عمومی

خواص و کاربرد سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین برای سلامت بدن بسیار مفید است. سیب زمینی شیرین در شکل ها و رنگ های گوناگون وجود دارد که مغز آن به رنگ های زرد، سفید و نارنجی است و سرشار از پتاسیم، بتاکاروتن، ویتامین C و فیبر غذایی است. طعم شیرین آن نیز بدلیل وجود بتاکاروتن فراوان است. این گیاه سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم ها لازم و ضروری هستند. سیب زمینی شیرین در حدود ۱۰ درصد قند و ۱۰ درصد فکول (نشاسته سیب زمینی) دارد و کاشت آن در کشورهای زیادی رواج دارد.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین در رنگهای مختلف

 

 

شما عزیزان می توانید نهال سیب‌زمینی شیرین را از سایت فردین کشت تهیه نمایید.

طبق تجزیه ای که به عمل آمده روشن شده است که علاوه بر قند و نشاسته، سیب زمینی شیرین دارای مقداری مواد چرب و ایپومائین ، فیتوسترول، کاروتن، کلروژنیک اسید و ویتامین های A، B و C می باشد. در چین از غده آن به عنوان مقوی برای معده و طحال و کلیه استفاده می شود. در هند و چین برای تقویت اشخاصی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند و همچنین برای اشخاص مبتلا به بیماری دریا گرفتگی تجویز می شود. در شبه جزیره مالایا از آن مشروبی درست می کنند که برای رفع تشنگی در مواقع تب می خوردند. در اندونزی برگ های خرد شده سیب زمینی شیرین  را روی محل سوختگی و مفاصل سفت شده می مالند. همچنین ساقه ها و شاخه های آن را روی مفاصل روماتیسمی سفت شده می بندند.

نوعی از سیب زمینی شیرین که دارای غده قرمز قهوه ای رنگ است برای اسهال خونی مفید است. جهت تسکين شيره غده خام گیاه را روی سوختگی می مالند. از عده ارغوانی رنگ آن در درمان بیماری قند به کار برده می شود. در هندوستان از ریشه گیاه به عنوان ملین استفاده می شود و از سر شاخه های له شده گیاه به صورت ضماد برای رسانید دمل استفاده می شود. از سیب زمینی شیرین به عنوان مقوی برای معده و طحال و کلیه استفاده می شود سیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم، منیزیم، منگنز، کلسیم و آهن است. این مواد معدنی برای عملکرد درست بدن و متابولیسم آنزیم ها لازم و ضروری هستند. سیب زمینی شیرین یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است.

همچنین آنتوسیانین موجود در سیب‌زمینی شیرین ارغوانی، یکی از بهترین آنتی اکسیدان ها است و بتاکاروتن هم یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی موجود در این نوع از سیب زمینی است. این تركيب مفید برای مقابله با بیماری نقرس، آرتریت و آسم بسیار مفید بوده و باعث کاهش اثرات پیری شده و از رشد سلول های سرطان سینه و ریه پیشگیری می کند. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است. بتاکاروتن سیستم ایمنی را تقویت می کند همچنین ویتامین A حاصل از بتاکاروتن برای سلامت و تقویت چشم ها نیز بسیار مفید است.

بر اساس تحقیقات موسسه غذا و دارو ایالات متحده، یک سیب زمینی شیرین و بزرگ می تواند تمامی ویتامین A مورد نیاز انسان در روز را تامین کند. طبق گفته موسسات ملی سلامت، ويتامين A، یک نیروگاه آنتی اکسیدان است، همچنین دارای خواص ضد پیری، باعث جلوگیری از سرطان و تقویت کننده بینایی نیز هست. به گزارش کلینیک Cleveland، در جایی که انواع نارنجی و زرد آن بیشتر حاوی ویتامین A هستند، مصرف نوع بنفش آن راهی مناسب برای دریافت آنتی اکسیدان هاست.

 سیب‌زمینی شیرین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین C است. این ویتامین برای عملکرد اعضای بدن لازم و ضروری است. سیستم ایمنی بدن را قوی می کند. سبب سالم و پر انرژی شدن پوست می شود. ویتامین C به بدن کمک می کند تا کلاژن را که برای مفاصل و پوست مفید است را تولید کند. همچنین به بدن در برابر استرس و اضطراب کمک می نماید. ویتامین D برای سلامت کلی و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است همچنین به بهبود خلق و خو و استقامت استخوان ها کمک می کند. علاوه بر این برای قلب، پوست و دندانها بسیار مفید است.

