آموزش کاشت و پرورش

تکثیر و نگهداری گل رز

تکثیر گل رز

گل رز یکی از محبوب ترین گل های شاخه بریده است که در مناسبت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و امروزه به دلیل فشارهای روحی و استرس اکثر افراد برای خود گل های مختلفی از جمله رز خریداری و از داشتن گل ها لذت می برند. اما برخی افراد دوست دارند که گل رز را در حیاط منزل خود و یا در گلدان داشته باشند و بتواند به طور دائمی از این نعمت زیبا لذت ببرند. گل رز های معمول در ایران به رنگ سفید, قرمز, زرد, نارنجی و … است اما گل رز مشکی کمتر دیده شده به همین دلیل فردین کشت بذر رز مشکی را در فروشگاه خود برای علاقه مند فراهم کرده است. تکثیر گل رز از طریق قلمه و بذر  انجام می شود.

یکی از راه‌های متداول تکثیر گل رز استفاده از قلمه است. قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از سال تهیه کرد : از چوب سبز که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد.

حذف برگ روی قلمه به علت  از دست دهی آب قلمه  و کاهش ریشه زایی ضروری است. نوع دوم قلمه  رز قلمه‌های چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ بوته و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم  و برش به شکل اریب زده شود و برای کمک به ریشه زایی قلمه چوب سبز زخمی بر پوست انتهای قلمه ایجاد کرد.

کاشت قلمه‌ها را  در مخلوط سبکی که علاوه بر نگهداری رطوبت، از تهویه و زهکش خوبی برخوردار باشد کشت کرد. از جمله این مخلوط‌ها می‌توان به مانند خاک برگ+ پرلایت (حجم مساوی)، خاک برگ+ شن (حجم دو قسمت خاک برگ +یک قسمت شن)، کوکوپیت +پرلایت (دو قسمت کوکوپیت +یک قسمت شن) اشاره کرد. قبل از قرار دادن قلمه‌ها بستر کاشت به خوبی خیس کنید و نیم ساعت صبر کنید تا آب اضافی مخلوط خارج شود و سپس می‌توانید برای کاشت قلمه‌ها از آن استفاده کنید. حداقل نیمی از طول قلمه باید در بستر کاشت فرو رود. سپس با انگشتان دست خاک اطراف قلمه‌ها را محکم کنید و آبیاری کنید تا قلمه‌ها در جای خود مستقر شوند.

گلدان حاوی قلمه‌ها را در محیطی روشن اما به دور از نور خورشید و با دمایی حدود ۲۰-۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده می‌شوند. حفظ رطوبت هوا در مورد قلمه‌های سبز ا بسیار مهم است که می‌توان با استفاده از روش کشیدن یک پلاستیک شفاف بر روی قلمه‌ها و یا غبار پاشی روزانه به حفظ رطوبت هوا در اطراف آنان کمک کرد. محیط کاشت نیز باید همواره مرطوب بماند تا ریشه‌ها شکل گیرند. شکل گیری ریشه‌ها حدود ۸ هفته به طول می‌کشد.
همان طور که قبلا گفته شد تکثیر گل رز از طریق بذر نیز ممکن است که بذر گل رز مشکی در فروشگاه فردین کشت  به همراه آموزش روش کاشت موجود است

1 دیدگاه در “تکثیر و نگهداری گل رز

  1. tno1390 گفت:

    خوب بود

نظرات بسته شده است.