عمومی

آشنایی با شرایط رشد زردچوبه

زردچوبه و شرایط کاشت

زردچوبه گیاهی چندساله، علفی و برگریز از خانواده زنجبیل و زودبازده است که در هندوستان و برخی دیگر از کشورها پرورش می یابد. گیاه زردچوبه را در صورت عدم برداشت در پایان سال اول و باقی گذاشتن در پایان فصل رشد به حالت کمون می رود و از اواخر پائیز تا اواخر بهار فاقد برگ می شود. محققین گیاه زردچوبه را بومی جنوب شرقی آسیا به شمار آورده اند. در این مقاله شما را با زردچوبه و شرایط کاشت آن بیشتر آشنا می کنیم.

شرایط رشد زردچوبه

امروزه گیاه زردچوبه را در شرایط اقلیمی مختلفی از جمله مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری تا معتدله فاقد یخبندان کشت می کنند. زردچوبه اصولا خواهان فصل رشد طولانی 11 – 7 ماهه و دماهای بالاتر از 1 درجه سانتیگراد برای رشد می باشد. دمای مناسب برای رشد گیاه زردچوبه در حدود 35 – 20 درجه سانتیگراد است اما اپتیمم دمای آن را 28 – 24 درجه سانتیگراد ذکر نموده اند. زردچوبه در مناطق معتدله طی ماه های سرد سال که دما به کمتر از 18 درجه سانتیگراد نزول می یابد، به حالت کمون یا دورمانسی فرو می رود.

زردچوبه نیاز به مکانی آفتابگیر تا کمی سایه دارد. لذا بخوبی می توان به کاشت آن در باغات نارگیل و موز اقدام نمود. بوته های زردچوبه شرایط آفتابگیر را در اقلیم معتدله و همچنین شرایط کمی سایه را در اقلیم گرمسیری ترجیح می دهد لذا آنها را در محیط های طبیعی اغلب می توان در حواشی و یا بخش های بدون درخت جنگل ها یافت.

گیاه زردچوبه یقینا در شرایط آفتابگیر به تولید ریزوم های درشت تر و بهتری می پردازد. زردچوبه در شرایط تابش شدید خورشید و بروز خشکی دچار تنش می گردد بطوریکه برگ هایش شُل و آویزان می شوند و نوک آنها دچار سوختگی می گردد. شرایط سایه زیاد نیز می تواند از میزان عملکرد گیاه زردچوبه بکاهد درحالیکه سایه اندازی سبک می تواند برای رشد آن بسیار مفید واقع گردد.

روغن زردچوبه

تصویر زیبایی از زردچوبه و روغن آن

کاشت زردچوبه

کاشت زردچوبه در شرایط سایه متوسط با تراکم کمتری انجام می پذیرد. بوته های زردچوبه در چنین شرایطی به ارتفاع بلندتری می رسند و ریزوم های کوچکتری نسبت به شرایط بدون سایه و کاملا آفتابگیر تولید می کنند

برای کاشت گیاه زردچوبه در مناطق سردتر  باید ریزوم های آن را با شروع دوره دورمانسی گیاه که مصادف با آغاز دوره سرما در اواخر پائیز است، از زمین خارج ساخت و در طی ماه های زمستان و اوایل بهار در شرایط خنک انبار نمود سپس آنها را در اواخر بهار همزمان با گرم شدن هوا در مزرعه کاشت. بدین ترتیب می توان از یخ زدگی ریزوم ها و ریشه های گیاه زردچوبه در اقلیم سرد جلوگیری به عمل آورد.

بطور کلی شرایط زیر را برای رشد گیاه زردچوبه نامناسب تشخیص داده اند:

خاک های سنگریزه ای و سنگلاخ ، رسی، اسیدی، قلیائی، ماندابی، سرما و خشکی

 

برای مشاهده و خرید بذر گیاهان دارویی کلیک کنید.

 

مهمترین نکات در رابطه با خاک مناسب رشد گیاه زردچوبه عبارتند از:

گیاه زردچوبه قابلیت رشد در انواع خاک های : شنی، ریگی، لومی، آلی سیاه ، لوم خاکستری ، لوم سفت ، آبرفتی

بهترین رشد را در خاک هایی با بافت : لوم- رسی و لوم- شنی دارد.

گیاه زردچوبه در خاک هایی با pH حدود 5/5- 4/5  رشد می کند امّا بهترین رشد را در خاک های با اسیدیته 5/5 تا 6/5 دارد.

زردچوبه شرایط رشد قلیائی را نمی پسندد.

زردچوبه بسترهایی با رطوبت باثبات را می پسندد امّا قادر به استقرار در شرایط رطوبتی اشباع یا غرقاب نیست.

خاک های زهکش دار برای رشد گیاه زردچوبه مناسب اند.

خاک زراعی در زراعت گیاه زردچوبه باید لااقل 20 – 15 سانتیمتر و ترجیحا 30 سانتیمتر عمق داشته باشد.

بسترهای رشد زردچوبه باید حاصلخیز و سرشار از مواد آلی باشند لذا خاک های حاوی مقادیر مناسبی از رس، شن و مواد آلی بسیار مفید خواهند بود

خاک های رسی و سنگلاخ برای پرورش گیاه زردچوبه مناسب نیستند.

بسترهای کاشت در زراعت دیم باید از قابلیت نگهداری آب کافی برخوردار باشند.

نوشته های مشابه