سیب‌زمینی شیرین سرشار از منگنز و کورستین می باشد. منگنز یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که باعث می شود شما در طول روز پر انرژی و سرحال باشید. منگنز به بدن شما کمک می کند دیگر مواد معدنی ضروری را جذب کند و همچنین استحکام و استقامت استخوان های شما را افزایش می دهد. کورستین شامل نوعی فلاوونوئید است که مزایای بسیاری برای بدن دارد، همچنین به کاهش کلسترول و التهاب بدن کمک می کند. کورستین مانند یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می کند و دارویی مناسب برای درمان آلرژی های فصلی است.

سیب زمینی شیرین

طبخ سیب زمینی شیرین

فواید سیب زمینی شیرین

این نوع از سیب زمینی منبع غنی از پتاسیم و ویتامین B6 است که این مواد معدنی مزایای بسیاری برای قلب دارند. میزان قابل توجه پتاسیم آن سبب افزایش سلامتی قلب شده و اثرات سدیم را کاهش می دهد. به این ترتیب نیز باعث کنترل فشار خون می شود. پتاسیم و ویتامین B6 موجود در سیب زمینی شیرین از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته ی مغزی، سکته ی قلبی و بیماری های دژنراتیو می شود. همانطور که اشاره شد سیب زمینی های شیرین منبع عظیمی از ویتامین B6می باشد که برای از بین بردن هموسیستئین (homocysteine) عملکردی درخشان دارند. طبق گزارش دانشکده سلامت عمومی در دانشگاه هاروارد، هموسیستئین، ماده ای است که منجر به سخت شدن عروق خونی و رگ ها می شود. پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین همچنین برای قلب شما مفید است؛ چرا که طبق گفته موسسه قلب آمریکا، فشار خون را از طریق متعادل نگه داشتن مایعات، پایین می آورد. همچنین پتاسیم موجود در آن الکترولیت مهمی است که ضربان قلب را تنظیم می کند.

به خاطر شیرین بودن سیب زمینی های شیرین، شاخص گلیسمی (glycemic) آنها پایین است، یعنی آنها قند را به آهستگی وارد جریان خون می کنند. طی تحقیقات فلورس مشخص شد که سیب زمینی شیرین، برخلاف دیگر غذاهای نشاسته ای که به سرعت بعد از مصرف، به خاطر سوخت و ساز شان در بدن، قند خون را بالا می برند، به پایداری س طح قند خون کمک می کنند. این بدان معناست که شما دچار افزایش ناگهانی قند خون نمی شوید، ولی میزان ثابتی از انرژی را دریافت می کنید. فلورس میگوید این تنظیمات حتی در افراد دارای دیابت نوع ۲ نیز رخ می دهد.

این نوع از سیب زمینی غنی از فیبر است به این معنی که سرعت انتشار گلوکز به جریان خون را کم می کند. حاوی قند طبیعی و کربوهیدرات است اما قند خون را در بدن کنترل می کند. این قندها باعث کنترل و تثبیت قند خون می شوند و حالت مقاومت سلول ها به انسولین را کاهش می دهند. همچنین این نوع از سیب زمینی غنی از فیبر است به این معنسي که سرعت انتشار گلوکز به جریان خون را کم می کند. در نتیجه می توان گفت که این سیب زمینی برای دیابتی ها مفید است. سیب‌زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها از بروز سرطان کولون پیشگیری کرده و با يبوست مقابله می کنند.

سلول های بدن نمی توانند بدون ویتامین A کافی عملکرد درستی داشته باشند. افراد سیگاری بیشتر دچار آمفیزم (یک بیماری مزمن ریه) و کمبود ویتامین A می شوند. کاراتنوئیدهای موجود در سیب زمینی شیرین به بدن کمک می کنند تا ویتامین A تولید کند و دستگاه تنفسی را احیا کند. در نتیجه پیشنهاد می شود برای داشتن ریه های سالم تر و قوی تر سیب زمینی شیرین مصرف کنید.

