مقالات تخصصی

آفتاب دهی خاک

آفتاب دهی خاک

اگر دائما با علف‌های هرز، آفات و بیماری‌های منتقله از خاک مبارزه می‌کنید، زمان آن فرا رسیده باشد که روش آفتاب دهی خاک را امتحان کنید. آفتاب دهی خاک روشی آسان، ارزان و غیرشیمیایی است که آفات و عوامل بیماری زا را در باغ کنترل می کند، در صورتی که سایر روش ها با شکست مواجه شوند این روش بسیار کارآمد است

.تنها چیزی که نیاز دارید صبر، پوشش پلاستیکی و یک ماه دمای گرم است. سپس به سادگی از نیروی خورشید برای “ضدعفونی کردن” خاک، افزایش میکروب های خوب و ایجاد یک محیط رشد سالم استفاده کنید.

آفتاب دهی خاک چیست؟

آفتاب دهی خاک یا همان Soil solarization یک روش بسیار موثر و غیرشیمیایی برای کنترل بیماری های منتقله از خاک است که در 15 سانتی متری بالای خاک پخش می شوند.

در حالی که آفتاب دهی خاک معمولا در مزارع تجاری استفاده می‌شود، اما در باغ‌های خانگی رایج نیست، زیرا به بخشی یا تمام خاک نیاز دارد تا در فصل تابستان در اوج آیش قرار گیرد. در یک باغ خانگی که فضای آن اغلب محدود است، رها کردن یک باغچه برای چهار تا شش هفته که برای این روش طول می‌کشد، دشوار است.

اما اگر از قبل برنامه‌ریزی کنید، آفتاب دهی یک راه‌حل ایده‌آل برای از بین بردن بذر علف‌های هرز، کنترل نماتدها و آفات، از بین بردن عوامل بیماری‌زای گیاهی موجود در خاک و بهبود آن است.

این روش را به عنوان یک اجاق خورشیدی در باغ در نظر بگیرید که همه چیز را در زیر آن می پزد و آنچه بیرون می آید خاک استریل است، عاری از عوامل بیمارگر و بذر علف های هرز است.

نحوه عمل

تابش خورشیدی خاک با به دام انداختن انرژی تابشی از خورشید در زیر یک برزنت پلاستیکی نازک برای گرم کردن خاک در دماهای بالا برای کشتن ارگانیسم های خاک عمل می کند.

دمای حداقل 37 درجه سانتی گراد خاک که برای حدود چهار هفته ثابت نگه داشته می شود، از ظهور بسیاری از علف های هرز و قارچ های مزوفیل که اکثریت پاتوژن های رایج گیاهی هستند، جلوگیری می کند. این بدان معناست که آفتاب دهی خاک در گرم‌ترین ماه سال که روزها طولانی و آسمان صاف است، بهترین عملکرد را دارد.

چرا باید خاک را هوادهی کنید؟ این مقاله ارزشمند و کاربردی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

بهترین زمان برای آفتاب دهی خاک

اگرچه آفتاب دهی خاک می‌تواند برای شش تا هشت هفته در بهار قبل از کاشت، یا در پاییز درست پس از برداشت موثر باشد، اما این عمل در طول گرمای تابستان، زمانی که خاک بیشترین انرژی نور خورشید را دریافت می‌کند، مؤثرتر است. آفتاب دهی تابستانی برای از بین بردن بذر علف‌های هرز و پاتوژن‌های خاکی که در اعماق خاک کمین کرده‌اند، مؤثرتر است.

چگونه می توانید خاک را گام به گام آفتاب دهی کنید؟

آفتاب دهی خاک

مراحل انجام آفتاب دهی خاک

1. خاک را آماده کنید.

قبل از شروع، تمام گیاهان و مالچ را از بستر باغ بردارید. اگر خاک تأثیر بیماری قرار گرفتند، آنها را در کیسه بریزید و دور بیندازید.

آفتاب دهی موفقیت‌آمیز، خاک باید صاف و مسطح باشد تا پلاستیک را به خوبی روی خاک صاف کنید. خاک را برگردانید و کلوخه ها، سنگ ها، چوب ها و ریشه های سخت را جدا کنید یا بشکنید. این مواد باعث سوراخ شدن پلاستیک می شود. برای خاک‌های رسی سنگین یا خاک‌هایی که مدتی است کشت نشده‌اند، برگرداندن خاک تا عمق عمق حداقل 30 سانتی متری توصیه می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند که افزودن کودهای حیوانی یا گیاهی ارگانیک (مانند کود حیوانی پوسیده یا بقایای گیاهان پوششی، به‌ویژه گیاهان پوششی Brassicaceae مانند خردل) قبل ازآفتاب دهی خاک، کارایی آن را بهبود می‌بخشد. افزودن این مواد تولید گرما در خاک را افزایش می دهند.

