مقالات تخصصی

نیاز نوری گوجه فرنگی

نیاز نوری گوجه فرنگی

هر باغبانی که گوجه‌فرنگی می‌کارد منتظر اولین گوجه فرنگی های خوش رنگ، آبدار و تازه است. اما برای اینکه برداشت موفقیت آمیزی داشته باشید باید  نیازهای گیاه گوجه فرنگی را به خوبی بدانید و سعی کنید آنها را برای گیاهان خود تامین کنید. یکی از مهمترین آنها نیاز نوری گوجه فرنگی است که با تامین مقدار نور مورد نیاز گیاهان، می توانید برداشت پرباری داشته باشید.

نیاز نوری گیاهان

چند ساعت آفتاب در باغ شما بستگی به محل زندگی شما و نحوه جهت گیری باغ شما دارد. جغرافیا به طور مستقیم بر دسترسی به نور و دما تأثیر می گذارد. ارتفاع می تواند ساعات نور روز را کاهش دهد و همراه با رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها بر الگوهای آب و هوا و نوسانات دما تأثیر بگذارد. عواملی مانند پوشش ابر و باران نیز نقش دارند.

نور خورشید در باغ به دو صورت عمل می کند. انرژی مورد نیاز گیاهان را برای جذب مواد مغذی فراهم می کند. همچنین دمای خاک و هوا را افزایش می دهد. گیاهان گوجه فرنگی در تمام مراحل رشد نیاز به آفتاب دارند، نیاز نوری گوجه فرنگی حداقل شش ساعت است.

نیاز نوری گوجه فرنگی

نیاز نوری گوجه فرنگی

تامین نیاز نوری گوجه فرنگی باعث افزایش تولید می شود.

برای به دست آوردن حداکثر عملکرد باید شما نیاز نوری گوجه فرنگی را به خوبی بدانید تا با کاشت در منطقه مناسب محصول خوبی برداشت کنید.

یافتن مکان مناسب برای کاشت گوجه فرنگی نیاز به برنامه ریزی دارد. به این دلیل که قرار گرفتن در معرض نور در تمام مراحل رشد گیاه نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می کند، بنابراین گوجه فرنگی بسته به مرحله رشد نیازهای متفاوتی برای نور دارد.

در مراحل اولیه رشد، نور ضعیف و دمای بالا می تواند تولید گل و میوه را کاهش دهد و آسیب پذیری گوجه فرنگی را در برابر بیماری های قارچی و لکه برگی و حمله آفات افزایش دهد. بعدا، نور کافی باعث تولید گوجه هایی ضعیف و میوه های کوچک و بی کیفیت می شو. و در طول رشد میوه، آفتاب بیش از حد منجر به برداشت ضعیف می شود و میوه ها در برابر آفتاب سوختگی، ترک خوردن و رسیدن آسیب پذیر هستند.

چرا گوجه فرنگی به نور صبحگاهی نیاز دارد؟

در حدود اواسط صبح، خورشید به اندازه کافی در آسمان بالاست، در جهت شرق به غرب، تا مستقیم به باغ می تابد. در ظهر به اوج خود می رسد و در بالاترین نقطه در طول روز در آسمان دیده می شود. در این زمان بیشترین مقدار انرژی را تولید می کند.

نور صبحگاهی مهم است، زیرا شبنم را خشک می کند، از دست دادن مواد مغذی از طریق تبخیر را کاهش می دهد و فتوسنتز را آغاز می کند. همانطور که خورشید به سمت اوج حرکت می کند، انرژی بیشتری برای تسریع رشد ایجاد می شود. مکان هایی که اولین نور را در صبح دریافت می کنند، چرخه رشد روزانه را با قرار گرفتن در معرض کیفیت آغاز می کنند.

مرحله رویشی

نیاز نوری گوجه فرنگی

نیاز نوری گوجه فرنگی در مرحله ریشی

در طی 30 تا 45 روز اول پس از کاشت نشا، برگ های گوجه فرنگی به خوبی رشد می کنند. این مرحله مرحله رویشی نامیده می شود و بسته به رقم ممکن است کمی کوتاهتر یا طولانی تر باشد. ساقه ها به سرعت رشد می کنند و از مواد مغذی زیادی استفاده می کنند. از آنجایی که مواد مغذی از طریق فتوسنتز که وابسته به انرژی نور است به دست می‌آیند، حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در طول رشد اولیه نیاز نوری گوجه فرنگی را تامین می کند.

