عمومی

با خواص فوق‌العاده فلفل دلمه آشنا شوید

احتمالا بارها پیش آمده است که در غذاهای مختلف از فلفل دلمه استفاده کرده‌اید. اما آیا با خواص این گیاه خوش عطر و طعم آشنا هستید؟ بله این گیاه شیرین و همه فن حریف که از تیره بادنجانیان است، خواص متعددی از درمان سرماخوردگی گرفته تا مبارزه با سرطان را در خود جای داده است. فلفل دلمه دارای یک تن از ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی فوق العاده ضروری است که به شما کمک می‌کند یک زندگی سالم داشته باشید. اگر می‌خواهید از مبتلا شدن به انواع بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی دور بمانید، احتمالا باید خواص فلفل دلمه را بشناسید.  

خواص فلفل دلمه 

۱- کمک به کاهش وزن

مردم اغلب به دنبال روش‌های کاهش سریع وزن هستند. اما 10 سریع زمانی موثر واقع می‌شود که در دراز مدت پایدار باشد و آسیبی به ما نرساند. نکته‌ای در مورد رژیم غذایی کاهش وزن، خوردن غذاهای خانگی بسیار مفید است زیرا خودتان بر مواد، کیفیت و میزان استفاده هر یک از آن‌ها در تهیه غذا، نظارت دارید. فلفل دلمه یکی از مفیدترین خوراکی‌هایی‌ست که طبق تحقیقات باعث کاهش وزن می‌شود.

۲- کاهش خطر ابتلا به سرطان

همانند بسیاری از غذاهای سالم، یکی از خواص فلفل دلمه کاهش خطر ابتلا به سرطان و همچنین بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. فلفل دلمه حاوی مقدار زیادی از کاروتنوئید‌ها و آنتی اکسیدان‌های گیاهی می‌باشد که به کاهش آسیب‌هایی که اکسیداسیون بر سلول‌های شما می‌زند، کمک می‌کند. انواع این نوع فلفل به طور خاص حاوی مقادیر بسیار زیادی از بتا کاروتن، آلفا کاروتن، لوتئین و زاکسنتین هستند. خوردن غذاهایی که حاوی کاروتنوئید هستند (به خصوص بتا کاروتن)، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند و فعالیت رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهد.

۳- تضمین سلامت چشم

همان‌طور که اشاره شد فلفل دلمه حاوی لوتئین و زاکسنتین است. لوتئین در حال حاضر یک درمان طبیعی برای دژنراتیو ماکولا، علت اصلی نابینایی در افراد مسن است. با فیلتر کردن اشعه UV با طول موج کوتاه که می‌تواند به راحتی به شبکیه آسیب برساند، این آنتی اکسیدان کمک می‌کند تا از انحطاط سلول‌های چشم که منجر به این بیماری می‌شود محافظت شود.

۴- تقویت ایمنی از خواص فلفل دلمه

اگر مقدار قابل توجهی استرس داشته باشید، فلفل دلمه ممکن است به دلیل ویتامین C موجود خود، در کاهش استرس شما کمک کند. همچنین افرادی که مقدار زیادی از ویتامین C را به طور روزانه مصرف می‌کنند، کمتر احتمال دارد به بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی دچار شوند و نیز مصرف ویتامین C برای اصلاح سیستم ایمنی ضعیف مرتبط با سطوح استرس بالا ضروری است.

۵- کمک در حفظ سلامت روانی

یکی از خواص فلفل دلمه وجود زیاد ویتامین B6 در آن است که باعث افزایش سطح سروتونین و نوراپی نفرین می‌شود که این دو به عنوان “هورمون شادی” شناخته می‌شوند. سطح بالای این هورمون‌ها باعث بهبود خلق و خو و افزایش سطح انرژی می‌شود؛ در حالی که سطوح پایین از سروتونین و نوراپی نفرین معمولا با اختلالات روانی مانند ADHD مرتبط است.

با برخی از خواص فلفل دلمه آشنا شدید. از دیگر خواص این گیاه می‌توان به شاداب و درخشان شدن پوست، پیشگیری از کم خونی و تضمین بارداری سالم اشاره کرد. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید. و برای خرید بذر انواع فلفل دلمه نظیر فلفل دلمه زرد قناری، فلفل دلمه سبز غول، فلفل دلمه قرمز کشیده  و ده ها رقم دیگر از این محصول پر خاصیت با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه