عمومی

با خواص تخم شربتی آشنا شوید

به علت مواد مغذی موجود در دانه‌های تخم شربتی و خاصیت انرژی‌بخش بودن آن، تقاضا برای تهیه این گیاه در سراسر جهان بسیار افزایش پیدا کرده است. جالب است که در عصر باستان از این گیاه به عنوان غذای دونده‌ها یاد می‌شده. پیش از پرداختن به خواص تخم شربتی اجازه دهید مواد موجود در آن را بررسی کنیم. این گیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ۲۰ درصد پروتئین و امگا ۳، ۳۷ درصد فیبر رژیمی، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. البته این‌ها تنها برخی از مواد موجود در این دانه‌های خوشمزه هستند. در ادامه با تخم شربتی و خواص آن بیشتر آشنا خواهید شد و برای خرید بذر تخم شربتی اصیل با ما در ارتباط باشید.

خواص تخم شربتی 

۱- تقویت پوست سالم

همان‌طور که گفته شد دانه‌های تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که نقش مستقیمی در بهبود سلامت پوست دارند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که از آسیب‌های رادیکال آزاد و استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند و در عین حال، موجب ارتقای ساختار بافت‌ها و حفاظت از آسیب‌های پوستی می‌شوند. محققان مکزیکی دریافته‌اند که تخم شربتی  تا حدود 70 درصد از فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد را متوقف می‌کند. به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی ضد عفونی‌کننده، مصرف تخم شربتی با پیری زودرس مبارزه می‌کند.

۲- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

با توجه به فیبر غنی موجود در دانه‌های تخم شربتی، یکی از خواص این گیاه را می‌توان بهبود عملکرد دستگاه گوارش دانست. این دانه‌ها به بهبود یبوست کمک خواهند کرد. علاوه بر این فیبر موجود در دانه‌های تخم شربتی مقدار قابل توجهی از آب را جذب می‌کند و در معده گسترش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی احساس خوبی داشته باشید.

۳- بهبود سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین خواص تخم شربتی ، توانایی آن در کاهش التهاب و کاهش چندین عامل خطر بیماری‌های قلبی است. چرا که التهاب می‌تواند فشار عضلانی بیشتری بر روی عروق خونی ایجاد کند. این دانه سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که بیشتر در ماهی قزل آلا یافت می‌شود. امگا 3 وظیفه محافظت از قلب با کاهش فشار خون، سطح کلسترول و التهاب را بر عهده دارد.

۴- افزایش انرژی

دانه‌های تخم شربتی اغلب توسط ورزشکاران برای دریافت کربوهیدرات استفاده می‌شود، استراتژی‌ای که به حداکثر رساندن ذخیره گلیکوژن در ماهیچه‌ها و کبد برای بهینه سازی استقامت و افزایش عملکرد ورزش کمک می‌کند. علاوه بر این، پروتئین تخم شربتی می‌تواند به ایجاد توده عضلانی و افزایش قدرت کمک کند تا تمرینات شما را بهبود ببخشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف پروتئین به عنوان یک وعده غذایی بعد از تمرین می‌تواند در بهبود بافت‌های عضلانی کمک کند و همچنین می‌تواند سرعت رشد عضله جدید را افزایش دهد.

۵- کمک به کاهش وزن از خواص تخم شربتی

یکی از بهترین خواص تخم شربتی ، کمک به کاهش وزن است. حال این گیاه چگونه به لاغری ما کمک می‌کند؟ همان‌طور که در ابتدا گفته شد تخم شربتی مقدار بسیار زیادی فیبر دارد که موجب می‌شود زودتر از آنچه انتظار داریم، احساس سیری کنیم و باعث کاهش اشتهای‌مان نیز خواهد شد.

با برخی از خواص تخم شربتی آشنا شدید. پیشنهاد می‌کنم شربت تخم شربتی را به خصوص در فصل‌های گرم سال، جز برنامه غذایی خود قرار دهید. امیدوارم خواندن این مطلب برای‌تان مفید واقع شده باشد. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم تا در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.

نوشته های مشابه