مقالات تخصصی

افزایش تولید آناناس با 14 نکته

افزایش تولید آناناس

آناناس با نام علمی Ananas comosus، گیاهی علفی که ارتفاع آن تا 1.5 متر می رسد. ساقه تنومند با برگ های مومی و ضخیم دارد. آناناس یکی از پرسودترین محصولات است. بنابراین ارائه روش هایی برای افزایش تولید آناناس از اهمیت زیادی برخوردار است.

افزایش تولید آناناس

این میوه با سطح تولید زیاد در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری مهم‌ترین میوه است و مصرف‌کنندگان از آن استقبال زیادی می‌کنند. گیاه آناناس دارای بسیاری از ویژگی های مورفولوژیکی، تشریحی و فیزیولوژیکی متمایزی است که جنبه های مهم مدیریت محصول آناناس مانند گرده افشانی، استفاده از روش های نوین آبیاری و روش های اصلاح گیاه را تعیین می کند. با این حال، افزایش تولید آناناس که کیفیت بالایی نیز داشته باشند نیاز به توجه بیشتری به خاک دارد.

کاشت در فضای مناسب، آماده سازی منظم خاک و کوددهی صحیح می تواند برای گیاه آناناس معجزه کند. در این مقاله ما به 14 روش برای افزایش تولید آناناس می پردازیم.

نکته 1: آماده سازی خاک برای افزایش تولید آناناس

کشت آناناس محدود به نواحی ساحلی با بارندگی زیاد و مرطوب شبه جزیره هند و مناطق تپه ای در منطقه شمال شرقی این کشور است. اول از همه، باید بدانید که آناناس در مناطقی که خاک به خوبی زهکشی شده باشد بهتر رشد می کند

ریشه های این گیاه جزو ریشه ها شکننده هستند و فقط می توانند در خاک های سست و هوادهی شده با قابلیت حفظ آب نسبتا خوب رشد کنند. بنابراین خاک سیلتی و خاک رس برای پرورش آناناس توصیه نمی شود. گیاهان آناناس خاک شنی و لومی را ترجیح می دهند. خاکی با با pH خنثی تا کمی اسیدی برای افزایش تولید آناناس عالی است.

برای بهبود وضعیت خاک می توانید کمپوست را تا 30 سانتی متری بالای خاک، به طور ایده آل یک هفته قبل از کاشت، کمپوست کنید. کمپوست به خاک کمک می کند آب و مواد مغذی مهم را حفظ کند و به رشد ریشه گیاهان آناناس کمک می کند. اعمال لایه مالچ طبیعی نازک، مانند خرده چوب یا پوست، پس از کاشت به بهبود کیفیت مواد مغذی خاک سطحی کمک می کند.

نکته 2: انتخاب زمین برای کاشت آناناس

انتخاب یک قطعه زمین خوب قبل از شروع کشت آناناس ضروری است. آماده سازی زمین شامل خاک ورزی اولیه و ثانویه، احیای زمین، تسطیح زمین و ایجاد برآمدگی و شیار می باشد. بهتر است به جای زمین های ناهموار، زمین هایی که در دشت ها هستند را انتخاب کنید. خاک باید طوری باشد که آناناس در طول روز نور خورشید را دریافت کند.

دریافت نور خورشید توسط گیاه باعث افزایش تولید آناناس می شود و به سرعت میوه ها می رسد. اگر با رشد علف های هرز مشکل دارید بهتر است آناناس را در نیمه سایه پرورش دهید.

یک کار مهم در آماده‌سازی زمین، طراحی چیدمان باغ است. بسته به سیستم کاشت، اعم از مربع، مستطیل، شش ضلعی یا مثلثی، چند نقشه یا خطوط ایجاد کنید و مکانی را برای کاشت در محیط باغ انتخاب کنید.

