مقالات تخصصی

گیاه سوزی را چگونه می توان تشخیص دارد؟

گیاه سوزی

به عبارت ساده تر، گیاه سوزی اثر سمی ناشی از ماده شیمیایی است که گیاه در معرض آن قرار گرفته است. آسیب به برگ یا گل ممکن است در اثر محلول پاشی شیمیایی ایجاد شود. علائم گیاه سوزی عمدتا به صورت لکه‌دار شدن برگ، نکروز حاشیه برگ (قهوه‌ای شدن) یا کلروز (زرد شدن)، لکه‌های قهوه‌ای یا زرد، پیچ خوردن برگ، کوتاه‌شدن گیاه یا مرگ گیاه ظاهر می شود.

 تشخیص گیاه سوزی

گیاه سوزی را اغلب می توان با مقایسه بخش های جدید گیاه پس از سمپاشی با برگ های مسن تری که سم پاشی شده بودند، تشخیص داد. همانطور که گیاهان رشد می کنند، آسیب روی قدیمی ترین برگ ها باقی می ماند و قسمت های جدید سالم به نظر می رسد.

معمولا گیاهانی که در نزدیکی سمپاش قرار دارند نسبت به گیاهان دورتر از سمپاش باقیمانده بیشتری دریافت می کنند. گیاهسوزی ممکن است چندین روز تا یک هفته طول بکشد تا ظاهر شود، اما گاها ممکن است به یکباره ظاهر می شود و توزیع منظمی در جایی که کاربرد شیمیایی در محصول رخ داده است، خواهد داشت. بسیاری از مواقع گیاهان پس از آسیب جزئی گیاه سوزی رشد می کنند.

گیاه سوزی زمانی رخ می دهد که:

گیاه سوزی

در شرایط نامساعد محیطی، یک ماده به طور مستقیم به گیاه اعمال می شود.

یک ماده به طور نامناسب اعمال می شود.

اسپری، گرد و غبار یا بخار از محصول هدف به محصول حساس منتقل می شود.

رواناب یک ماده شیمیایی را به یک محصول حساس برسد.

بقایای پایدار در خاک یا روی گیاه جمع می شوند.

علائم گیاه سوزی چگونه است؟

علائم گیاه سوزی

جوانه زنی ضعیف به خصوص اگر از خاک شویی استفاده شود.

خشک شدن نهال.

توقف رشد یا تاخیر در رشد گیاه.

گیاهان، میوه‌ها یا برگ‌های بد شکل یا تغییر شکل یافته.

برنزه شدن برگ یا میوه.

لکه روی برگ ها.

نوک برگ یا حاشیه برگ نکروزه می شود.

مناطق زرد بین رگبرگ برگ ها.

علائمی دیگری که به شما کمک می کند راحت تر گیاه سوزی را تشخیص دهید:

هیچ نشانه ای از موجودات بیماری زا گیاهی وجود ندارد.

بافت برگ آسیب دیده با درجه بندی رنگی کم یا بدون درجه بندی رنگ از قسمت های سالم مشخص می شود.

لکه های روی برگ رنگی یکنواخت دارند و ممکن است به طور کامل در کل برگ دیده شوند

تاریخچه کشت نشان دهد که محصول قبلی یا یک محصول مجاور با یک ماده شیمیایی که محصول آسیب دیده به آن حساس است سم پاشی شده باشد.

آسیب در یک دوره نسبتا کوتاه اتفاق می افتد و از گیاهی به گیاه دیگر سرایت نمی کند.

فقط بافت با سن خاصی ممکن است آسیب ببیند (مثلا فقط برگ های جوان).

گیاهانی که در انتهای ردیف‌ها قرار دارند، اصلی‌ترین گیاهانی هستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

عوامل موثر بر گیاه سوزی

شیمیایی

برخی از گیاهان زراعی به برخی مواد شیمیایی بسیار حساس هستند. اطمینان حاصل کنید که محصول سم پاشی شده روی برچسب شیمیایی ذکر شده است. برخی از مواد شیمیایی پایدار هستند. استفاده مکرر منجر به تجمع مواد شیمیایی تا سطح سمی می شود.

شما عزیزان می توانید مطلب کنترل علف های هرز با استفاده تکنولوژی های نوین و  توصیه هایی برای مدیریت علف های هرز را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

فرمولاسیون

فرمولاسیون پودری عموماً گیاه سوزی کمتری نسبت به امولسیون ها (EC) دارند. استفاده از غلظت‌های شیمیایی بالاتر از توصیه‌های برچسب یا استفاده از آن بیشتر از آنچه در برچسب توصیه می‌شود، احتمالاً باعث آسیب به گیاه می‌شود.

روش استفاده” همیشه از روش توصیه شده توسط برچسب استفاده کنید. مواد شیمیایی را به طور کامل و یکنواخت اعمال کنید. اسپری در انتهای ردیف‌ها و همپوشانی بیش از حد باعث می‌شود برخی گیاهان مواد شیمیایی زیادی دریافت کنند. اسپری مواد شیمیایی با فشار بالا ممکن است مواد شیمیایی را وارد بافت های حساس کنند.

شرایط رشدی

شرایط رشدی

دما در طول و بعد از استفاده از مواد شیمیایی باید متوسط ​​باشد. دماهای بالا منجر به افزایش سمیت سموم کلره و گوگرد می شود. دمای پایین نیز باعث افزایش سمیت روغن، کاربامات و ارگانوفسفره ها می شود.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطلب آفت کش ها، تاثیر و عوارض آن بر گیاهان را مطالعه کنید.

خیس شدن شاخ و برگ در زمان استفاده یا مرطوب شدن طولانی مدت شاخ و برگ پس از سمپاشی می تواند منجر به گیاه سوزی شود.

نهال ها و گیاهان با رشد سریع و معمولاً به تیمارهای شیمیایی حساس هستند و گیاه سوزی زودتر در این گیاهان دیده می شود. مخلوط کردن مواد شیمیایی ناسازگار با یکدیگر نیز عاملی برای ایجاد گیاه سوزی است.

برای جلوگیری از ایجاد گیاه سوزی، حتماً دستورالعمل‌های برچسب روی مواد شیمیایی را دقیقاً انجام دهید. برخی از گونه های گیاهی یا حتی گونه های موجود در یک گونه نسبت به سایر گیاهان حساس تر هستند. حتماً قبل از استفاده، برچسب شیمیایی را به طور کامل بخوانید زیرا لیستی از گیاهان حساس اغلب روی برچسب محصول مشخص می شود.