مقالات تخصصی

خاک رسی و چگونگی بهبود آن

خاک رسی

خاک باغ مخلوط پیچیده ای از ذرات معدنی، مواد آلی، رطوبت، موجودات زنده و مواد مغذی شیمیایی است. یکی از مهم ترین عوامل در توانایی خاک برای رشد گیاهان، بافت آن است که توسط اندازه ذرات موجود در آن تعیین می شود. خاک ایده آل برای باغبانی خاک لومی است که مخلوط از ماسه، خاک رس، ذرات معدنی میانی و مقدار زیادی مواد آلی دارد. بسته به اندازه این ذرات، بافت خاک می تواند بسیار متخلخل (شنی) تا بسیار متراکم و مقاوم در برابر حرکت آب مانند خاک رسی باشد.

خاک رسی چگونه خاکی است؟

خاک رسی خاکی است که از ذرات معدنی بسیار ریز تشکیل شده و مواد آلی زیادی ندارد. این نوع خاک کاملاً چسبنده است زیرا فضای زیادی بین ذرات وجود ندارد و اصلاً زهکشی خوبی ندارد.

اگر متوجه شده اید که آب به جای خیساندن خاک، روی زمین می ماند، احتمالاً خاک شما رسی است. خاکی که از بیش از 50 درصد ذرات رس تشکیل شده است به عنوان “رس سنگین” نامیده می شود. برای تعیین اینکه آیا خاک رسی دارید یا خیر، می توانید یک آزمایش خاک ساده انجام دهید. اما احتمالاً از قبل می دانستید که آیا خاک رسی دارید یا خیر. اگر خاک به کفش‌ها و ابزار باغبانی مانند چسب بچسبد، کلوخه‌های بزرگی را تشکیل دهد که به راحتی جدا نمی‌شوند، و در هوای معمولی خشک می‌شوند و ترک می‌خورند، خاک رسی دارید.

 

خاک رسی

 

اگر در تلاش برای پرورش گل یا باغ سبزی هستید، خاک رسی می تواند برای شما بسیار مشکل ساز باشد. در حالی که برخی از درختان و درختچه ها به خوبی در خاک رس رشد می کنند، بیشتر گیاهان یکساله، چند ساله و سبزیجات ریشه های آنقدر قوی ندارند که بتوانند از خاک رس متراکم عبور کنند.

با این حال، خاک های رسی را می توان بهبود بخشید. با داشتن برخی اطلاعات و یک استراتژی خوب، می توانید گل و سبزیجات را در این خاک پرورش دهید.

مزایای خاک رسی

حتی خاک رسی نیز دارای خواص خوبی است. خاک رس به دلیل چگالی که دارد رطوبت را به خوبی حفظ می کند. همچنین نسبت به سایر انواع خاک، غنی از مواد مغذی است. دلیل این امر این است که ذرات تشکیل دهنده خاک رسی دارای بار منفی هستند، به این معنی که ذرات دارای بار مثبت مانند کلسیم، پتاسیم و منیزیم را جذب و نگه می دارند.

معایب خاک رسی

علاوه بر معایب ذکر شده در بالا، خاک رس دارای خصوصیات منفی زیر نیز می باشد:

تخلیه آهسته

در بهار به آرامی گرم می شود

به راحتی فشرده می شود و رشد ریشه های گیاه را دشوار می کند.

تمایل به قلیایی بودن

خاک رسی زهکشی پایینی دارد.

خاک لومی چگونه خاکی است؟ شما عزیزان می توانید با یک کلیک این مطلب مهم و کاربردی را مطالعه نمایید.

بهبود خاک رسی

بهبود خاک رسی باغچه شما کمی کار و تلاش می خواهد، اما خبر خوب این است که کاری که انجام می دهید فورا ساختار خاک شما را بهبود می بخشد و کار با آن را آسان تر می کند. بیشتر کارهای اصلاحی یک بار انجام می شود، اگرچه برخی از کارهای اصلاح بافت خاک را می توانید به صورت سالانه انجام دهید.

بهتر است یکباره کل منطقه کاشت را اصلاح کنید، نه اینکه سعی کنید خاک را در گودال های کاشت که به آنها نیاز دارید، اصلاح کنید. اگر یک گودال کاشت را در خاک رسی حفر کنید، سپس گیاهی را در آن بکارید و فقط خاکی را که برای پر کردن استفاده می‌کنید به خوبی اصلاح کنید، گیاه شما برای مدتی به خوبی رشد خواهد کرد. اما شما کاری بیش از ایجاد یک گلدان گل در زمین انجام نداده اید. در نهایت، گیاه شروع به فرستادن ریشه‌هایی می‌کند که با رسیدن به دیواره‌های رسی چاله کاشت، رشدشان متوقف می‌شوند. شما در نهایت با یک گیاه ریشه دار مواجه خواهید شد که آنطور که باید بزرگ یا سالم رشد نمی کند.