اولین قدم در افزایش تولید آناناس آماده سازی زمین است. برای کاشت آناناس، پرورش دهندگان باید خاک را با کودها تقویت کنند. سپس زمین را صاف کرده و گیاهان اضافی را حذف کنید.

مرحله نهایی در آماده سازی خاک از مواد شیمیایی برای از بین بردن موجودات خاکزی در خاک استفاده کنید که به عنوان نماتدکش نیز شناخته می شود.

نکته 3: نکاتی برای افزایش اندازه میوه آناناس

افزایش تولید آناناس

حذف بخش های جانبی گیاه در طول رشد گیاه و رشدی و میوه دهی باعث تسریع رشد میوه، افزایش اندازه میوه و افزایش تولید آناناس می شود.

نکته 4: آیا تفاله قهوه برای گیاهان آناناس مفید است؟

تفاله های قهوه نیتروژن بالایی دارند و آناناس به نیتروژن نیاز دارد. تفاله های را روی زمین های کاشت بپاشید و سپس و مقداری آب روی آن بپاشید. این کار باعث افزایش سطح مواد مغذی و در نتیجه افزایش تولید آناناس می شود.

نکته 5: انتخاب بهترین واریته ها برای افزایش تولید آناناس

آناناس انواع مختلفی دارد، اما آناناس ها به سه گروه عمده تقسیم می شوند: کاین، ملکه و اسپانیایی.

گروه کاین

– صاف کاین، کیو غول پیکر، کیو، تایفون، هیلو، شارلوت، شامپاکا، بارون دروچیلد

گروه ملکه

– ملکه، جیمز ملکه، ویکتوریا، کنت دو پاریس، کامن راف، مک گرگور، الکساندرا ریپلی کوین

گروه اسپانیایی

– اسپانیایی قرمز، اسپانیایی سنگاپور، سبز سلنگور، نانگکا، گاندول، بتک، کاستیا، اسپانولاروخا، کابزونا، پینا د کومانا.

برای افزایش تولید آناناس سعی کنید واریته ای را انتخاب کنید که با منطقه شما سازگاری دارد.

شما عزیزان می توانید بذر انبه سردسیری یا درخت پاو پاو، بذر میوه کرنبری آمریکایی و بذر پاپایا استاندارد پاکوتاه میکس آمریکایی را از فردین کشت تهیه کنید.

نکته 6: مراحل رشدی

افزایش تولید آناناس

آناناس را می توان در امتداد تاج گیاه تکثیر کرد، دقیقا قسمت بالای برگ میوه ای که معمولاً دور می اندازید. همچنین، آنها را می توان از شاخه هایی که از پایه گیاه رشد می کنند، کشت کرد. گیاه آناناس می تواند 14 تا 18 ماه پس از کاشت به بلوغ و تولید برسد. ساقه های گلدار 50 روز دیگر طول می کشد تا اولین گل شکوفا شود.

اگرچه هر گل فقط یک روز روی بوته می ماند، اما گیاه حدود یک ماه قبل از میوه دادن گل می دهد. هر گیاه آناناس یک میوه تولید می کند. زمانی که گیاه آناناس گل داد، ممکن است پنج تا هفت ماه طول بکشد تا میوه رشد کند و برسد. آناناس باید زمانی برداشت شود که یک سوم تا دو سوم پوست آن سبز مایل به زرد شد. زمانی است که میوه در شیرین ترین حالت خود قرار دارد بهترین زمان برای برداشت است. میوه را می توان زمانی که هنوز سبز است برداشت کرد و اجازه داد تا برسد.

نکته 7: نکاتی برای سودآوری بیشتر

گیاهانی را که بزرگ‌ترین، شیرین‌ترین و آب‌دارترین میوه‌ها را تولید کرده‌اند علامت‌گذاری کنید، تا بدانید که ارزش کاشت را دارند. از کاشت گیاهانی که ساقه میوه بلند تولید می کنند خودداری کنید. میوه باید تا حد امکان پایین باشد، در غیر این صورت می افتد و یا در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند.

