مقالات تخصصی

کنترل بیماری های خاکزاد

کنترل بیماری های خاکزاد

برای بسیاری از کشاورزان، هیچ چیز به اندازه از دست دادن محصول به دلایل ناشناخته خسته کننده نیست. کشاورزن باتجربه و آگاه اغلب قبل از خسارت اقتصادی به محصول آفات را با روش های مختلفی کنترل می کنند. اما همیشه کنترل آفاتی که دیده می شوند باعث سالم ماندن محصول نمی شوند. بیماری های خاکزاد از آن دسته مشکلاتی هستند ک به سادگی سایر آفات نمی شود آنها را کنترل کرد. در این مطلب ما به بررسی کنترل بیماری های خاکزاد می پردازیم تا با انجام اقدامات صحیح محصول خود را نجات دهید.

بیماری های خاکزاد

همه اکوسیستم های خاک حاوی ارگانیسم های مختلف خاک هستند. تا زمانی که این موجودات موجود در خاک نتوانند گیاهان را از طریق شرایط یا حساسیت مناسب آلوده کنند، شروع به ایجاد مشکلاتی برای محصولات باغی نمی کنند.

بیماری های ناشی از خاک به عنوان یک محدودیت عمده برای تولید محصولات کشاورزی در نظر گرفته می شود. پاتوژن های گیاهی موجود در خاک مانند Rhizoctonia spp.، Fusarium spp.، Verticillium spp.، Sclerotinia spp.، Pythium spp و Phytophthora spp می تواند باعث از بین رفتن 50٪ تا 75٪ محصولات زراعی مانند گندم، پنبه، ذرت، سبزیجات، میوه ها و گیاهان زینتی شود.

بیماری های ناشی از پاتوژن های خاک می توانند گیاهان را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهند. در حالی که پاتوژن‌های پیش از ظهور می‌توانند باعث کاهش یا عدم رشد گیاهچه ها شوند، سایر ارگانیسم‌های موجود در خاک ممکن است مشکلاتی را در ناحیه ریشه یا تاج گیاهان ایجاد کنند. پژمردگی آوندی گیاهان نیز ممکن است در اثر عفونت پاتوژن های منتقله از خاک ایجاد شود.

هنگامی که ارگانیسم های موجود در خاک گیاه را آلوده می کنند، محصولات ممکن است علائم و نشانه های بیماری را نشان دهند یا نداشته باشند. اغلب اوقات، رشد سریع مشاهده یا شناسایی پاتوژن ها و کنترل بیماری های خاکزاد را دشوار می کند.

کنترل بیماری های خاکزاد

کنترل بیماری های خاکزاد

کلید کنترل بیماری های خاکزاد و موارد آسیب‌زا در باغ، اجرای استراتژی‌های کنترل بیماری های خاکزاد است. کشاورزان می توانند با خرید گیاهان از مراکز معتبر یا نهالستان های معتبر به کاهش حضور پاتوژن های منتقله از خاک کمک کنند.

علاوه بر این، ایجاد یک روال ثابت در کنترل بیماری های خاکزاد، رعایت بهداشت باغ ضروری است. به طور کلی، برای کنترل بیماری های خاکزاد حذف و دفع مواد گیاهی که قبلاً آلوده بودند ضروری است. با مرتب نگه داشتن باغ و عاری از مواد گیاهی پوسیده، کشاورزان می توانند به کاهش تعداد پاتوژن هایی که قادر به زمستان گذرانی در خاک هستند کمک کنند. تمیز کردن و استریل کردن ابزار باغبانی، احتمال شیوع بیماری را کاهش می دهد.

رعایت بهداشت برای کنترل بیماری های خاکزاد

برای جلوگیری از انتشار بیماری ها، مواد گیاهی، از جمله قلمه ها، پیوندها و بذرها باید از منابع قابل اعتماد تهیه شوند. قبل از پیوند گیاهان در باغ ها، در مورد تاریخچه بیماری در باغ قبلی تحقیق کنید.

ابزارهای دست دوم از جمله گلدان، داربست و مواد نگهدارنده را قبل از استفاده یا استفاده مجدد از آنها در باغ خود استریل کنید. برای ضدعفونی کردن مواد از هیپوکلریت سدیم یا وایتکس استفاده کنید.

مواد گیاهی بیمار را بسوزانید.

ضد عفونی خاک

کنترل بیماری های خاکزاد

اگر سابقه بیماری های قارچی در بستر باغ وجود داشته باشد، می توان خاک را در هوای گرم خورشیدی استریل کرد. خاک را مرطوب کنید و تا عمق 25 سانتی متر زیر و رو کنید. سپس خاک را با یک ورقه پلی اتیلن نازک و شفاف بپوشانید و لبه ها را به عمق 25 سانتی متر یا بیشتر دفن کنید.

ورقه را حداقل به مدت چهار هفته در مقابل خورشید قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که ورق پلی اتیلن مهر و موم شده است تا هوا در زیر آن نفوذ نکند.

آفتاب دهی خاک بیشتر پاتوژن ها را از بین می برد، در حالی که میکروارگانیسم های طبیعی خاک به تعداد کافی برای جلوگیری از افزایش مجدد توسط پاتوژن های بیماریزا زنده می مانند. سولاریزاسیون  علاوه بر کنترل بیماری های خاکزاد، بذرهای علف های هرز و آفات حشرات را از بین می برد.

شما عزیزان می توانید در مقالات تخصصی فردین کشت درباره آفتاب دهی خاک مطالبی را مطالعه کنید.

تناوب زراعی

برای شکستن چرخه بیماری، محصولات گیاهی یک ساله و محصولات گیاهی از خانواده های مختلف گیاهی را چند سال در یک مزرعه نکارید. در صورت بروز بیماری، قبل از کاشت مجدد محصول در همان موقعیت، دو تا پنج سال تناوب زراعی را رعایت کنید.

تناوب زراعی چیست؟ این مطلب مهم و کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کنترل بیماری های خاکزاد

9 فایده تناوب زراعی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

به منظور بهترین پیشگیری از بیماری‌های ناشی از عوامل بیماری‌زای خاک، کشاورزان باید اطمینان حاصل کنند که گیاهان شرایط بهینه برای رشد دارند. این بدان معنی است که آنها نور خورشید کافی، زهکشی مناسب و فاصله مناسب دریافت خواهند کرد. هر یک از این عوامل در توانایی پاتوژن برای حرکت و آلوده کردن گیاهان باغی کلیدی خواهد بود. به طور کلی، گیاهانی که سالم و قوی هستند کمتر در معرض عوامل بیماری زا در خاک قرار می گیرند.

نوشته های مشابه