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی فیاسکتو زیتونی خوشه ای ایتالیایی و بذر گوجه فرنگی برایان هیبرید را از فردین کشت خریداری کنید.

گل، مرحله اولیه میوه

 

بین 30 تا 45 روز پس از مرحله رویشی شما باید شروع به دیدن گل های زرد کوچک روی گیاهان خود کنید. در این مرحله انرژی نور از گلدهی و تشکیل میوه حمایت می کند. میوه های کوچک بسته به رقم گوجه فرنگی بین 70 تا 100 روز شروع به تشکیل می کنند. شش ساعت نور کافی است و هشت ساعت می تواند تولید میوه را افزایش دهد. گرمای اضافی شروع به ورود به معادله می کند و دمای بالای 30 درجه می تواند تولید گل و رشد میوه را کاهش دهد.

اصلی ترین دلایل عدم تولید گوجه فرنگی چیست؟

نیاز نوری گوجه فرنگی

نیاز نوری گوجه فرنگی در مرحله گلدهی

مرحله رسیدن

حدود 30 روز پس از ظاهر شدن میوه های کوچک، درجه حرارت در مرحله رسیدن اهمیت بیشتری پیدا می کند. لیکوپن و کاروتن رنگدانه هایی هستند که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهند. دمای ایده آل برای رشد رنگدانه 70 تا 75 درجه فارنهایت است. هنگامی که دما از 29 تا 32 درجه سانتی گراد فراتر رود، تولید رنگدانه کاهش می یابد و حتی ممکن است متوقف شود.

شاخ و برگ که به درستی رشد کرده و از آن مراقبت می شود، میوه ها را سایه می اندازد که گرما را از نور مستقیم خورشید برای رسیدن یکنواخت تر می گیرد. شش تا هشت ساعت هنوز برای حفظ گیاهان سالم و تامین نیاز نوری گوجه فرنگی لازم است.

6 نکته برای پرورش گوجه فرنگی در مناطق گرمسیری را در مقالات فردین کشت بخوانید.

راه هایی برای تامین نیاز نوری گوجه فرنگی

  • با وجود متغیرهای آب و هوا، راه هایی وجود دارد که می توانید از انرژی خورشید برای حمایت و بهبود محصول گوجه فرنگی خود به بهترین شکل استفاده کنید.
  • انواع گوجه فرنگی بکارید که در منطقه رشد و آب و هوای خاص شما به خوبی رشد می کنند.
  • مالچ برای کاهش دمای خاک و بهبود حفظ رطوبت مناسب است.
  • گیاهان خود را در جهت شرق به غرب جهت دهید تا به اولین نور خورشید در صبح و در طول روز دسترسی داشته باشند.
  • ویژگی‌های جغرافیایی را در نظر بگیرید که دسترسی به نور را کاهش می‌دهد یا ریزاقلیم ایجاد می‌کند.
  • از هرس یا برداشتن برگ ها در زمان تشکیل و رسیدن میوه خودداری کنید.
  • برای محافظت در برابر آفتاب گرم بعد از ظهر، ذرت یا لوبیا را در سمت غربی بکارید.
  • برای گردش خوب هوا بین گیاهان فضای کافی بگذارید.
  • استفاده از پارچه سایه سفید را در نظر بگیرید که گرما را کاهش می دهد اما بر کیفیت نور تأثیر نمی گذارد.
  • میوه را زودتر به محض اینکه رنگ گرفتند، برداشت کنید و در یک منطقه سایه دار نگهداری کنید تا آماده فرستادن به بازار شوند.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی چه موادی هستند؟

با مراقبت صحیح و سخت کوشی و تامین نیاز نوری گوجه فرنگی، می توانید از برداشت پربار  از گیاهان گوجه فرنگی خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه