اخبار کشاورزی

انبار دانه‌های جهان اسوالبارد

انبار دانه های جهان

نگهداری هر نوع گونه ای از جانداران، مواد، گیاهان، دی ان ای و… برای مبارزه از انقراض و مطالعات و بهره برداری در نسل های آینده بسیار ضروری است. در زمینه گیاهان نیز دانشمندان با جمع آوری گونه های مختلف از سراسر دنیا و قرار دادن آن در انبار دانه های جهان در کشور نروژ یک بانک تقریبا بی نقص از دانه ها را ایجاد کرده اند. در ادامه به جزئیات این انبار می پردازیم.

انبار دانه های جهان اسوالبارد (svalbard global seed vault)

⁣مکان: جزیره اسپیتزبرگن، کشور نروژ

عمق: ۱۲۰ متر در دل کوه

ظرفیت کل: ۴٫۵ میلیون ⁣عدد ظرف

ظرفیت پرشده: ۹۳۳٫۳۰۴ ⁣عدد ظرف

انبار دانه های جهان در اسوالبارد در جزیره‌ای دور افتاده نزدیک به قطب به نام ⁣اسپیتزبرگن قرار دارد. تاسیساتی که تمام دانه‌های جهان در آن ذخیره تحت شرایطی ویژه به دقت نگهداری می‌شوند تا اگر فاجعه‌ای رخ داد و دانه‌های موجود در ذخیره‌گاه‌های کنونی در اثر این فاجعه از بین رفتند، امکان احیا کردن گیاهان توسط ذخایر موجود در این انبار را دوباره داشته باشیم.

⁣در سال ۲۰۰۳ دانشمند و فعال محیط زیست کری فاولر (https://en.wikipedia.org/wiki/Cary_Fowler)، پیشنهاد ساخت تاسیساتی را برای ذخیره دانه‌های گیاهی ارائه داد. تاسیساتی که در واقع دیگر بانک‌های ذخیره دانه‌های جهان را پشتیبانی کند. بدین ترتیب که اگر دانه‌های موجود در بانک‌های جهانی آسیب دیدند، دانه‌های موجود در این ذخیره‌گاه  بدون هیچ آسیبی جایگزین دانه‌های از بین رفته خواهند شد. رویای فاولر در سال ۲۰۰۸ با ساخت انبار دانه‌های اسوالبارد به حقیقت پیوست.
این انبار در جزیره اسپیتزبرگن از مجمع‌الجزایر اسوالبارد کشور نروژ قرار دارد. این تاسیسات در ارتفاع ۱۳۰ متری دریا برای جلوگیری از ورود آب و در عمق ۱۲۰ متری در دل کوه قرار گرفته است.

هزینه:

ساخت این انبار دانه های جهان ۹ میلیون دلار هزینه داشته است که تماماً توسط کشور نروژ پرداخت شده است.

اندازه:

از ابتدا تا انتهای تاسیسات تقریباً ۱۴۹٫۵ متر است. عرض هر انبار ۹٫۵ تا ۱۰ متر است و هرکدام طولی به اندازه ۲۷ متر دارند. ارتفاع انبارها هم ۶ متر است.

گنجایش:

انبار دانه های جهان ظرفیت ذخیره کردن ۴٫۵ میلیون ظرف نمونه را دارند و هر ظرف حاوی ۵۰۰ دانه است که جمعاً ۲٫۲۵ میلیارد دانه می‌شود. تا به امروز تقریباً از تمام کشورهای جهان ۹۳۳٫۳۰۴ عدد ظرف به این انبار اهدا شده‌است.

تنوع:

الویت انبار شدن با دانه‌هایی است که در کشاورزی و تهیه غذا استفاده می‌شوند و تمرکز بر روی حفاظت از گونه‌های نادر ژنتیکی است. انبار در حال حاضر حاوی ۵۱۰۰ گونه دانه است.

انبار اسوالبارد مالک دانه‌ها نیست و حق برداشت و توزیع دانه‌ها بر کشورهای اهدا کننده است.

اولین برداشتی که از انبار صورت گرفت در سال ۲۰۱۵ در سوریه بود. این دانه‌ها جایگزین دانه‌هایی شدند که  در بانک دانه‌ها در شهر حلب به علت جنگ آسیب دیدند.

دمای محیط داخل انبار -۱۸ درجه است. دانه‌ها در بسته‌هایی مخصوص که با بدنه‌ای از چهار لایه فویل ساخته ‌شده است گذاشته و در انتها در جعبه‌هایی دربسته نگهداری می‌شوند. رطوبت و دمای محیط مداوم کنترل می‌شود تا قوه نامیه و خلوص دانه‌ها تا حدالامکان حفظ شود.

سازمان Crop Trust: هزینه حمل و نقل دانه‌ها از کشورهای در حال توسعه را تامین می‌کند.

بانک NordGen: این بانک که توسط هیاتی از مشاوران بین‌المللی تشکیل شده است عهده‌دار برقراری پایگاه داده آنلاین نمونه دانه‌ها است.

 

نوشته های مشابه