آموزش کاشت و پرورش

کاشت و نگهداری پاک چوی

کشت پاک چوی

پاک چوی یک سبزی از خانواده براسیکاسه که با اسامی متعددی شناخته می شود و برای کشت پاک چوی باید نکات زیر را رعایت کنید. اسامی مختلف پاک چوی:

Chinese celery

  celery cabbage 

bok choy

واریته های مختلفی از پاک چوی موجود است مثلا Chin-Chiang که به دمای بالا مقاومت خوبی دارد و تا ۳۰ روز قابلیت برداشت دارد. واریته دیرگلده Joi Choy تا ۵۰ روز پس از کاشت قابلیت برداشت دارد. همه واریته های پاک چوی نور کامل خورشید, خاک با زهکش خوب و غنی نیاز دارند.

برای کشت پاک چوی بهاره می توان بذر را در شرایط محافظت شده کشت کرد و سپس نشا را انتقال داد. برای کشت پاییزه میتوان بذر را به طور مستقیم کشت کرد.

۱-آماده سازی زمین در منطقه آفتابی. پابیل کردن برا حفرکردن خاک و اضافه کردن مواد ارگانیک مانند کمپوست و کود های پوسیده. اندازه گیری pH خاک و در صورتی که ۸/۵ تا ۵/۷ نباشید باید با اضافه کردن آهک هیدراته یا خاکستر چوب افزایش و با کاربرد گوگرد یا پیت ماس pH را کاهش داد.

۲- کاشت مستقیم بذر در کشت پاییزه در عمق ۳ تا ۵/۳ سانتی متری انجام می شود. فاصله بین ردیف ها ۳۰ سانتی متر رعایت شود.

۳- بذرها در یک ردیف با فاصله ۷ تا ۸ سانتی متر کاشته شود. بذر را ۳ تا ۴ سانتی متر با خاک پوشش دهید. به آرامی خاک را فشار دهید. آبیاری به طور کامل و منظم انجام شود.

۴-زمانی که دارای حداقل دو برگ حقیقی شدند تنک کردن صورت می گیرد که حداقل بین بوته ها در یک ردیف ۲۰ سانتی متر فاصله باشد. آبیاری در زمان های که لازم است صورت گیرد و خاک باید مرطوب باشد ولی نه کاملا خیس.

۵-چهار هفته پس از کاشت با کمپوست یا کود حیوانی یا یک کود تجاری متعادل (رقیق) گیاه را تغذیه کنید.

۶- برای کنترل ارگانیک آفات از Bacillus thuringiensis و یا آفت کش های شیمیایی معمول برای کنترل کرم ریشه کلم یا کرم کلم طبق دستورالعمل پشت بسته اعمال کنید و اگر نیاز است به خصوص پس از بارندگی یا آبیاری مجدد تکرار شود.

وسایل مورد نیاز برای کشت پاک چوی در منزل:

بیل

کمپوست و یا کود پوسیده

PHمتر

آهک هیدراته و یا خاکستر چوب, گوگرد و پیت ماس برای کنترل اسیدیته

شن کش

کود شیمیایی

Bacillus thuringiensis و یا آفت کش های تجاری

نکات ضروری

برای بدست آوردن بهترین شرایط رشد پاک چوی, اگر زمین مناسب با زهکش عالی در دسترس ندارید میتوانید raised bed  برای کاشت فراهم کنید.

کشت توام با سیر یا پیازچه می تواند  آفات را دفع کند.

برای اینکه فصل برداشت را طولانی تر کنید, میتوانید در ابتدا برگ های بیرونی و در فصل گرما برگ های داخلی تر برداشت کنید.

اخطار

اگر گیاه به مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار گیرد  پیش از موعد گل می دهد. (Bolting).

✍ترجمه توسط واحد تحقیق و توسعه مجتمع کشاورزی فردین کشت

نوشته های مشابه