آموزش کاشت و پرورش

آماده سازی خاک در کشاورزی، روش ها و نکات

آماده سازی خاک

خاک ستون فقرات در کشاورزی است. بنابراین، شناخت خاک قبل از کاشت مهم است. خاک ها انواع مختلفی دارند. برخی عناصر غذایی فراوانی دارند برخی دیگر اینطور نیستند. همه انواع خاک برای هر محصولی مناسب نیستند. محصولاتی که در خاک حاصلخیز رشد می کنند لزوماً محصول پرباری نخواهند داد، زیرا آماده سازی خاک قبل از کاشت هر محصول ضروری است.

اهمیت خاک برای رشد گیاهان

باغبانی با کاشت یک بذر در زمین شروع نمی شود. در واقع از خاک شروع می شود. شما نمی توانید گیاهان سالم و پربار بدون خاک غنی و مرغوب داشته باشید. خاک مناسب به ریشه ها اجازه می دهد به اندازه کافی عمیق رشد کنند تا مواد مغذی را جذب کنند.

خاک پایه‌ای است که گیاهان مختلف مانند درختچه‌ها، علف‌ها، سبزیجات، میوه‌ها و درختان و … روی آن رشد می‌کنند. خاک نه تنها گیاهان را روی زمین محکم نگه می‌دارد، بلکه تمام مواد مغذی لازم برای رشد و شکوفایی گیاهان را نیز فراهم می‌کند. سلامت گیاه رابطه مستقیمی با کیفیت خاک دارد.

سبزیجات برای رشد و برداشت سالم به خاک مناسب نیاز دارند. خاکی که به خوبی آماده شده است، پایه و اساس کل باغ شما است و به شما یک جهش در ابتدای فصل می دهد! در راهنمای آماده سازی خاک، به شما کمک می‌کنیم تا نوع خاک مزرعه خود را بشناسید، به شما یاد دهیم که چگونه کیفیت خاک باغ خود را بهبود ببخشید، و بهترین شروع را داشته باشید!

خاک مناسب برای کشت چگونه خاکی است؟ این مطلب را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

مشخصات خاک

تشکیل خاک ترکیبی از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در شرایط محیطی خاص است. اینها شامل عناصری مانند میکروارگانیسم ها، حشرات، مواد معدنی و مواد پوسیده هستند سه نوع خاک اصلی وجود دارد: خاک شنی، رسی و لومی. ویژگی های خاک ایده آل را می توان در زیر بیان کرد:

ظرفیت نگهداری آب

هوادهی مناسب

بافت خوب

اسیدیته خاک

وجود مواد مغذی (ریز مغذی ها و درشت مغذی ها)

تشکیل خاک از طریق فرآیندهای مختلفی از جمله هوازدگی سنگ ها و اختلاط مواد سنگی با بقایای آلی ناشی از تخریب گیاهان صورت می گیرد. فرآیند دیگر تغییر شیمیایی آهسته است که پس از باران از مواد سنگی هوازده عبور می کند. هوازدگی فرآیندی است که در آن سنگ ها به ذرات کوچکی تجزیه می شوند که در نهایت خاک را تشکیل می دهند، از جمله رسوبات زمین شناسی و بقایای آلی.

اثر ترکیبی عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، از جمله شرایط نامساعد آب و هوایی بر روی سنگ ها، منجر به تشکیل خاک می شود. می توان گفت خاک مخلوطی از مواد زیستی و غیر زنده است.

انواع خاک

آماده سازی خاک

بافت خاک بستگی به مقدار ماسه، سیلت و رس در خود دارد. شن و ماسه بزرگ‌ترین تکه‌های ذرات خاک را تشکیل می‌دهد و در لمس احساس ریگ دارد. اندازه بعدی ذرات سیلت هستند که در هنگام خیس شدن لغزنده و در هنگام خشک شدن پودری هستند. کوچکترین قطعات خاک رس است. آنها مسطح هستند و تمایل دارند مانند صفحات یا ورق های کاغذ روی هم چیده شوند. برای تعیین بافت خاک نیازی به متخصص ندارید.

فقط کمی آن را بردارید و بین انگشتان خود بمالید. اگر خاک شنی باشد، شنی در نظر گرفته می شود. اگر خاک مانند پودر تالک صاف به نظر برسد، سیلتی است. اگر خاک در هنگام خشکی خشن و لغزنده و در هنگام مرطوب چسبناک باشد، خاک رس سنگین است. بیشتر خاک ها در جایی در میان می ریزند.

خاک های شنی معمولاً از نظر مواد مغذی فقیر هستند زیرا آب و مواد مغذی به سرعت از طریق فضاهای بزرگ بین ذرات شن تخلیه می شوند. این خاک ها همچنین دارای میکروب های مفید و مواد آلی هستند که گیاهان در آنها رشد می کنند.

