آموزش کاشت و پرورش

چه زمانی بوک چوی بکارید؟

زمان کاشت بوک چوی

بوک چوی یک نوع سبزی است که در آب و هوای خنک به خوبی رشد می کند. این سبزی پرخاصیت به خاطر برگ خوشرنگ، ضخیم و ترد و هم به خاطر برگ های لطیف و سبزش کشت می شود. از آنجایی که در دماهای سردتر رشد می کند، مهم است که بهترین زمان کاشت بوک چوی را بدانید تا محصولی با کیفیت برداشت کنید. کاشت در زمان مناسب به شما این امکان را می دهد که بدون پیج خوردن برگ ها و تلخ شدن آنها محصول خود را برداشت کنید.

بهترین زمان کاشت بوک چوی

از آنجایی که بوک چوی به محض رسیدن هوای گرم تابستان برگ هایش پیچ می خورند، آن را در اوایل بهار، نزدیک به تاریخ آخرین یخبندان منطقه خود بکارید. می توانید بذرها را مستقیما بکارید یا نشاها را به مزرعه منتقل کنید.

بوک چوی را می توان در باغ یا در ظروف پرورش داد. برای کاشت پیاپی بوک چوی بهاره، هر هفته تا اواخر اردیبهشت چندین نوبت بکارید. به این ترتیب، بوک چوی به یکباره بالغ نمی‌شود و شما ذخیره مداومی برای برداشت خواهید داشت.

زمان کاشت بوک چوی به صورت نشا

باید میانگین آخرین تاریخ یخبندان خود را برای بهترین زمان کاشت بوک چوی و میانگین تاریخ اولین سرمازدگی را بدانید. برای برنامه‌ریزی زمان ایده‌آل نشاکاری برای باغ بهاری، دو هفته پس از میانگین آخرین یخبندان در منطقه را در نظر بگیرید. در مناطق گرمتر، درست قبل از کاشت، روزهای رشد تا بلوغ را محاسبه کنید. یک محاسبه سریع انجام دهید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی قبل از گرم شدن هوا زمان دارید.

زمان کاشت بوک چوی

دانستن بهترین زمان کاشت بوک چوی به صورت نشا، موفقیت شما را افزایش می دهد.

روزهایی را که گیاهان در داخل خانه سپری کرده‌اند را کم کنید تا مشخص شود که آیا می‌توانید آنها را بدون نگرانی در مورد دمای بالا که باعث ایجاد پیچ خوردن برگ ها می شود، پرورش دهید. به عنوان مثال، اگر نشاهای شما 21 روزه است و رقمی که انتخاب کرده اید به طور متوسط 55 روز طول می کشد تا به بلوغ برسد، 34 روز فرصت دارید تا آنها برای برداشت کامل در باغچه بکارید. اما اگر آنها 21 روزه هستند و 70 روز طول می کشد تا به بلوغ برسند، هنوز 49 روز برای رشد در فضای باز فرصت دارند تا آماده چیدن شوند.

زمان کاشت بوک چوی در پاییز

بوک چوی را می توان در اواخر تابستان تا اوایل پاییز که دما سرد شده است نیز کاشت. اگر آنها را در اواخر تابستان بکارید، توجه داشته باشید که آنها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. خاک را مرطوب نگه دارید و در گرمترین زمان روز برای آنها سایه ایجاد کنید.

زمان کاشت بوک چوی در پاییز نیز به منطقه شما بستگی دارد از تیر تا شهریور انجام می شود. اگر در منطقه گرم هستید، این محصول را نزدیک‌ به پاییز بکارید و مطمئن شوید که گیاهان را در نیمه سایه می کارید.

زمان کاشت بوک چوی چه در پاییز باشد یا در بهار باشد، دمای بهینه خاک برای جوانه‌زنی 40 تا 75 درجه فارنهایت (4-24 درجه سانتی‌گراد) است. خاک باید دارای زهکشی خوب و غنی از مواد آلی باشد. بذرها را 6 تا 12 اینچ (15-31 سانتی متر) از هم فاصله دهید. خاک را مرطوب نگه دارید. بوک چوی ظرف 45 تا 60 روز آماده برداشت است.

زمان کاشت بوک چوی در فضای باز

بیشتر ارقام بوک چوی طی 50 تا 70 روز بالغ می شوند. زمانی که می خواهید خوش طعم ترین برداشت را داشته باشید، دانستن تعداد روزهای خاص رقم تا بلوغ از زمان کاشت بسیار مهم است، بنابراین حتما به بسته بذر نگاهی بیندازید. بزرگترین نگرانی فصل بهار در مناطق گرمتر، کاشت بذر بوک چوی پس از آخرین یخبندان است.

زمان کاشت بوک چوی

زمان کاشت بوک چوی در فضای باز

مانند اکثر سبزیجات سبز برگ، بوک چوی دماهای خنک تر را ترجیح می دهد. در گرما عملکرد ضعیفی دارد و معمولا ترجیح می دهد در دمای  بین 12-24 درجه سانتیگراد رشد کند. برخی از ارقام می توانند دمای گرمتر را تحمل کنند، به شرطی که به خوبی آبیاری شوند.

شرایط رشد بوک چوی

بوک چوی شرایط خنک و در عین حال آفتابی را ترجیح می دهد. محلی را انتخاب کنید که به گیاهان اجازه دهد 6-8 ساعت در روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند.

همانطور که هوا گرم می شود، آفتاب کامل می تواند شرایط را خیلی گرم کند، بنابراین بهتر است مکانی را انتخاب کنید که با فرا رسیدن فصل گرم سایه ای جزئی داشته باشد (شاید نزدیک درخت). اگر دما سرد بماند، سایه آنچنان مهم نیست.

زمان کاشت بوک چوی

بوک چوی به خاک غنی، با زهکشی خوب، اما نگهدارنده رطوبت نیاز دارد. به عبارت دیگر، به مقدار مناسبی رطوبت نیاز دارد تا گیاهان بتوانند از رطوبت آن استفاده کنند، اما نباید در خاک سنگین و خیس کاشته شوند که ریشه ها و برگ ها را پوسیده کند.

وقتی نوبت به دفعات آبیاری بوک چوی می رسد، به سایر شرایط رشد منطقه شما بستگی دارد. باید به طور مرتب آبیاری شوند، یا توسط شما یا با باران!

پرورش کلم بوک چوی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نوشته های مشابه