سیب زمینی شیرین حاوی میزان زیادی منگنز و آهن است که برای تسکین علائم پیش از قاعدگی مفید است. خانم ها چند روز مانده به عادتشان دچار دردهایی جسمی و روحی شدید می شوند که آنها را کلافه می کند. اگر شما هم از این قبیل مشکلات رنج می برید می توانید به این سیب زمینی اعتماد کنید. پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین برای کاهش عضلانی و نفخ ورزشکاران بسیار مفید است. این سبزی پرخاصیت انرژی زیادی به شما خواهد داد و از گرفتگی عضلانی پیشگیری می کند. سیب‌زمینی شیرین به دلیل دارا بودن پتاسیم به تنظیم ضربان قلب و علائم عصبی نیز کمک می کند. خانم های باردار نیاز زیادی به اسید فولیک دارند و سیب زمینی شیرین سرشار از این ویتامین است. اسید فولیک به رشد بافت های جنینی و رشد سلول های آن کمک می کند. پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین به تعادل آب بدن کمک کرده و باعث گردش خوب اکسیژن و تنظيم ضربان قلب می شود. سیب زمینی شیرین همچنین حاوی منیزیم است که نقش مهمی در رفع و کاهش استرس دارد.

سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین با رنگ بسیار جذاب

برای این منظور باید از ماسک صورت سیب‌زمینی شیرین استفاده نمود. برای تهیه این ماسک، سیب‌زمینی شیرین را بجوشانید و از آب آن به عنوان لوسیون پوست استفاده کنید. این محلول باعث تسکین پوست های حساس شده و منافذ پوست را تمیز می کند. ویتامین C موجود در سیب زمینی شیرین کلاژن ساز است و ويتامين E موجود در آن پوست را خوش آب و رنگ می کند. علاوه بر این سیب‌زمینی شیرین حاوی آنتوسیانین است که به کاهش چین و چروک و گودی و کبودی زیر چشم کمک می کند.

سیب زمینی شیرین فواید ضد التهابی زیادی دارد. سیب‌زمینی نارنجی نسبت به سیب زمینی شیرین بنفش از بتاکاروتن بیشتری برخوردار است؛ بتاکاروتن سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و از جمله آنتی اکسیدان های قوی برای مبارزه با بیماری است. بتاکاروتن همچنین با افزایش سلامت غشای سلولی به طور غیر مستقیم بدن را در مقابل ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها حفاظت می کنند. این ماده برای تأمین سلامت گلبول های قرمز نیز لازم و ضروری است.

از سوی دیگر سیب زمینی شیرین بنفش دارای آنتی اکسیدان آنتوسیانین است؛ آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی است که برای سلامت عمومی بدن مفید بوده و به کاهش اختلالات التهابی کمک می کند. ویتامین B6 موجود در سیب زمینی شیرین نیز باعث می شود که سیستم ایمنی بدن پادتن های بیشتری تولید کرده و با بیماری ها مقابله می کند. بتاکاروتن موجود در این سیب زمینی به رشد موها و از بین بردن شوره سر کمک می کند.ئسیب زمینی به علت برخورداری از بتاکاروتن و منگنز، در رفع خستگی مزمن، تحریک دستگاه ایمنی بدن نقش داشته، سبب می شود در طول روز پرانرژی و سرحال باشید.

سیب زمینی شیرین برای کنترل اشتها بسیار موثر است. این سیب زمینی مانند سیب زمینی معمولی حاوی فیبر است. البته بیشترین میزان فيبر این مواد غذایی در پوست آنها قرار دارند. همچنین نسبت به سیب زمینی سفید، شاخص گلیسمی بسیار کمی دارد و قند خون را به تدریج افزایش می دهد و این مسأله باعث می شود فرد در وعده بعدی کربوهیدرات کمتری مصرف کند. توصیه می شود سیب‌زمینی شیرین به صورت بخارپز و کامل مصرف شود. از پوره کردن آن خودداری کنید چون بیشتر فیبرهای خود را از دست می دهد. سیب زمینی شیرین سرشار از فیبرهای غذایی است که برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش لازم و ضروری هستند. این فیبرها با یبوست مقابله کرده و از بروز سرطان کولون پیشگیری می کنند.

گردآوری: حاتمی

نوشته های مشابه