آموزش کاشت و پرورش, عمومی

انتخاب مکان مناسب کشت سبزیجات

مکان مناسب کاشت سبزیجات

برای انتخاب یک مکان مناسب کاشت سبزیجات باید چند چیز را مد نظر قرار دهیم:

خورشید: مکان مناسب کاشت سبزیجات باید  در طول روز بین ۶-۸ نور مستقیم آفتاب داشته باشد.اگر مکانی  با نور کم دارید نگران نباشد محصولی را انتخاب کنید که در سایه هم می تواند رشد کند.

زمین: همچنین مکان مناسب کاشت سبزیجات باید داری زهکشی خوبی باشد .زمین باید صاف باشد و ناهمواری در آن وجود نداشته باشد .اگر زمین ناهموار باشد ریشه های گیاه در طول فصل دچار پوسیدگی می شود.

باد:اگر مکان شما در معرض باد های شدید است باید برای سبزیجات خود با گیاهان بزرگتر یا پرچین بادشکن ایجاد کنید.

از نکات مهم دیگر دسترسی به آب،ابزار و کمپوست: مکان مناسب کاشت سبزیجات باید برای آبیاری به آب دسترسی داشته باشد و برای سهولت کار جایگاهی برای نگهداشتن ابزار و کمپوست در نزدیک محل کشت باید در نظر  گرفت.

خاک باغ خود را از نظر pH تست کنید.معمولا برای سبزیجات pH بین ۶-۷٫۵ مناسب است اگر خاک شما رسی بود با شن و کمپوست(خاک برگ)  آن را اصلاح کنید. یادتون نره برای ارگانیک بودن هیچ عنصر و کود شیمایی به خاک نباید اضافه کنید و فقط از مواد طبیعی برای اصلاح خاک باید استفاده شود.

اگر بخواهیم محصولات ارگانیک داشته باشیم باید بذر سبزی بدون هیچ مواد و سم تهیه کنیم؛ سپس بذر را نشاء و یا مستقیما کشت کنید.

 

 

قبل از کاشت باید اطلاعاتی در مورد آفات و نیازهای مخصوص سبزیجات داشته باشیم.برای کنترل آفات از عوامل بیولوژیکی  متداول مثل کفشدوزک های پاراتوزوئید استفاده می کنیم و  حتی اگر آفت زیاد بود نباید هیچ سمی به کار رود.برای رشد بهتر از کود های طبیعی مثل کود حیوانی و ورمی کمپوست و… استفاده شود.

نوشته های مشابه