عمومی

کودهای آهسته رهش

کود آهسته رهش

با وجود کودهای بسیار متنوع در بازار، انتخاب کود مناسب یکی از مسائل مهم در باغبانی می باشد. بسیاری از باغداران در استفاده کردن از کودهای شیمیایی مردد هستند و برخی دیگر نگران استفاده از مواد شیمیایی در باغ نیستند. کودهای بسیار متنوعی در دسترس مصرف کنندگان است. تا حدودی به این دلیل است که، گیاهان مختلف و انواع مختلف خاک نیازهای غذایی مختلفی دارند. کودها می توانند با گذشت زمان بلافاصله یا به آرامی این مواد مغذی را تأمین کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با کود آهسته رهش بیشتر آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

کود آهسته رهش چیست؟

به طور خلاصه، کودهای آهسته رهش کودهایی هستند که در طول زمان، مقدار کمی از مواد مغذی آنها به طور ثابتی آزاد می شود. ممکن است به صورت کودهای طبیعی و آلی باشند که با تجزیه مواد طبیعی قادر به اضافه کردن مواد مغذی به خاک می باشند.

در بیشتر مواقع کودهای آهسته رهش کودی را که با پلیمرهای رزین پلاستیکی یا گوگردی پوشانده شده را آزاد می کنند. رهاسازی کودها عمدتا بر اساس رطوبت، دما و نور خورشید است.

مقایسه کودهای آهسته رهش و کودهای معمولی

کودهایی که عناصر آنها سریعا آزاد می شوند ممکن است منجر به سوختن گیاهان شود. همچنین ممکن است با بارش های سنگین و یا آبیاری منظم و عمیق به سرعت از خاک خارج شده و از دسترس گیاه خارج شوند.

استفاده از کودهای آهسته رهش، خطر سوختگی کود را از بین می برد و در عین حال مدت بیشتری در خاک باقی می ماند. به طور کلی هزینه کودهای آهسته رهش از سایر کودها کمی بیشتر است، اما دفعات مصرف کودهای آهسته رهش بسیار کمتر است، بنابراین هزینه هر دو نوع کود در طول سال تقریبا با هم برابری می کند.

موارد استفاده

استفاده از کودهای آهسته رهش کودهای آهسته رهش در انواع گیاهان مانند چمن، گیاهان یکساله، چند ساله، بوته ها و درختان مرسوم است.

امروزه اکثر شرکت های تولید کننده کود، این نوع فرمولاسیون ها را در تهیه کودها به کار می برند. کودهای آهسته رهشی که سه عنصر اصلی و مورد نیاز گیاهان یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند در بازار موجود هستند. با توجه به گیاه خود می توانید کود مورد نیاز خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال کودهایی که برا چمن ها استفاده می شوند نسبت نیتروژن بیشتری دارند چون در چمن رشد رویشی اهمیت زیادی دارد بنابراین وجود نسبت بالایی از نیتروژن در این کودها کاملا منطقی است.

کودهای آهسته رهش برای گیاهان گلدار یا میوه دار ممکن است نسبت فسفر بیشتری داشته باشند. یک کود آهسته رهشی که برای سبزی ها مناسب است باید حاوی کلسیم و منیزیم نیز باشد.

توصیه ما به شما این است که همیشه برچسب های محصول دقت کنید و متناسب با خاک، گیاه و نیاز گیاه خود کود انتخاب کنید.

نوشته های مشابه