟

  1. reza.sotoudeh گفت:

    سلام و تشکر

    1. سلام از شما ممنونیم که سایت خودتون رو همراهی می فرمایید.

نظرات بسته شده است.