با تعیین منطقه رشد برای بستر باغ خود شروع کنید. اگر در حال اصلاح یک بستر موجود هستید، می‌توانید هر گیاهی را که می‌خواهید نگهداری کنید بیرون بیاورید و آن‌ها را در گلدان‌ها کنار بگذارید تا اصلاح خاک شما کامل شود. اگر در حال آماده کردن یک منطقه کاملاً جدید هستید، باید اصول اولیه را برای اصلاح این خاک انجام دهید.

برای بهبود خاک خود، باید 15 تا 20 سانتی متر ماده آلی به کل بستر کاشت اضافه کنید. شما می توانید هر نوع ماده آلی را اضافه کنید. بریده‌های علف، برگ‌های خرد شده، کود دامی پوسیده و کمپوست همگی انتخاب‌های عالی هستند. مواد آلی را در بخش بالای خاک پخش کنید.

مواد آلی باید در 15 تا 30 سانتی متری خاک مخلوط شود. کندن خاک رسی و مخلوط کردن آن با بیل راهی عالی برای انجام این کار است. با این حال، اگر بیل زدن خیلی سخت است، استفاده از پنجه روش خوبی است.

وقتی کارتان تمام شد، بستر باغ شما چندین سانتی متر بالاتر از ابتدا خواهد بود، اما این مشکلی نیست. بستر باغ شما در طول فصل با تجزیه مواد ارگانیک کمی نشست می کند.

بستر اصلاح شده خاک رسی را می توان بلافاصله کاشت. برنامه ریزی کنید تا یک یا دو بار در سال مواد آلی بیشتری به شکل کمپوست به خاک رسی اضافه کنید.

کمپوست نقش کلیدی دارد

 

کمپوست

 

کمپوست ها جزء برنامه مدیریت خاک رسی هستند. به دلیل ماهیت رطوبتی کمپوست و غلظت کم کربن قابل اکسید شدن و نیتروژن موجود در آن، کمپوست نسبت به تجزیه مقاوم است و افزودن کمپوست به خاک در طول زمان می تواند محتوای کربن آلی و ماده هیومیک خاک را افزایش دهد.

خاک مناسب برای کشت را در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

چه کاری نباید انجام داد

اغلب مردم تصور می‌کنند که راه مناسب برای بهبود خاک رسی متراکم، افزودن نوع مخالف مواد معدنی یعنی شن و ماسه است. از این گذشته، خاک های لومی که به عنوان خاک باغ ایده آل در نظر گرفته می شوند، مخلوطی از ماسه و خاک رس هستند. متأسفانه، وقتی ماسه مستقیماً به خاک رس اضافه می شود، نتیجه نامطلوبی خواهد داشت و چیزی شبیه بتن به وجود می آید.

دلیل اینکه خاک های لومی برای گیاهان عالی هستند این است که نسبت زیادی از مواد آلی در آنها به عنوان پایه ای برای ماسه و رس وجود دارد. بدون مقدار زیادی مواد آلی، خاک رس به اضافه شن و ماسه برابر است با یک بستر نامطلوب برای کاشت. خاک های رسی تنها با افزودن کمپوست و سایر مواد آلی بهبود یابد.

نگهداری مداوم

پس از گذشت یک فصل یا بیشتر، ایده خوبی است که یک نمونه خاک جمع آوری کنید و آن را آزمایش کنید تا ببینید آیا کمبود مواد مغذی یا مشکلات pH دارید یا خیر؟ کودهای ارگانیک یا اصلاح کننده های خاک را اضافه کنید. بدین ترتیب بستر باغ شما برای سالهای آینده برای رشد گیاهان سالم عالی آماده خواهد بود.

برای جلوگیری از بازگشت باغ شما به حالت رسی سنگین، باید به طور مداوم مواد آلی اضافه شود. خوشبختانه، این به یک فرآیند خود تکمیلی تبدیل می شود زیرا مواد گیاهی باغ شکسته می شوند و راه خود را به داخل خاک می رسانند. به جای اینکه هر پاییز باغ خود را از برگ های درختان تمیز کنید، اجازه دهید برگ ها و سایر مواد گیاهی به طور طبیعی پوسیده شوند و بخشی از اکوسیستم مداوم خاک خوب باغ شوند.

در سایت فردین کشت مقالات متعددی درباره خاک و اصلاح بافت خاک وجود دارد که شما عزیزان می توانید این مقالات مفید و کاربردی را مطالعه نمایید. در ویکی پدیا نیز می توانید اطلاعاتی درباره خاک رسی به دست بیاورید.