آموزش کاشت و پرورش

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی

مالچ کردن گوجه فرنگی

گوجه فرنگی گیاه مورد علاقه بسیاری از باغبانان برای کاشت است و تنها به چند گیاه سالم برای برداشت فراوان میوه تازه و نیاز دارید. اکثر افرادی که گیاهان گوجه فرنگی قوی با میوه های سالم می کارند، اهمیت مالچ کردن گوجه فرنگی را می دانند. مالچ پاشی گیاهان گوجه فرنگی به دلایل زیادی یک عمل عالی است.

مالچ کردن گوجه فرنگی چه فوایدی دارد؟

مالچ پاشی به حفظ رطوبت خاک، محافظت از گیاه و دور نگه داشتن علف های هرز کمک می کند. گزینه های مختلفی در مورد مالچ گوجه فرنگی وجود دارد که بسیاری از آنها را می توانید با کمترین هزینه تهیه کنید. بهترین گزینه ها برای مالچ کردن گوجه فرنگی به چیزهای زیادی از جمله بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

اما حفظ رطوبت تنها مزیت مالچ پاشی نیست.

بسیاری از باغبان ها مالچ پاشی را صرفا برای جلوگیری از رشد علف های هرز انتخاب می کنند. یک لایه ضخیم از هر گونه مالچ از جوانه زدن برخی از آن بذرهای مزاحم جلوگیری می کند. بعلاوه، هر علف هرزی که بتواند از مالچ عبور کند راحت تر کشیده می شود.

مالچ ها همچنین به عنوان عایق روی خاک عمل می کنند و خاک را در روزهای بسیار گرم خنک نگه می دارند و در اوایل و اواخر فصل گرمتر می کنند. گیاهان گوجه‌فرنگی می‌توانند به تغییرات دما واکنش منفی نشان می دهند. مالچ کردن دمای خاک را تنظیم می کند و از اثرات منفی آن جلوگیری می کند.

مالچ کردن گوجه فرنگی:

فرسایش خاک را کاهش می دهد.

آب را از برگ ها دور نگه می دارد و از بیماری های قارچی جلوگیری می کند.

گوجه فرنگی هایی که به زمین می افتند را تمیز و دور از خاک نگه می دارد و پوسیدگی را محدود می کند.

ساختار خاک را با شکستن آن بهبود می بخشد.

از فشرده شدن خاک و ایجاد پوسته بر روی سطح جلوگیری می کند.

باغ را یکنواخت تر و چشم نوازتر می کند.

مالچ کردن گوجه فرنگی

زمان مالچ کردن گوجه فرنگی

مالچ کردن گوجه فرنگی باید بلافاصله پس از کاشت انجام شود. اگر در این زمان مالچ کنید بهترین نتیجه را خواهید داشت. مالچ ارگانیک را به طور یکنواخت در اطراف گیاه پخش کنید و در اطراف ساقه فضای خالی بگذارید تا آب به راحتی به ریشه ها برسد.

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی آبی ، سبز واگنر آمریکایی، بذر گوجه فرنگی درشت میکس رنگارنگ آمریکایی، بذر گوجه فرنگی گیلاسی صورتی Vernissage، بذر گوجه فرنگی زرد توپاز آمریکایی ارگانیک و بذر گوجه فرنگی گیلاسی قرمز چادویک خوشه ای آمریکایی را از فردین کشت خریداری کنید.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی

مالچ پاشی برای رشد و سلامت گیاهان گوجه فرنگی شما بسیار مهم است. همچنین انجام آن بسیار ساده است و دارای طیف گسترده ای از مزایای است. متأسفانه، با وجود شگفتی های مالچ پاشی، بسیاری از باغداران گوجه فرنگی این عمل را نادیده می گیرند. هنگامی که متوجه شدید که مالچ کردن گوجه فرنگی چقدر آسان، ارزان و سریع است، دیگر بهانه‌ای برای حذف آن در این فصل نخواهید داشت.

