عمومی

3 مشکل گوجه فرنگی و چگونگی جلوگیری از آنها

مشکل گوجه فرنگی

بیشتر باغبانان هنگام پرورش گوجه فرنگی با برخی مشکلات روبرو می شوند. منشا این مشکلات ممکن است مربوط به آب، نور خورشید و خاک باشد و این بدان معنی است که پرورش یک محصول سالم به شرایط آب و هوایی و سایر عوامل زراعی بستگی دارد که از کنترل شما خارج است. با این حال، ممکن است که مشکلاتی بوجود بیاید. دانستن این مشکلات و روش های برطرف کردن آن برای پرورش موفقیت آمیز گوجه فرنگی ضروری است. در این مطلب به بررسی 3 مشکل گوجه فرنگی و روش های برطرف کردن آنها می پردازیم.

برای مشاهده و خرید انواع متنوع بذر گوجه فرنگی که دارای طعم بی نظیر و قو نامیه بالایی می باشند، اینجا کلیک کنید.

3 مشکل گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از محبوب ترین محصولات کشاورزی است که کاربرد گسترده ای در برنامه های غذایی داشته و به دلیل داشتن مواد مختلف، ارزش غذایی بالایی دارد. خیلی از ما رویایی داشتن باغچه ای با محصولات مختلف را داریم تا هم از پرورش و هم از کیفیت بالای آنها بهره مند شویم. اما در این بین ممکن است هنگام پرورش گیاهان خود با مشکل مواجه شویم. گوجه فرنگی هم مانند سایر گیاهان نیاز به مراقب دارد. اما همین ابتدای کار نا امید نشوید! با ما همراه باشید تا این مشکلات عمده گوجه فرنگی و چگونگی جلوگیری جلوگیری از آنها را برایتان شرح دهیم.

1- پوسیدگی و سیاه شدن انتهای گوجه فرنگی

پوسیدگی انتهای گوجه فرنگی بیماری نیست و به احتمال زیاد نتیجه کمبود کلسیم می باشد که ناشی از آبیاری نامنظم و نوسان سطح آب گیاه است. شاید اولین راه حلی که به نظرتان می رسد استفاده از مکمل ها و کودهاست، اما اولین قدم برای برطرف کردن این مشکل، تنظیم میزان رطوبت است.

گیاهان با استفاده از آب مواد مغذی مانند کلسیم را از ریشه جذب کرده و به تمام بخش های خود منتقل کنند. وقتی یک گیاه گوجه فرنگی آب کافی دریافت نکند، مواد مغذی ابتدا به شاخ و برگ ها می روند و ممکن است تا میوه ها نرسند. به همین دلیل مهم است که گیاهان شما هر هفته آبیاری شوند. توجه داشته باشید که با افزایش میزان آب و کاهش دفعات آبیاری نمی توانید این مشکل را برطرف کنید.

سیاه شدن انتهای گوجه فرنگی

سیاه شدن انتهای گوجه فرنگی

گوجه فرنگی هایی که شکل بیضی دارند بیشتر در معرض سیاه شدن قسمت های انتهایی هستند. این ارقام سرعت رشد بالایی دارند و ممکن است در طی 2 تا 3 هفته گل های زیادی بدهند.

زمانی که گل ها کوچک هستند، انتهای گل ها را بررسی کنید. در صورت مشاهده لکه سیاه، آن گل را حذف کنید این کار باعث می شود که گیاه انرژی خود را برای رسیدن میوه های سالم ذخیره کند.

علاوه بر آب ناکافی یا نامنظم، پوسیدگی انتهای گل ها می تواند توسط تعدادی از عوامل دیگری نیز ایجاد شود:

اگر کود نیتروژن بیش از حد استفاده شود، باعث رشد برگ های زیادی شده و مواد مغذی را از میوه ها دور می کند.

نمک زیاد در خاک هم عامل دیگری است که مانع جذب آب می شود. مقادیر زیاد نمک اغلب به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی ایجاد می شود.

آسیب دیدن ریشه  توسط آفات یا بیماری ها، جذب آب را محدود کرده و سیاه شدن میوه ها را تشدید می کند.

اگر pH خاک برای گوجه فرنگی مناسب نباشد ممکن است مشکلاتی به وجود بیاورد. مناسب ترین pH برای گوجه فرنگی در حدود 6/5 است.

اگر روی میوه ها علائم سیاه شدن را مشاهده کردید، باید در مورد تنظیم برنامه آبیاری و مالچ پاشی اطراف گیاهان برای حفظ رطوبت اقدام کنید تا بقیه بوته ها را نجات دهید.

2- ترک خوردن میوه های رسیده

ترک خوردن گوجه فرنگی های رسیده

ترک خوردن میوه های رسیده گوجه فرنگی در اثر آبیاری نامنظم

در برخی موارد گوجه فرنگی ها قبل از رسیدن و یا در حین رسیدن ترک خورده و یا شکافته می شوند. دلیل این کار چیست و چگونه می توان از ترک خوردن گوجه فرنگی ها جلوگیری کرد؟ آیا این گوجه فرنگی ها قابل مصرف هستند؟ پاسخ  این سوالات هم به میزان آبیاری ربط دارد. زمانی که گوجه فرنگی ها در یک دوره آب کافی دریافت نمی کنند و سپس آبیاری می شوند، پوست میوه کشیده شده و قسمت خارجی گوجه فرنگی شکافته می شود و باعث ایجاد ترک می شود. خبر خوب این است که گوجه فرنگی ها کاملا خوراکی است. البته سعی کنید این گوجه فرنگی ها را زودتر مصرف کنید.

برای جلوگیری از ترک خوردن گوجه فرنگی ها، اطمینان حاصل کنید که گیاهان گوجه فرنگی شما به طور منظم آبیاری می شوند. آبیاری هفتگی به طوریکه آب به عمق 3 سانتی متری از سطح خاک برسد؛ برای رفع این مشکل توصیه می شود. استفاده از مالچ برای مرطوب نگه داشتن خاک اطراف ریشه ها برای تعدیل سطح رطوبت کمک می کند. اگر در صورت آبیاری منظم هم میوه ها ترک برمی دارند، از ارقام مقاوم استفاده کنید.

3- گوجه فرنگی های نیمه رسیده

برای برداشت گوجه فرنگی ها می توانید کمی صبر کنید و منتظر بمانید تا کاملا قرمز شوند، اما بعضی از گوجه فرنگی ها هرگز قرمز نمی شوند و هر چقدر هم که انتطار بکشید میوه ها قرمز نمی شوند. دلیل این امر عدم توزیع یکسان لیکوپن در گوجه فرنگی است. این مسئله کمی پیچیده تر از دو مشکل گوجه فرنگی است که در بالا بحث شد. گاهی اوقات هوا و نور خورشید با بوته شما تقابل خوبی ندارد. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که بوته های شما در روز کمی در سایه قرار می گیرد.  دارد و اگر گرمای شدیدی در منطقه خود دارید، ارقام مقاومی انتخاب کنید.

میوه های نیمه رسیده گوجه فرنگی

میوه های نیمه رسیده گوجه فرنگی

کمی زود چیدن و قرار دادن گوجه فرنگی در جلوی پنجره آفتابی ممکن است باعث رسیدن یکنواخت میوه ها شود. اگر چه رگه های سبز ظاهر جالبی به میوه نمی دهد اما همچنان قسمت های قرمز رنگ خوشمزه و قابل استفاده هستند.

در کل پرورش گوجه فرنگی ممکن است به مراقبت و دقت بیشتری احتیاج داشته باشد. آبیاری منظم، آبیاری قطره ای، کاشت در عمق مناسب و بررسی بوته ها برای برداشت گوجه فرنگی ها نیاز است.