به خاطر داشته باشید که دانه ها به قیمت میوه تولید می شوند. از گیاهانی که دانه های کمتری تولید می کنند، میوه های بزرگتر و بهتری برداشت می کنید. گیاهان آناناس دارای سیستم ریشه ای کوچکی هستند و برای آب و مواد مغذی به شدت به برگ های خود متکی هستند.

نکته 8: سیستم های کاشت برای بدست آوردن عملکرد بیشتر میوه

برای افزایش تولید آناناس معمولا چهار سیستم کاشت مختلف استفاده می شود که مهمترین آنها بستر مسطح، ایجاد شیار است. سیستم های کاشت بسته به خاک و بارندگی متفاوت است. کاشت به صورت تراس در شیب ها اتخاذ می شود که به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می کند.

ناناس عمدتا فقط در ابتدا یا انتهای فصل کاشته می شود. با این حال، در مناطق گرمسیر شهریور و مهر بهترین زمان برای زمان کاشت این گیاه است. وقت که آناناس در این ماه ها کاشته می شوند، حدود 85 درصد گیاهان میوه می دهند و در 18 ماه پس از کاشت آماده برداشت هستند. کاشت در سراشیبی برای افزایش تولید آناناس در کاستاریکا روش محبوبی است.

شما عزیزان می توانید بذر موز بالبیزیانا پاکوتاه گلدانی، بذر رزبری پولکا درشت و بذر میوه دراگون فروت سفید(میوه اژدها) را از فردین کشت خریداری کنید.

نکته 9: فاصله کاشت با تراکم بالا

افزایش تولید آناناس

کشت با تراکم بالا برای افزایش تولید آناناس به صورت تجاری توصیه می شود. تراکم کاشت 63400 بوته در هکتار. (22.5 × 60 × 75 سانتی متر) برای شرایط نیمه گرمسیری و با رطوبت ملایم ایده آل است.

در مقابل، تراکم بوته برای شرایط گرم و مرطوب 53300 بوته در هکتار است که در فاصله بوته تا بوته 25 سانتی متر و فاصله ردیف ها از هم حدود 60 سانتی متر است.

در مناطق بارانی تر، حاصلخیزتر و کوهستانی، تراکم کمتر از 31000 بوته در هکتار توصیه می شود.

معمولا 70-105 تن عملکرد در هکتار را می توان تحت کاشت با تراکم بالا به دست آورد. افزایش عملکرد/ واحد سطح 45-85 تن در هکتار قابل دستیابی است. مزایای اضافی کاشت با تراکم بالا عبارتند از:

کاهش رشد علف های هرز.

محافظت از میوه در برابر آفتاب سوختگی.

افزایش تولید در واحد سطح.

چگونگی برداشت آناناس را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

نکته 10: مواد مغذی برای افزایش تولید آناناس

 نیتروژن و پتاسیم از مواد مغذی مهم برای افزایش تولید آناناس هستند. نیتروژن عامل اصلی موثر بر عملکرد گیاه و پتاسیم در کیفیت میوه موثر است. استفاده از فسفر در مراحل اولیه رشد برای تقویت رشد ریشه توصیه می شود. دوز نیتروژن، P2O5 و K2O در 12،4 و 12 گرم در بوته در سال بهینه است.

اولین دوز نیتروژن را می توان دو ماه پس از کاشت و آخرین دوز را 12 ماه پس از کاشت داد. فسفر کامل و نصف پتاسیم را می توان در زمان کاشت و پتاسیم باقیمانده را شش ماه پس از کاشت مصرف کرد. کودها باید در شرایط دیم زمانی که رطوبت در دسترس است استفاده شوند.

