آموزش کاشت و پرورش

نکات ضروری در جلوگیری از گلدهی در کشت پاک چوی

نگهداری پاک چوی

پیشتر در خصوص کشت پاک چوی در منزل مقاله ای را منتشر کردیم ، در این مقاله به نکات ضروری و نگهداری پاک چوی می پردازیم.

از مهمترین عواملی که باعث ایجاد ضرورت  در نگهداری پاک چوی می شود ظاهر شدن ساقه گل است که باعث تغییر سرعت رشد گیاه و طعم برگ ها می شود. سبزی های برگی در مواجه شدن با تغییرات آب و هوایی شروع به گلدهی می کنند که باید سریع مصرف شوند. پاک چوی نیز در صورت گلدهی برگ های آن تلخ می شود.

ذکر این نکته ضروریست که بدانید استفاده از واریته مناسب و شرایط مناسب  باعث جلوگیری از تشکیل گل می شود.

در صورت امکان کشت مستقیم بذر باعث جلوگیری از تشکیل گل می شود. چرا که انتقال نشا باعث ایجاد شوک و منجر به گلدهی می شود. در نظر داشته باشید که فاصله بین ردیف ها ۶۱ سانتی متر و بین گیاهان ۷ تا ۱۰ سانتی متر رعایت شود.

به جهت نگهداری پاک چوی باید به یاد داشته باشید که اگر کشت به صورت نشایی است؛ زمان انتقال نشا در خاک غنی, مرطوب و با اسیدیته ۵/۵ تا ۷ انجام شود. قبل از انتقال نشا, اضافه کردن کمپوست غنی از نیتروژن به رشد بهتر کمک میکند (کود مرغ). این مراحل کمک میکند تا شوک به حداقل رسیده و از بولتینگ جلوگیری می کند.

از دمای منطقه ای که کشت میکنید مطمئن شوید بین ۱۳ تا ۲۱ درجه سانتی گراد باشد. دمای کمتر باعث گلدهی زودرس می شود.

از دیگر نکات مهم در نگهداری پاک چوی این است که گیاه پاک چوی نباید برای مدت طولانی در معرض نور قرار گیرد. زیرا باعث ایجاد گل در بوته می شود. به عنوان مثال, دریافت ۱۶ ساعت نور در طول روز برای یک ماه باعث گلدهی می شود. کشت در فضای آزاد در فصل تابستان, میزان نور دریافتی به طور کامل قابل کنترل نمی باشد؛ اما تا حدودی استفاده از shade کمک کننده است. البته توجه داشته باشید استفاده از shade تا حدودی دما را کاهش می دهد. گیاه نیاز به ۶ تا ۱۲ ساعت نور مستقیم خورشید دارد.

می توان پاک چوی را در گلدان در داخل منزل کشت کرد. در هفته حداقل به یک اینچ آب نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که خاک نیاز خشک و نه زیاد غرقاب باشد. کود حاوی نیتروژن بیشتر از کود فسفره به خاک اضافه نمایید.

نگه داشتن پاک چوی در شرایط مساعد باعث جلوگیری از بولتینگ می شود.

✍ترجمه توسط واحد تحقیق و توسعه مجتمع کشاورزی فردین کشت

نوشته های مشابه