آموزش کاشت و پرورش

پرورش گوجه فرنگی

کشت و کار گوجه فرنگی

عجیب است که تا به حال این همه مطلب در خصوص پرورش انواع گیاهان و سبزی‌ها نوشته‌ام اما یک مورد را به طور فجیعی از قلم انداخته‌ام. و آن چیست؟ بله گوجه فرنگی خوشمزه و محبوب دل همه. مطمعنا اکثر ما عاشق این گیاه هستیم. نه تنها به خاطر عطر و طعمی که به غذا می‌دهد، بلکه به خاطر مزایایی که برای سلامتی ما به ارمغان می‌آورد. در ادامه با ما همراه باشید تا با چگونگی کشت و کار گوجه فرنگی آشنا شوید.

بذر انواع گوجه فرنگی نظیر بذر گوجه فرنگی آبی، بذر گوجه فرنگی بنفش، بذر گوجه فرنگی روسی و … را می توانید براحتی در سایت فردین کشت ثبت سفارش نمایید.

کشت و کار گوجه فرنگی 

زمان کاشت 

اگر قصد دارید که کشت و کار گوجه فرنگی را از بذر آغاز کنید، می‌بایست دانه‌های خود را در داخل خانه، 6 تا 8 هفته قبل از میانگین تاریخ سرما در بهار شروع کنید. نهال‌ها را پس از آخرین نشانه‌های سرما در بهار، زمانی که خاک گرم شده است، به خارج منتقل کنید.

انتخاب و آماده سازی مکان کشت و کار گوجه فرنگی

مکانی را با آفتاب کامل و خاک خوب زهکشی شده انتخاب کنید. برای مناطق شمالی، بسیار مهم است که سایت شما حداقل 6 ساعت تابش روزانه خورشید را دریافت کند. برای مناطق جنوبی، سایه روشن بعد از ظهر، گوجه فرنگی را از آفتاب شدید ظهر محافظت می‌کند و به رشد آن‌ها کمک می‌کند.

دو هفته قبل از انتقال گیاهان گوجه فرنگی به خارج از منزل، به عمق 1 پا در خاک چاله‌ای حفر کنید و خاک را با کمپوست  و کود مخلوط کنید. نوعی سیستم پشتیبانی برای کاشت گوجه فرنگی توصیه می‌شود، اما گیاهان بی‌پروا نیز در صورت داشتن فضا و در صورت همکاری هوا می‌توانند محصولاتی مناسبی را تولید کنند. در غیر این صورت، گیاهان در معرض بیماری ناشی از خاک قرار گرفته و در صورت عدم نگه داشتن شرایط مناسب زمین، پوسیده می ‌شوند.

چگونگی کاشت گوجه فرنگی 

روز اول گیاهان جوان را به مدت چند ساعت در زیر سایه و خارج از منزل قرار دهید، به تدریج میزان زمانی که گیاهان در خارج از خانه قرار دارند را افزایش دهید تا مقداری از نور مستقیم خورشید را در خود ذخیره کنند. نهال‌ها را در فاصله 50 سانتی متر از یکدیگر بکارید.

در زمان کاشت چوب یا قفس گوجه فرنگی را در خاک قرار دهید تا بعداً آسیب نبیند. چوب باعث رشد میوه گوجه فرنگی در سطح زمین می‌شود، در حالی که در قفس نگه داشتن گیاه اجازه می‌دهد تا گیاه خود را به صورت صاف نگه دارید. اگر نهال‌های شما پایه دار هستند، می‌توانید با دفن دو سوم گیاه، از جمله قسمت‌های پایینی گیاه، این مشکل را اصلاح کنید. آبیاری را به خوبی انجام دهید تا شوک به ریشه کاهش یابد.

مراقبت از گوجه فرنگی

در چند روز اولی که گیاه‌تان را انتقال داده‌اید، به طور سخاوتمندانه آن‌ها را آبیاری کنید. در طول فصل رشد، آبیاری باید به صورت ۲ اینچ در هفته باشد. برای داشتن ریشه‌های قوی، به صورت عمیق گوجه فرنگی را آبیاری کنید. آبیاری را هنگام صبح انجام دهید. این کار رطوبت لازم را برای گذراندن یک روز گرم به گیاه می‌دهد. از آب دهی در اواخر بعد از ظهر یا عصر خودداری کنید.

 مالچ دهی را پنج هفته پس از پیوند برای حفظ رطوبت و کنترل علف‌های هرز انجام دهید. مالچ همچنین از پاشیدن خاک بر روی برگ‌های پایینی گوجه جلوگیری می‌کند. برای کمک به گوجه فرنگی در طی دوره‌های خشکسالی، مقداری سنگ صاف پیدا کرده و یکی را در کنار هر گیاه قرار دهید. سنگ‌ها مانع از تبخیر آب از خاک می‌شوند.

با چگونگی کشت و کار گوجه فرنگی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید و ما را همراهی کنید.

نوشته های مشابه