عمومی

خواص گیاه سنبل الطیب چیست؟

آیا از بی‌خوابی رنج می‌برید یا با احساس مریضی و خستگی از خواب بیدار می‌شوید؟ آیا می‌دانستید که گیاهی وجود دارد که از نیمه دوم قرن بیستم برای کاهش بی‌خوابی، اضطراب و نگرانی عصبی، مصرف و تجویز می‌شود؟ بله این کمک خواب طبیعی و گیاهی سنبل الطیب نام دارد. این گیاه به طور گسترده‌ای در میان مردم و پزشکان به منظور رفع اضطراب استفاده می‌شود. این گیاه خواص بسیار زیاد و فوق‌العاده‌ای دارد. پس پیش از مطالعه این مطلب این گیاه را تهیه کنید! در ادامه با خواص گیاه سنبل الطیب آشنا خواهید شد. ضمن این که بذر سنبل الطیب نیز در سایت موجود میباشد. 

با خواص گیاه سنبل الطیب آشنا شوید. 

۱- بهبود اختلالات خواب

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از خواص گیاه سنبل الطیب این است که زمان لازم برای خوابیدن را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد، بنابراین اگر نمی‌توانید بخوابید ممکن است تنها چیزی که برای حل این مشکل به دنبالش هستید، همین گیاه باشد. برخلاف بسیاری از داروهای تجویزی خواب، سنبل الطیب عوارض جانبی کمتری دارد اما به احتمال زیاد باعث خواب آلودگی صبحگاهی می‌شود.

ریشه گیاه سنبل الطیب با ترکیب گیاهان دیگر مانند مریم گلی و لیمو تاثیر بهتری در درمان بی‌خوابی خواهد داشت. سنبل الطیب حاوی یک ماده شیمیایی به نام لیارین است که یک اثر آرام بخش ایجاد می‌کند.

۲- کاهش اضطراب

دانشمندان متوجه شده‌اند که ریشه سنبل الطیب مقدار یک ماده شیمیایی به نام گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) را از طریق گیرنده‌های این ماده افزایش می‌دهد. GABA به تنظیم سلول‌های عصبی کمک می‌کند و اضطراب را آرام می‌کند. داروهایی مانند آلپرازولام و دیازپام نیز با افزایش میزان GABA در مغز دقیقا کار سنبل الطیب را انجام می‌دهند. شگفت انگیز است که یک داروی گیاهی می‌تواند اثرات ضد اضطراب داروهای تجویزی را بدون عوارض جانبی جدی داروهای روانگردان داشته باشد.

۳- کاهش فشار خون

فشار خون بالا بیماری است که قطعا می‌خواهید از آن اجتناب کنید زیرا احتمال سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. حال که با خواص سنبل الطیب در رابطه با آرامبخش بودن آن آشنا شدید پس احتمالا حدس می‌زنید که این گیاه می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب کمک کند. چرا که همان اجزای فعال که سنبل الطیب را برای مدیریت استرس و اضطراب موثر می‌سازد، می‌تواند فشار خون بدن را تنظیم کند.

۴- کاهش دردهای قاعدگی 

ماهیت آرامش‌بخش سنبل الطیب می‌تواند آن را به یک انتخاب هوشمندانه برای تسکین طبیعی دردهای قاعدگی تبدیل کند. این خاصیت می‌تواند شدت ناراحتی از گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد، که یک مشکل رایج برای زنان است. طی تحقیقاتی در دانشگاه آزاد کشور ما، ویژگی ضد اسپاسم این گیاه ثابت شده است، به طوری که اسپاسم عضلات را سرکوب می‌کند و به عنوان یک آرام کننده طبیعی عمل می‌کند. این گیاه می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهایی نظیر مفنامیک اسید باشد.

۵- درمان بیش فعالی از خواص گیاه سنبل الطیب

کسانی که از ADHD رنج می‌برند، اغلب رفتار و علائمی مانند بی‌قراری، اضطراب و رفتارهای وسواسی نشان می‌دهند. و جالب است که این مشکل مربوط به GABA است. همان‌طور که گفته شد سنبل الطیب با افزایش سطح این ماده شیمیایی موجب تنظیم آن در بدن می‌شود.

با برخی از خواص گیاه سنبل الطیب آشنا شدی. این گیاه علاوه بر خواص موثری که دارد ممکن است یک سری عوارض احتمالی را مانند سردرد، سرگیجه، خارش و خواب آلودگی در روز را به دنبال داشته باشد. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم تا در بخش دیدگاه‌ها برایمان بنویسید.