آموزش کاشت و پرورش

تولید جوانه کلم بروکلی

جوانه کلم بروکلی

بسیاری از مردم با خواص شگفت آور کلم بروکلی در جهت حفظ سلامتی و تندرستی آشنا هستند . اما آیا میدانستید که قدرت جوانه کلم بروکلی در محافظت از سلامتی شما بیست برابر بیشتر از کلم بروکلی بالغ است ؟ و مهمتر از همه ، جوانه کلم بروکلی جنگنده ای قدرتمند در برابر سرطان هستند ؟

اگر بخواهیم تصوری انتزاعی در مورد شیوه عملکرد جوانه کلم بروکلی داشته باشیم ، میتوانید تصور کنید که مواد فیتوشیمیکال موجود در جوانه بروکلی (فیتوشیمیکال موادی هستند که در زمان جوانه زنی و بدون عمل فتوسنتز تولید میشوند) رادیکال های آزاد موجود در بدن ما را شناسایی و نابود می کنند. همان طور که میدانیم بدن ما روزانه به وسیله انواع اشکال مواد شیمیایی مضر و عناصر دیگر در حال بمباران است. این مواد مضر نه تنها از طریق هوایی که تنفس می کنیم وارد بدن ما میشوند بلکه غذایی که می خوریم هم حاوی مقادیری از این ترکیبات شیمیایی هستند چرا که برای افزایش عمر مفید خوراکی ها ، به بیشتر آن مواد نگهدارنده اضافه میشود. حتی سبزیجات نیز از این مسئله در امان نیستند چرا که علاوه بر سموم و کود های شیمیایی ،برای نابودی باکتری های همراه سبزیجات، آن ها تحت تابش اشعه (مترجم : احتمالا اشعه گاما) قرار میگیرند که این اشعه علاوه نابودی باکتری ها ارزش غذایی سبزی را نیز نابود می کند. بنابراین اگر واقعا می خواهید که مطمئن باشید که هیچ یک از مواد مغذی موجود در جوانه خوراکی یا دیگر سبزیجات مورد استفاده تان از بین نمی رود میبایست خودتان دست بکار شوید ! خودتان جوانه مورد نیازتان را تولید کنید !

اگر تمامی جوانه کلم بروکلی مورد نیاز خود را خریداری نمایید متحمل هزینه چند صد دلاری در ماه میشوید ( مترجم : در نتیجه میتوان حدس زد که جوانه تازه ارگانیک در آمریکا قیمت بالایی دارد) . اما میتوانید با صرف کسری از این هزینه چند صد دلاری با خرید بذر بروکلی خودتان اقدام به پرورش جوانه کنید. پرورش خانگی جوانه کلم بروکلی کار چندان سختی نیست. احتمالا تمام آن چیزی که برای رشد جوانه بروکلی نیاز دارید را میتوانید در لابلای وسایل منزلتان بیابید.

موارد مورد نیاز جهت پرورش جوانه کلم بروکلی در منزل:

  • یک قوطی شیشه ای یا ظرف شیشه ای دهان گشاد
  • یک تکه پارچه تنظیف یا پارچه توری مانند یا پارچه نایلونی
  • کش لاستیکی
  • آب تمیز و تازه
  • بذر ارگانیک بروکلی
  • شکوفه کلم بروکلی

ابتدا دو قاشق غذا خوری جوانه ارگانیک بروکلی را در ظرف شیشه ای ریخته و ظرف را تا نیمه از آب پر کنید و اجازه دهید که بذر ها تمام طول شب را خیس بخورند. (مترجم : بین هشت الی دوازده ساعت ). صبح روز بعد تکه پارچه تمیزی که از قبل آماده کرده ای را بر روی دهانه ظرف گذاشته و با کش لاستیکی محکم کنید ، به نحوی که تنها آب از ظرف بیرون بیاید و بذر ها درون ظرف باقی بمانند. آن گاه ظرف را خم و وارون کنید تا آب درون آن کاملا خالی شود. بهتر است که در این مرحله چند بار ظرف را پر از آب و خالی کنید تا بذر ها شسته شوند.شما باید این عمل را به مدت سه بار در روز انجام دهید. همواره به بذر های خود سر بزنید و اگر احساس کردید که بذر ها مرطوب نیستند ، دهانه بطری دهان گشاد خود را زیر شیر آب گرفته و بطری را به آرامی تکان دهید تا تمام بذر ها خیس شوند و آن گاه ظرف را خم و برعکس کرده تا آب خارج شود.

به مدت سه الی چهار روز این روند و آبکشی را تکرار کنید. حداقل سه بار صبح و ظهر و شب و در صورت نیاز و خشک شدن بذر ها به تعداد بیشتر . بعد از سه الی چهار روز جوانه های بروکلی آماده برداشت هستند. از مصرف آن لذت ببرید!

جوانه کلم بروکلی طعم خاص و اندکی تند دارد و طعمی عالی و دلنشین به سالاد یا ساندویچ شما می دهد و بدین ترتیب با تنها خوردن میزان اندکی جوانه بروکلی در روز از فواید بسیار زیاد آن در حفظ سلامتی خود بهره مند میشوید.

مترجم : مهندس امین پناهی

واحد تحقیق و توسعه فردین کشت

نوشته های مشابه