کاه

کاه یکی از محبوب ترین مواد مالچ پاشی برای گیاهان گوجه فرنگی است. سبک وزن است و همچنین برای بهبود ساختار خاک به راحتی تجزیه می شود. می توانید کاه را برای مالچ کردن گوجه فرنگی انتخاب کنید. کاه برنج و کاه گندم نمونه های محبوبی از انواع کاه هستند.

از استفاده از یونجه به عنوان مالچ خودداری کنید. اغلب حاوی بذرهای علف های هرز است که به قسمت های ناخواسته باغ شما پخش می شود. هدف مالچ دور نگه داشتن علف های هرز است نه افزایش رشد علف های هرز.

مالچ کردن گوجه فرنگی با کاه

کمپوست

اکثر باغبان ها مقداری کمپوست در دست دارند، چه در خانه ساخته شده باشد و چه در فروشگاه. کمپوست به عنوان یک اصلاح کننده خاک برای بهبود ساختار خاک و افزایش مقدار مواد آلی در خاک قبل از کاشت استفاده می شود. اما پس از کاشت، می توانید یک لایه دیگر نیز به عنوان مالچ روی خاک اضافه کنید.

کمپوست بسیار سریعتر از سایر مالچ ها با خاک مخلوط می شود و نیاز به استفاده دز دفعات بیشتری دارد. اما این بدان معناست که خاک را سریعتر از سایر مالچ های آلی که شکستن آنها زمان بیشتری نیاز دارد، بهبود می بخشد.

به هر حال احتمالا از کمپوست در بستر گوجه فرنگی خود استفاده می کنید. با استفاده از کمپوست به عنوان مالچ، دو کار را در یک زمان انجام می دهید، در زمان خود صرفه جویی می کنید و در دراز مدت این کار به نفع گیاهان می شود.

شما عزیزان می توانید مقالاتی از قبیل علت ترک خوردن گوجه فرنگی و راه حل آن، 3 مشکل گوجه فرنگی و چگونگی جلوگیری از آنها، 6 نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری و دلایل ایجاد کلروز در برگ های گوجه فرنگی را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

بریده چمن

 هر باغبانی که چمن کاری داشته باشد، هر چند هفته یکبار مالچ تولید می کند. بریده‌های چمن منبع تقریبا بی‌پایانی مالچ را برای باغ‌های کوچک یا بزرگ فراهم می‌کنند و در تمام طول سال در دسترس هستند. برای استفاده از بریده های چمن برای مالچ کردن گوجه فرنگی به نکات زیر دقت کنید:

بریده های چمن باید قبل از استفاده خشک شوند. چمن مرطوب به هم می چسبد و پوشش فرش مانندی را در بالای خاک تشکیل می دهد و نفوذ آب و هوا به آن را دشوار می کند. همچنین وقتی خیس است بوی نامطبوعی دارد.

بریده‌های چمنی که استفاده می‌کنید نباید حاوی هیچ گونه مواد شیمیایی باشند، زیرا می‌توانند تأثیر منفی بر گیاهان گوجه‌فرنگی و به طور بالقوه سلامت شما داشته باشند.

مالچ کردن گوجه فرنگی

 تراشه های چوب

تراشه های چوب یک انتخاب محبوب برای مالچ کردن گوجه فرنگی برای باغبانان است. آن‌ها یکی از جذاب‌ترین مالچ‌ها هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا تجزیه شوند و استفاده مجدد از مالچ‌ را در طول فصل محدود می‌کنند.

با این حال، این مزیت طراحی با یک نقطه ضعف همراه است. مالچ‌های مبتنی بر چوب، مانند تراشه‌های پوست یا چوب سخت خرد شده، می‌توانند ترکیب خاک را در حین تجزیه تغییر دهند. برای بررسی تغییرات در سطح pH باید مراقب خاک باشید و از کود غنی از نیتروژن برای جایگزینی عناصر خاک از دست رفته استفاده کنید.

بسته به نوع تراشه های پوستی که انتخاب می کنید، می توانند در طول زمان فشرده شوند و قارچ ها و باکتری ها را جذب کنند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی، بهتر است تراشه های پوست را برای استفاده خاص به عنوان مالچ خریداری کنید.

شما عزیزان و علاقمندان به کاشت گوجه فرنگی می توانید بذر انواع متنوع گوجه فرنگی را از فردین کشت خریداری کنید.

پیت ماس

پیت ماس در طول فصل رشد به آرامی تجزیه می شود و مواد مغذی را به خاک اضافه می کند و برای مالچ کردن گوجه فرنگی عالی است. در اکثر مراکز خانه و باغ یافت می شود. قبل از پخش پیت ماس ​​حتما گیاهان خود را کاملا آبیاری کنید.

پلاستیک سیاه

پرورش دهندگان گوجه فرنگی تجاری اغلب با پلاستیک سیاه مالچ می کنند که گرما را حفظ می کند و معمولا عملکرد گیاه گوجه فرنگی را افزایش می دهد. با این حال، این نوع مالچ کار پرهزینه ای است. بر خلاف مالچ ارگانیک، پلاستیک سیاه باید در بهار استفاده و در پاییز برداشته شود.

پلاستیک قرمز

مشابه پلاستیک سیاه، مالچ پلاستیکی قرمز برای مالچ کردن گوجه فرنگی جهت حفظ گرمای خاک و افزایش عملکرد استفاده می شود. پلاستیک قرمز که به عنوان مالچ بازتابی انتخابی نیز شناخته می شود، از فرسایش جلوگیری می کند و رطوبت خاک را حفظ می کند. اگرچه از نظر فنی مالچ نیست، اما تصور می‌شود که پلاستیک قرمز سایه‌های خاصی از نور قرمز را منعکس می‌کند. استفاده از همه پلاستیک های قرمز نتایج یکسانی ندارند.

برخی از مطالعات نشان می دهد که پلاستیک قرمز مزایای بیشتری برای دفع نماتدهای بیمارگر گیاهان دارد. سوراخ های ریز در پلاستیک به هوا، مواد مغذی و آب اجازه عبور می دهد. اگرچه پلاستیک قرمز هزینه بر است، اما می توانید چندین سال از آن دوباره استفاده کنید.

نحوه مالچ کردن گیاهان گوجه فرنگی

مالچ کردن گوجه فرنگی

 گوجه فرنگی عاشق خاک گرم است، به خصوص در مراحل اولیه رشد. اگر مالچ کردن گوجه فرنگی را دیرتر در بهار، زمانی که خاک گرم شد، شروع کنید، اما قبل از اینکه دما خیلی زیاد شود تا خاک به اندازه کافی خنک بماند.

چند هفته پس از کاشت، قبل از مالچ کردن گوجه فرنگی صبر کنید تا گیاهان شروع خوبی در خاک گرم داشته باشند. اگر مالچ پاشی را زود انجام دهید، اگر خاک خیلی سرد باشد، ممکن است رشد گیاه شما را به تاخیر بیندازد.

یک لایه از مالچ انتخابی خود را در اطراف گیاهان به ضخامت حدود 5 سانتی متر پخش کنید. اگر هدف شما از بین بردن علف های هرز است، می توانید مالچ را در امتداد کل بستر – نه فقط در اطراف گیاهان – پخش کنید.

در اطراف ساقه‌های گیاه گوجه‌فرنگی کمی فاصله بگذارید و مطمئن شوید که مالچ با پایه گیاه تماس ندارد. اگر مواد در آب خیسانده شود، ممکن است باعث پوسیدگی ساقه شود.

پس از اینکه مالچ کردن گوجه فرنگی را انجام دادید، کاملا آب دهید و انگشت خود را در خاک زیر آن قرار دهید تا مطمئن شوید که از آب به پایین نفوذ کرده است.

به افزودن لایه ها ادامه دهید زیرا لایه های قدیمی در خاک تجزیه می شوند. زمان افزودن مالچ بعدی به مواد انتخابی شما و میزان پوسیدگی آن بستگی دارد. همچنین اگر گیاهان شما به مواد آلی نیاز دارند، می‌توانید قبل از استفاده از لایه دیگر، لایه قدیمی را در داخل خاک ببرید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالبی راجع به مالچ مطالعه کنید.

نوشته های مشابه