نکته 11: مالچ برای افزایش تولید آناناس

کنترل علف های هرز از نظر اقتصادی برای هر محصولی اهمیت ویژه ای دارد. حدف علف های هرز با وجین دستی فرآیندی پر زحمت است، بنابراین علف کش های شیمیایی توصیه می شود. پنج ماه پس از استفاده اول از علف کش ها با نصف غلظت تکرار شود. برای کنترل علف های هرز مالچ پاشی یک مرحله ضروری است هدف اصلی از مالچ پاشی حفظ رطوبت و کنترل علف های هرز است. استفاده از پلی اتیلن سیاه ساده ترین و کم زحمت ترین روش مالچ پاشی است. استفاده از مالچ برگ و کاه و پخش آنها در خاک بین بوته های آناناس نتیجه بهتری دارد.

بهترین روش مالچ پاشی برای کنترل علف های هرز و در نتیجه افزایش تولید آناناس، مالچ پاشی مزرعه با پلی اتیلن سیاه و به دنبال آن سمپاشی و سپس استفاده از خاک اره است.

نکته 12: مدیریت آبیاری

کاشت آناناس بیشتر در شرایط دیم انجام می شود. آبیاری به تولید میوه های با اندازه خوب در مناطقی که بارندگی کم است کمک می کند. در صورت بارندگی کم و هوای گرم می توان هر 25-20 روز یک بار بوته ها را آبیاری کرد.

آناناس می تواند آب را از طریق برگ های خود جذب کند. پس به آب زیادی نیاز ندارند، بنابراین قبل از آبیاری صبر کنید تا خاک خشک شود و سپس برگها و خاک را آبیاری کنید.

نکته 13: کنترل آفات و بیماری ها

شپشک آرد آلود مهمترین آفت آناناس و برای افزایش تولید آناناس باید با این آفت مبارزه کنید. پوره ها و حشرات بالغ از شیره برگ ها و شاخه های نرم تغذیه می کنند. مونوکروتوفوس 2.5گرم در لیتر آب برای مبارزه با حشرات در مرحله باردهی برای کنترل آفت توصیه می شود. بیماری های مانند پوسیدگی ساقه و ریشه از بیماری های شایع آناناس هستند. برگ ها سبز زرد مایل به سبز و نوک آن قهوه ای می شود. پایه برگها علائم پوسیدگی را نشان می دهد و بوی بدی متصاعد می کند. این بیماری عمدتا با زهکشی خوب، انتخاب مناسب مواد کاشت سالم و درمان پیشگیرانه شیمیایی با دیتان Z-78 (3 گرم در لیتر آب) کنترل می شود.

نکته 14: علائم ناهنجاری های میوه و کنترل آنها

افزایش تولید آناناس

این بخش یک چالش بزرگ در کشت آناناس است. آناناس باید میوه‌ای عالی با شکل دراز و طعم مناسب «آناناس» باشد. در غیر این صورت ارزش بازاری خود را از دست می دهد. اگرچه دفرمه شدن در کشت آناناس غیر معمول است، انواع مختلف از این حالت ها به شرح زیر است:

تاج های متعدد:

گاهی اوقات، میوه های آناناس بیش از یک تاج دارند (در برخی موارد شدید 25 تاج). در نتیجه، راس میوه پهن تر و صاف تر می شود. میوه ها طعم ملایمی دارند و این اتفاق آناناس را برای تهیه کمپوت نامناسب می کند.

ساقه های جانبی متعدد:

وجود ساقه های متعدد در نزدیکی ساقه اصلی یا گاهی اوقات در نزدیکی میوه نتیجه باعث کاهش رشد میوه و کوچک ماندن آن می شود. به طور کلی کوددهی با کودهای نیتروژن بالا، بارندگی شدید و دمای نسبتا پایین با هم ترکیب می شوند و باعث ایجاد این حالت می شوند.

در اینجا ما نکاتی را برای افزایش تولید آناناس ذکر کردیم. شما عزیزان می توانید با انتخاب ارقام مناسب و فراهم کردن شرایط محیطی مناسب میوه های با اندازه بزرگ و طعم مطلوب برداشت کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره آناناس مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه