آموزش کاشت و پرورش

به راحتی قلمه انجیر را ریشه دار کنید!

قلمه انجیر

بسیاری از درختان را می توان با قلمه تکثیر کرد و درختان انجیر جزو بهترین درختان هستند که در آب ریشه می دهند. قلمه انجیر را می توان به راحتی در آب ریشه دار کرد. شما به ابزار خاصی نیاز ندارید، فقط قیچی هرس که ضدعفونی شده، یک ظرف بزرگ و مقداری آب. کل این پروسه ممکن است کمتر از سه هفته طول بکشد، گاها ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد.

قلمه های انجیر را ریشه دار کنید!

روش مرسوم ریشه زایی قلمه درختان از جمله درختان انجیر در خاک صورت می گیرد. با این حال، این کار را می توان در آب نیز انجام داد. ریشه دار کردن قلمه ها در آب مزایای خود را دارد:

ریشه زایی قلمه ها در آب از خشک شدن قلمه های شما قبل از ریشه زایی جلوگیری می کند.

اگر از آب تمیزی استفاده کنید که هر چند روز یکبار تعویض می‌شود، احتمال پوسیدگی قلمه‌های انجیر شما قبل از ریشه‌دار شدن کمتر است.

شما می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای ببینید که چه اتفاقی برای قلمه‌هایتان می‌افتد، ببینید کدامیک با موفقیت ریشه دار شده‌اند، و همچنین شناسایی کنید که کدام یک در حال پوسیدگی هستند و باید دور انداخته شوند.

قلمه های انجیر به راحتی در آب ریشه می بندند و بر خلاف برخی درختان میوه دیگر (مثل مرکبات) از درصد موفقیت بالایی برخوردار هستند.

شما عزیزان می توانید نهال انجیر گلابی یا انجیر سه فصل دو ساله گلدانی را از نهالستان فردین کشت تهیه نمایید.

چه مدت طول می کشد تا قلمه انجیر را در آب ریشه دار شود؟

ریشه دار کردن قلمه انجیر

با فرض اینکه قلمه انجیر شما قبل از ریشه زدن شروع به پوسیدگی نمی کند، باید انتظار داشت که اولین ریشه ها را ظرف 3 تا 4 هفته ببینید. اگر از 4 هفته گذشته است و قلمه های انجیر شما سالم به نظر می رسند، در حال رشد هستند ، اما هنوز ریشه ندارند، صبور باشید و به آنها زمان بیشتری بدهید.

چه زمانی باید قلمه انجیر را ریشه دار کرد؟

بهترین زمان برای برداشتن و ریشه دار کردن قلمه انجیر زمانی است که درخت انجیر خود را هرس می کنید که در فصل زمستان که درخت خوابیده است ایده آل ترین زمان برای برداشت قلمه و ریشه دار کردن آن است.

با این حال، می‌توانید در تابستان قلمه‌ انجیر برای ریشه دار کردن بردارید، اگر در تابستان قلمه می گیرید، هر گونه انجیر نارس و برگ را حذف کنید، به جز برگ های کوچکی که تازه شروع به رشد کرده است. همچنین هرگونه آفت را بررسی کرده و از بین ببرید.

نحوه برداشتن قلمه از درخت انجیر

 

برداشتن قلمه از درخت انجیر بسیار آسان است. اگر قبلاً درخت انجیر را هرس نکرده‌اید، در زیر نکاتی در مورد چگونگی انجام این فرآیند وجود دارد:

قیچی هرس خود را با الکل ضدعفونی کنید. قیچی را به مدت 30 دقیقه در محلول سفید کننده و آب به نسبت 1واحد وایتکش و 9 واحد آب قرار دهید. همچنین می‌توانید آنها را با آب گرم و صابون بشویید، اما ضدعفونی کردن احتمال سرایت بیماری به قلمه‌ها یا درخت اصلی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

یک شاخه با حداقل دو گره و ترجیحاً سه یا بیشتر انتخاب کنید. همچنین می توانید یک شاخه بلندتر را قطع کنید و آن را به قلمه های کوچکتر با حداقل 17-10 سانتی متر تقسیم کنید که هر کدام دارای سه یا بیشتر گره است. گره یک “گره” در شاخه ای است که در آن شاخه ها یا ریشه های جدید رشد می کنند. اطمینان حاصل کنید که یک یا دو گره پایین تر روی شاخه (برای رشد ریشه) و حداقل یکی نزدیک به بالا (برای رشد برگ) وجود دارد.

نکته مهم: همیشه جهت قلمه خود را به خاطر بسپارید تا در حین ریشه زدن به سمت پایین نباشد. یک نکته این است که قسمت پایینی را با زاویه برش دهید و قسمت بالایی را صاف نگه دارید، به این ترتیب می دانید که کدام قسمت را در آب غوطه ور کنید.

انجیر

توصیه می شود زمانی که درخت شما در خواب زمستانی است قلمه بزنید، اما اگر در فصل رشد قلمه می گیرید، انجیر و برگ را بردارید. رشد برگ جدید در گره ها رخ خواهد داد.

قلمه انجیر خود را در آب خنک یا ولرم و صابون بشویید. این مرحله اختیاری است اما انجام آن به حذف هر گونه آفت روی شاخه کمک می کند.

شاخه ها را به مدت 10 تا 30 ثانیه در محلول سفیدکننده به آب 1:9 غوطه ور کنید تا هر گونه اسپور قارچ روی سطح را نیز از بین ببرید. اگر مشکل پوسیدگی قلمه های انجیر قبل از ریشه دار شدن دارید، می توانید آنها را یک محلول سفید کننده خیس کنید.

شما عزیزان می توانید چگونگی هرس انجیر را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

برای ریشه زنی قلمه انجیر چقدر آب لازم است؟

شما فقط به آب کافی برای پوشاندن حداقل یک گره روی قلمه انجیر نیاز دارید. با این حال، غوطه ور نگه داشتن دو گره در آب و حداقل یک گره در بالای آب، تضمین می کند که همیشه حداقل یک گره به طور مداوم مرطوب می ماند. هر چند روز یکبار آب آن را عوض کنید تا احتمال پوسیدگی قلمه های شما کاهش یابد.

نور مورد نیاز برای تکثیر درختان انجیر

قلمه انجیر

نور غیرمستقیم، مانند کنار پنجره نورگیر، برای ریشه زایی قلمه انجیر کافی است. درختان انجیر به سایه مقاوم هستند اما در آفتاب کامل بهتر رشد می کنند و میوه می دهند، قلمه ها برای زنده ماندن به نور بسیار کمی نیاز دارند.

پس از اینکه قلمه انجیر خود را ریشه زد، می توانید آنها را در مکانی نیمه آفتاب یا در حالت ایده آل آفتاب کامل قرار دهید. درختان انجیر نیز در زیر نور مصنوعی نیز رشد می کنند.

تمام نکات لازم برای پرورش انجیر در گلدان را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

چه زمانی و چگونه باید قلمه های ریشه دار درخت انجیر را کاشت؟

کاشت قلمه انجیر

زمانی که یک قلمه انجیر چندین ریشه سالم و بلند داشته باشد، کاشت آن را شروع کنید. اگر ریشه ها هنوز خیلی کوچک هستند از کاشت قلمه ها خودداری کنید.

ایمن ترین راه برای کاشت قلمه روشی است که آسیب به ریشه را به حداقل می رساند. با پر کردن ته گلدان شروع کنید، سپس قلمه خود را در گلدان قرار دهید، آن را با یک دست بالا نگه دارید و  تا زمان پوشاندن ریشه ها با خاک روی قلمه ها خاک بریزید.پس از کاشت، برای کاهش شوک ناشی از انتقال، به طور کامل آبیاری کنید.

چه مدت طول می کشد تا یک قلمه انجیر تبدیل به یک درخت بارده شود؟

معمولا 3 تا 5 سال پس از کاشت، قلمه های کوچک تبدیل به درخت جوان کوچکی خواهند شد که کم کم به بار می نشیند. اما برای تولید میوه بیشتر چند سالی باید سپری شود. تا درخت به اندازه کافی بزرگ شود.

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “به راحتی قلمه انجیر را ریشه دار کنید!

  1. reza.sotoudeh گفت:

    سلام و تشکر. عالی بود. من خیلی به نهال کاری بخصوص انجیر علاقه داشتم. ولی خیلی از قلمه ها داخل خاک سبز نمیشد. حالا خیلی امیدوارتر برای ادامه کار شدم.