قبل از آفتاب دهی، خاک را عمیقا آبیاری کنید. هنگامی که خاک را صاف کردید، عمیقا آبیاری کنید. بهتر است 30 سانتی متری بالای خاک مرطوب باشد. رطوبت گرما را سریع‌تر و عمیق‌تر به خاک هدایت می‌کند و عوامل بیماری‌زای خاک را نسبت به گرما حساس‌تر می‌کند.

2. انتخاب پلاستیک مناسب

آفتاب دهی خاک

انتخاب پلاستیک شفاف برای آفتاب دهی خاک در باغچه خانگی

با کمال تعجب، پلاستیک شفاف در واقع در گرم کردن خاک موثرتر از پلاستیک سیاه است. اشعه های خورشید به راحتی از پلاستیک شفاف عبور می کنند و فقط برای گرم کردن خاک در داخل آن به دام می افتند. از طرف دیگر، پلاستیک سیاه بخشی از گرما را جذب و آنرا منعکس می کند. گرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما هرچه پلاستیک نازک‌تر باشد، گرما را بهتر جذب کرده و به دام می‌اندازد. بنابراین بهتر است از پلاستیک گلخانه‌ای استفاده نکنید.

پلاستیک بسیار نازک بهترین گزینه است، اما ممکن است در معرض آسیب پرندگان، موجودات یا عناصر باشد. پلاستیکی به ضخامت 1.5 تا 2 میلی متر، ضد آب و یا مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش بهترین گزینه برای آفتاب دهی خاک است.

3. خاک را محکم و کامل بپوشانید.

پلاستیک را متناسب با ابعاد منطقه ای که می خواهید آفتاب دهی کنید برش دهید، حداقل 20 سانتی متر از همه طرف اضافی بماند. چند راه برای محکم کردن پلاستیک وجود دارد:

می توانید لبه های پلاستیک را در زیر خاک دفن کنید.

می‌توانید پلاستیک را با اجسام سنگین (مانند لوله‌ها، آجرها، بلوک‌های بتنی یا هر چیز دیگری که در اطراف خانه دارید) ثابت نگه دارید.

اگر دمای روزانه خنک‌تر از حد نرمال است، می‌توانید با افزودن لایه دوم پلاستیک روی لایه اول، میزان گرمای تولید شده را افزایش دهید. لایه ها را کمی با لوله های پی وی سی، بطری های پلاستیکی کوچک یا سایر اشیاء صاف که می توانند تمام طول تخت را طی کنند، جدا کنید. این محفظه کوچک هوا می تواند گرمای خاک را تا 10 درجه سانتی گراد نسبت به قبل افزایش دهد.

حفظ دمای مناسب در آفتاب دهی خاک

آفتاب دهی خاک

آفتاب دهی خاک در یک مزرعه تجاری

آفتاب دهی خاک زمانی موثرتر است که 15 سانتی متر بالای خاک در دمای روزانه حداقل 78 درجه سانتی گراد یا بالاتر از آن و به مدت چهار تا شش هفته حفظ شود، زیرا بیشتر پاتوژن ها در این لایه بالایی قرار دارند.

کاشت پس از آفتاب دهی

پس از برداشتن پلاستیک، می توانید مانند معمول بذر بکارید یا نشا بکارید. برای جلوگیری از آوردن هر گونه بذر علف های هرز به سطح زمین، از بذرهای عاری از بذر علف های هرز استفاده کنید.

برای افزایش احتمال عفونت مجدد خاک، همیشه از گلدان ها و خاک بدون آلودگی برای شروع کاشت بذر یا نشا استفاده کنید و ابزار باغبانی، دستکش و سایر لوازم جانبی خود را که اغلب با گیاهان در تماس هستند تمیز کنید.

(اگر آلودگی در خاک ندارید لازم نیست گلدان های خود را ضد عفونی کنید. فقط قبل از نگهداری یا استفاده، خاک را بیرون بریزید یا با آب بشویید.)

خاک مناسب برای کشت چه خاکی است؟ این مطلب را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

مزایای آفتاب دهی خاک

جدا از کاهش ارگانیسم‌های مضر خاک، مانند نماتدها، حشرات، علف‌های هرز و بیماری‌های منتقله از خاک، آفتاب دهی خاک می‌تواند کیفیت کلی خاک شما را به شدت بهبود بخشد. فرآیند گرمایش در واقع تعداد بسیاری از ارگانیسم های مفید خاک را افزایش می دهد که به مبارزه با بیماری ها و هجوم آفات در فصول رشد بعدی کمک می کند.

این فرآیند همچنین چندین ماده مغذی مهم مانند نیتروژن، کلسیم و پتاسیم را در دسترس گیاهان قرار می دهد. تحقیقات نشان داده است که آفتاب دهی منجر به افزایش عملکرد سبزیجات و گیاهان شده و به طور طبیعی مقاوم می شوند. به همین دلایل، بسیاری از باغبانان در مناطقی با آب و هوای گرم شروع به آفتاب دهی زمین خود هر سه تا چهار سال یکبار کرده‌اند، به طور متناوب هر چند سال یکبار قطعه زمینی در فصل تابستان را آفتاب دهی می کنند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره خاک مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه