مقالات تخصصی

مدیریت سفیدک پودری

سفیدک پودری

بیشتر گلخانه داران یا باغبانان بیماری سفیدک پودری را در برخی محصولات در یک زمان یا زمان دیگر تجربه کرده اند. سفیدک پودری معمولاً منجر به مرگ و میر گیاهان نمی شود، اما می تواند رشد گیاه را کاهش دهد و جذابیت زیبایی شناختی و بازارپسندی گیاهان آلوده را به شدت کاهش می دهد.

کپک پودری به تعداد زیادی از گیاهان زراعی، سبزیجان، گیاهان چند ساله و زینتی چوبی حمله می کند. اگرچه سفیدک پودری اغلب در طی تولید تجاری گیاهان زینتی رخ می دهد، اما پیشگیری و کنترل آن بسیار آسان است. بهتر است چگونگی مدیریت این بیماری را یاد بگیرید تا خسارات و تلفات محصول را به حداقل برسانید.

سفیدک پودری

سفیدک پودری یا سفیدک سطحی در گلخانه یکی از شایع ترین بیماری هایی است که گیاهان را درگیر می کند. در حالی که معمولاً گیاهی را نمی کشد، اما جذابیت بصری را کاهش می دهد، بنابراین توانایی سودآوری نیز را کاهش می یاید. برای پرورش دهندگان تجاری مخصوصا گیاهان زینتی، یادگیری نحوه پیشگیری از سفیدک پودری بسیار ارزشمند است. شرایط گلخانه ای اغلب گسترش بیماری را تسهیل می کند و مدیریت کپک پودری گلخانه ای را به یک چالش مهم تبدیل می کند.

علائم آلودگی

مشخصه ترین نشانه آلودگی گیاهان با سفیدک پودری وجود لکه های پودری خاکستری مایل به سفید و تالک مانند (قطر 0.25 تا 0.5 اینچ) و رشد قارچ در سطوح بالای برگ است. شناسایی اولین کلنی های سفیدک اغلب دشوار است و معمولاً در برگ های پایینی قرار دارند.

این لکه ها که به آنها کلونی قارچ نیز می گویند، در ابتدا تا زمانی که شرایط محیطی برای عفونت های گسترده مساعد شود، شناسایی نمی شوند. آلودگی های اولیه سفیدک پودری اغلب شبیه باقی مانده های سموم هستند و اغلب تا زمانی که بیماری آشکارتر شود نادیده گرفته می شوند.

کلنی های رشد قارچ اغلب به سرعت ظاهر می شوند، ظاهرا یک شبه. لکه ها اغلب به هم می پیوندند تا به طور کامل برگ های آلوده را بپوشانند و در برخی موارد، با رشد قارچ کل گیاه پوشیده می شود.

در بسیاری از گیاهان، تشخیص بیماری سفیدک پودری دشوارتر است. در برخی موارد، برگ‌های گیاهان آلوده بدون تشکیل کلنی‌های سفید، تغییر رنگ و ارغوانی می شوند. این مورد به راحتی می تواند به عنوان یک کمبود مواد مغذی اشتباه گرفته شود. در موارد معدودی، برگ‌های آلوده به سفیدک پودری، لکه‌های پوسته ‌مانند قهوه‌ای را ایجاد می‌کنند که رشد پودری سفید بسیار کمی دارد.

علائم سفیدک سطحی

در اثر آلودگی های شدید، رشد گیاه می تواند تحت تأثیر قرار گیرد. در برخی موارد، برگ ها ممکن است پیچ خورده و قدرت گیاه کاهش یابد. در بسیاری از گیاهان، برگ ها زرد و پژمرده می شوند و می میرند.

بیولوژی قارچ

چندین پاتوژن قارچی (Erysiphe، Leveillula، Microsphaera، Podosphaera و Spaerotheca) وجود دارد که باعث بیماری سفیدک پودری می شود. یکی از ویژگی‌هایی که کپک‌ها را از سایر پاتوژن‌های قارچی جدا می‌کند این است که آنها میزبان اختصاصی دارند ، به این معنی که سفیدک پودری که یک نوع گیاه را آلوده می‌کند، معمولاً با سفیدکی که به دیگری حمله می‌کند متفاوت است. با این حال، آنها اغلب به گیاهان یک خانواده حمله می کنند. برخی از بیماری های سفیدک پودری بسیار اختصاصی هستند و فقط به یک یا دو گونه مختلف از گیاهان حمله می کنند، در حالی که برخی دیگر دامنه میزبانی وسیعی دارند و می توانند طیف وسیعی از گونه های گیاهی را آلوده کنند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که بیماری های سفیدک پودری را از بسیاری دیگر از عوامل بیماری زا متمایز می کند این است که همه آنها انگل های اجباری هستند. این بدان معناست که آنها فقط می توانند روی بافت های گیاهی زنده رشد و تولید مثل کنند. قارچ بدون حضور گیاهان زنده، خواهد مرد.

بر خلاف بسیاری از بیماری های برگی، سفیدک پودری برای ایجاد عفونت نیازی به رطوبت اضافی روی سطوح برگ ندارد. دوره های وجود طولانی رطوبت نسبی بالا (بیش از 70 درصد)، به ویژه در شب، باعث تشکیل هاگ های جدید و شروع طغیان های جدید می شود. عفونت های اولیه نیاز به رطوبت نسبی بالا و دمای متوسط ​​(16 تا 22 درجه سانتی گراد) دارند. زمانی که دما بالاتر از 26 درج سانتی گراد باشد آلودگی با سرعت بیشتری رخ می‌دهد. هنگامی که پاتوژن گیاه میزبان را آلوده کرد، رطوبت نسبی دیگر عاملی نیست، زیرا سفیدک پودری بدون نیاز به رطوبت می تواند رشد کند.

اسپورهای این پاتوژن با حرکت هوا مانند باد یا فن های سیستم های گرمایشی و سرمایشی موجود در گلخانه پخش می شوند. هنگامی که اسپورها روی گیاهان فرود می آیند، سه تا هفت روز طول می کشد تا عفونت ایجاد شود و کلونی های قابل مشاهده تشکیل شود، البته به شرطی که شرایط مساعد وجود داشته باشد. اسپورها آزاد می شوند، جوانه می زنند و بدون لایه ای از آب روی سطح گیاه باعث عفونت می شوند. این قارچ با کلنی های کوچک روی سطح برگ رشد می کند و با نفوذ به سلول های برگ با ساختارهای تخصصی به نام هاستوریوم، مواد مغذی را از گیاه به دست می آورد.

کاهش آلودگی

در صورتی که بتوان از سطوح رطوبت بالا یا نوسانات شدید رطوبت جلوگیری کرد، می‌توان بروز سفیدک پودری را کاهش داد. هنگام رشد گیاهان در ساختارهای محصور، معمولاً تمیز کردن یا تهویه منظم گلخانه ها مفید است تا سطح رطوبت کمتر از حد مطلوب برای توسعه بیماری باشد. داشتن تهویه دو یا سه بار در طول شب برای رفع رطوبت هوا بسیار موثر است.

همچنین می توانند اقداماتی را برای کاهش سطح رطوبت در نزدیکی تاج پوشش گیاه که در آن عفونت رخ می دهد، انجام دهند. اولین قدمی که آنها می توانند اجرا کنند حفظ فاصله کافی برای گیاهان است. ایجاد فضای کافی بین گیاهان باعث کاهش سطح رطوبت در تاج گیاه می شود. روش دوم کاهش رطوبت در سطح گیاه افزایش گردش هوا با استفاده از فن های افقی جریان هوا است.

شما عزیزان می توانید مطلب بیماری سفیدک کاهو را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

چگونه از سفیدک سطحی در گلخانه جلوگیری کنیم؟

کنترل سفیدک پودری

دو روش برای مدیریت سفیدک پودری در گلخانه وجود دارد، پیشگیری و استفاده از روش های کنترل های شیمیایی.

سعی کنید رطوبت نسبی را زیر 93 درصد نگه دارید. در اوایل صبح و اواخر بعد از ظهر، هوای گلخانه را کمی گرم کنید و  سپس تهویه را روشن کنید تا رطوبت نسبی بالا در طول شب کاهش یابد. همچنین برای کاهش سطح رطوبت، فاصله کاشت بین گیاهان را حفظ کنید.

در گلخانه فضای بین محصولات را تمیز کنید، مطمئن شوید که تمام علف های هرزی را که به عنوان میزبان عمل می کنند حذف و از بین برده اید.

در صورت امکان ارقام مقاوم را برای کاشت انتخاب کنید. در صورت لزوم به عنوان عامل پیشگیرانه از قارچ کش های بیولوژیکی به عنوان بخشی از تناوب با قارچ کش های شیمیایی استفاده کنید.

سفیدک پودری به دلیل توانایی خود در ایجاد مقاومت در برابر قارچ کش ها مشهور است. بنابراین قبل از ظهور بیماری باید از قارچ کش های مختلف استفاده شود.

سفیدک پودری فقط لایه بالایی سلول ها را مبتلا می کند، بنابراین کنترل شیمیایی زمانی که بیماری در اوج خود است غیرضروری است. به محض تشخیص بیماری، سمپاشی را انجام دهید و به صورت متناوب از قارچ کش های متفاوتی استفاده کنید تا مقاومت را کاهش دهید. برای محصولات حساس، قبل از بروز علائم، قارچ کش ها را اسپری کنید و طبق دستورالعمل سازنده، هر دو تا سه هفته یکبار از قارچ کش های سیستمیک که در برابر بیماری موثر هستند استفاده کنید.

استراتژی های کنترل سفیدک پودری

برای به دست آوردن موثرترین نتایج، استراتژی های کنترل باید به محض شناسایی کلنی ها اجرا شوند. برنامه های پیشگیرانه را می توان اجرا کرد، اما لازم نیست، زیرا سفیدک پودری زمانی که زود تشخیص داده شود می تواند ریشه کن شود. با شناسایی و درمان زود هنگام، کلنی های کپک را می توان بدون کاهش عملکرد یا کیفیت گیاه ریشه کن کرد.

چندین ترکیب زیستی به طور موثر بیماری های سفیدک پودری را کنترل می کنند. هنگام استفاده از این محصولات، رسیدن به پوشش کامل مهم است. برنامه های متعدد اغلب لازم است. برخی از موثرترین ترکیبات زیستی حاوی ترکیبات فعال باسیلوس سابتیلوس، پراکسید هیدروژن، روغن چریش، روغن پارافینیک یا بی کربنات پتاسیم هستند.

چندین قارچ کش وجود دارد که کنترل بسیار خوبی برای بیماری های سفیدک پودری فراهم می کند. قارچ کش های حاوی ترکیبات فعال آزوکسی استروبین، سولفات مس پنتا هیدرات، مایکلوبوتانیل، روغن نفتی (روغن باغبانی)، پیپرالین، پیراکلوستروبین، پیراکلوستروبین + بوسکالید، تریادیمفون و تری فلومیزول بهترین کنترل این بیماری ها را ارائه می دهند.

اگر کنترل‌های شیمیایی ضروری است، حتماً بین سموم شیمیایی تناوب را رعایت کنید تا احتمال ابتلا به بیماری‌های کپک در برابر این محصولات کاهش یابد.

استفاده از پخش کننده های غیر یونی با بسیاری از قارچ کش های فوق اغلب به این محصولات کمک می کند تا از طریق میسلیوم ایجاد شده نفوذ کنند و کارایی کاربرد را بهبود بخشد. برای اطلاعات در مورد استفاده از پخش کننده ها به برچسب هر محصول توجه کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا نیز راجع به سفیدک سطحی اطلاعاتی به دست بیاورید.

نوشته های مشابه