خاک های سیلتی متراکم هستند و زهکشی خوبی ندارند. آنها حاصلخیزتر از خاکهای شنی یا رسی هستند.

خاک رسی و چگونگی بهبود آن را در مقالات فردین کشت بخوانید.

آماده سازی خاک

آماده سازی خاک اولین قدم زمانی است که کشاورزی را شروع می کنیم. این کار باعث می شود که لایه بالایی خاک شل شود. گیاهان از طریق ریشه آب و مواد مغذی را از خاک جذب می کنند، بنابراین آماده سازی خاک بسیار مهم است تا بتوانیم محصولی سالم و با عملکرد بالا داشته باشیم.

خاک ساختمان مهمی برای رشد گیاهان قوی، سالم و زیبا است. قبل از انتخاب خاک آن را مشخص کنید. برچسب های ترکیبی ویرایش و گلدان را با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که انتخاب مناسبی برای گیاهان خود کرده اید. یک ماه پس از کاشت، گیاهان خود را به درستی تغذیه و آبیاری کنید.

آماده سازی خاک  در پاییز

آماده سازی خاک

آماده سازی خاک برای کاشت پاییزه پس از برداشت محصول قبلی شروع می شود و تا کاشت و یا کاشت محصول بعدی ادامه می یابد.

کنترل و غنی سازی خاک با ترکیبات آلی از جمله مهمترین مراحل آماده سازی خاک است. اگر محصول قبلی غلات باشد، کشت پایه با شخم بسیار کم عمق و در غیر این صورت با شخم کم عمق تا عمق 20 سانتی متر شروع می شود. هدف از خاک ورزی پایه، آوردن خاک به یک ساختار استاندارد و کاشت است.

آماده سازی خاک در بهار

در اینجا 3 مرحله اساسی برای آماده سازی خاک در بهار آورده شده است:

سنگ های درشت را از روی خاک  داخل خاک بردارید. برای کندن چمن، از بیل استفاده کنید تا چمنزار را به مربع های کوچک برش دهید و با انتهای بیل از محل کاشت بیرون بزنید. خاک را شل کنید. اگر اولین کاشت در آن قسمت باغ شماست، خاک را به عمق حداقل 50-30 سانتی متری به آرامی زیر و رو کنید تا ریشه بتوانند در خاک نفوذ کنند.

آماده سازی خاک

اضافه کردن مواد آلی:

در بهار، اگر تنها چیزی که برای آماده سازی خاک به یاد دارید اضافه کردن مواد آلی مانند کمپوست باشد، شروع خوبی برای شما خواهد داشت! در روزی که خاک مرطوب است اما خیس نیست می توانید مواد آلی را اضافه کنید.

حداقل 5 تا 7 سانتی متر کمپوست یا کود کهنه را روی خاک پخش کنید.

بسیاری از باغبانان مواد آلی را در خاک حفر می کنند.

با این حال، عدم حفاری نیز روشی خوب است که بذر علف های هرز کمتری را در معرض جوانه زنی در خاک قرار دهد و ساختار خاک را مختل نمی کند. به سادگی کمپوست را روی سطح خاک بریزید و برای آماده سازی خاک اجازه دهید کرم ها به جای شما حفاری را انجام دهند!

در سال اول، اگر خاک ضعیفی دارید، بیشتر کمپوست بریزید. یا اگر خاک سخت و فشرده دارید، به فکر ساختن یک تخت مرتفع باشید. یا می توانید در گلدان و ظروف رشد گیاهان را شروع کنید. قبل از کاشت، بستر باغ را با چنگک فولادی باغچه تراز کنید.

چند نکته دیگر درباره آماده سازی خاک

آماده سازی خاک

گرم کردن خاک: اگر در منطقه سردتری زندگی می کنید، یک تخت باغچه بلند را در نظر بگیرید تا خاک های مرطوب و سرد خشک شوند و سریعتر گرم شوند. همچنین می‌توانید قبل از کاشت، تخت‌های را با پلاستیک سیاه بپوشانید تا نور را متمرکز کرده و از برف، باران و فرسایش خاک پیشگیری کنید.

آفتاب دهی خاک چگونه صورت می گیرد؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

پاکسازی علف های هرز: یکی از مراحل مهم برای آماده سازی خاک، از بین بردن زودهنگام علف های هرز قبل از زمان کاشت است. سطح خاک را به آرامی بر هم بزنید، سپس خاک را با استفاده از ورقه های پلاستیکی شفاف گرم کنید. پس از بالا آمدن جوانه های بذر علف های هرز، آنها را بیرون بکشید یا با بیل جوانه ها را حذف کنید.

هنگامی که آماده سازی خاک را به خوبی انجام دادید، پایه ای از خاک غنی، تیره و حاصلخیز دارید که باغبانی در بقیه سال و سال های آینده “آسان تر” خواهد بود!

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره خاک مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه