آموزش کاشت و پرورش

آشنایی با کلم رومانسکو

کلم رومانسکو

کلم رومانسکو یکی از زیباترین سبزی‌ در سراسر جهان ـ و یک «اثر هنری» حقیقی است. سر متقارن و پیچیده این گیاه شامل حلقه‌های تیز، گل‌هایی به رنگ سبز فسفری با یک طرح مسحورکننده که مثالی از یک آرایش برگ شگفت‌انگیزاست.

گل‌کلم رومانسکو که اغلب تحت عنوان کلم بروکلی رومانسکو، calabrese romanesco یا مینارت در دستورهای آشپزی ایتالیایی، شناخته‌شده است. این محصول اغلب بروکوفلاور نیز خوانده می‌شود، نامی که برای کالتیوارهای گلم کلم سبز به کار می‌رود. همچنین این محصول به نام کلم بروکلی مرجانی نیز خوانده می‌شود. رومانسکو دارای طعم لذیذی بین گل‌کلم و کلم بروکلی با طعم تندی شیرینی است که طعم اندکی تلخ کناره‌های گل‌کلم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بدین دلیل کودکان طعم این سبزی را می‌پسندند. اگر بخواهید رومانسکو را کامل طبخ کنید، بایستی برای چند دقیقه تا زمانی که کلم نرم شود آن را داخل آب در حال جوش بریزید.

کلم رومانسکو یک از سبزترین سبزی‌هایی است که تاکنون دیده‌اید. کشت و کار در ماه‌های ژانویه ـ فوریه این گیاه بایستی در گلخانه کشت شود. در ماه‌های مارس ـ می این گیاه در خارج از فضای بسته و در سپتامبر ـ اکتبر در فضای خنک تا سپری شدن زمستان بایستی کشت شود. آماده سازی زمین تحت شرایط نور غیرمستقیم در خاک پایدار، حاصلخیز و با زهکشی مناسب بهترین رشد را دارد. خاک را در زمستان شخم زده و هرگونه سنگ و کلوخ از خاک برداشته‌شده و مقادیر فراوانی از خاک کمپوست یا کود پوسیده به کار گرفته می‌شوند. اگر خاک خیلی اسیدی باشد این محصول رشد نخواهد کرد مگر اینکه آهک به خاک افزوده ‌شده و pH آن به ۷٫۵ ـ ۶٫۵ رسانده شود.

گل‌ کلم رومانسکو خاک‌های عمقی و غنی از کودبرگ با منابع کافی از آب و رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد. خاک را با افزودن مواد آلی مانند کمپوست، پوسته درخت، خاکستر چوب و کود آماده کنید. کودهای کشاورزی بایستی پیش از افزوده شدن به خاک کهنه‌شده باشند. کودهای خرگوش و مرغ نیز منابع خوبی هستند. کود گاوی خوب است ولی نبایستی از آن زیاد استفاده کرد، زیرا این کود ممکن است سبب ایجاد نمک در خاک شود. اگر خاک شما اسیدی است، بایستی با افزودن آهک آن را شیرین کنید. ۶ ـ ۴ هفته پیش از اینکه گیاه را کشت کنید، زمین را شخم بزنید. تقریباً همه کلم ها بایستی در بستر شخم‌خورده یا در شیارهایی زیر شیشه کشت‌شده و سپس منتقل شوند. بذرها بایستی به‌صورت کم‌پشت کشت شوند تا مقادیر پشته‌های ضروری در آینده کاهش‌یافته و خطر بالقوه آفات نیز کمتر گردد. بذرها به عمق ۱۲ میلی‌متر کشت‌شده و بین آن‌ها بایستی فضای ۱۵ سانتی‌متری برقرار باشد.

زمانی که بذرهای کلم رومانسکو جوانه زدند، نشاهای باریک و کوچک بایستی در فاصله ۵/۷ سانتی‌متری تنک کرد. زمانی که نشاها بین ۶ و ۸ سانتی متر ارتفاع داشته باشند انتقال نشا صورت می گیرد. روز پیش از انتقال نشاها بایستی آبیاری صورت گرفته و تا زمانی که نشاکاری صورت گیرد خاک رطوبت کافی داشته باشد. فضای بین گیاهان برابر ۴۵ سانتی‌متر در یک ردیف و ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر فاصله داشته باشند. زمانی که گیاه کشت می‌شود، یک فنجان از مخلوط تحریک کننده ریشه را داخل هر حفره همراه با یک قاشق چای‌خوری پودر استخوان ریخته تا ریشه‌ها و ساقه‌ها در ابتدا به‌اندازه کافی قوی باشند. هر گیاه از فرسایش خاک جلوگیری کرده و مواد مغذی خاک را در صورت تجزیه شدن افزایش می‌دهد. گل‌کلم نیازمند خاک غنی و رطوبت کافی برای پیک تولید است. خاک بایستی با کودهای غنی از نیتروژن هر دو یا سه هفته یک‌بار تغذیه شود تا زمانی که به نقطه تولید برسد. خاک با کودهای محلول در آب نیز تغذیه می‌گردد. رطوبت خاک بایستی در سطح کافی باشد.

زمانی که کود گیاهی تجزیه شد بایستی جایگزین شده و حشرات از گیاهان دور نگاه داشته شوند. برداشت زمانی که جوانه‌های گل به‌خوبی شکل‌گرفته و پایدار شده باشند زمان برداشت فرارسیده است. با یک چاقوی تیز گیاه را در نزدیک سطح زمین برش دهید. گل‌کلم می‌تواند تحت شرایط انجماد نیز نگاهداری شود. گل‌ها را از یکدیگر جدا کرده، آن‌ها را به‌خوبی بشویید و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در داخل آبجوش قرار دهید. آن‌ها را از آب جوش برداشته و سپس برای چند دقیقه در داخل آب یخ قرار دهید. آن‌ها را به‌خوبی آبکشی کرده و در داخل ظروف یخ‌زن گذاشته و منجمد کنید. کشت توام یا مخلوط این گیاهان با گیاهان زیر همسایگی خوبی دارند: رز ماری، آویشن، مریم‌گلی، پیاز، سیر، چغندر قرمز، برگ چغندر. گیاه کرفس در نزدیکی گل‌کلم سبب می‌شود که پروانه‌های کلم سفید دفع شوند.

نکته خیلی مهم: گل‌ کلم رومانسکو را نزدیک توت‌فرنگی یا گوجه‌فرنگی کشت نکنید ـ این گیاهان همدیگر را دوست ندارند.

محصولات خود را متناوب کشت کنید، کلم ها از هر نوعی را بیش از یک‌بار در هر چهار سال کشت کنید تا خطر هجوم کانون ریشه‌ای کاهش یابد و زمانی که با این پدیده مواجه شدید، زمین برای بیش از یک دهه غیرقابل استفاده خواهد بود. حتی اگر مجبور باشید که در باغ خود تربچه کشت کنید.

نوشته های مشابه