مقالات تخصصی

مالچ پلاستیکی رنگی چه کاربردی دارد؟

مالچ پلاستیکی رنگی

این روزها، بسیاری از مزارع و باغ های کوچک و بزرگ برای اصلاح اقلیمی در سطح کوچک و بهبود کیفیت محصول از مالچ پلاستیکی رنگی استفاده می کنند. در واقع، مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی بسیار زیاد است. خاک را گرم می کند، تبخیر را به حداقل می رساند، شسته شدن مواد مغذی از خاک یا همان فرسایش را محدود می کند و باعث تولید محصول بیشتر و بهتری می شود که زودتر آماده برداشت می شوند.

مالچ پلاستیکی رنگی

مالچ ماده‌ای است که با آن روی خاک باغچه می‌پوشانید تا علف‌های هرز را کاهش دهید، در آب نگه دارید و دمای خاک را کنترل کنید. مالچ پلاستیکی موجود در بازار با بازتاب، جذب یا انتقال نور خورشید به رشد محصول کمک می کند. رنگ مالچ تاثیر آن را بر محصول تعیین می کند.

ممکن است رول های مالچ پلاستیکی مشکی را دیده باشید که در فروشگاه های باغ موجود است. با این حال، اگر به اطراف نگاه کنید، مالچ پلاستیکی را در رنگ های مختلف  از زرد تا سبز و قرمز نیز خواهید یافت. مالچ پلاستیکی رنگی برای تزئین در نظر گرفته نمی شود. گفته می شود که هر یک از رنگ های مختلف مالچ در شرایط خاص یا با یک محصول خاص به خوبی سازگار می شوند. بهتر است مالچ پلاستیکی رنگی را مطابق با نیازهای باغ خود انتخاب کنید.

مالچ یا خاکپوش و کاربرد های آن را بیشتر بشناسید.

فواید مالچ پلاستیکی رنگی

مالچ های پلاستیکی از اوایل دهه 1960 به صورت تجاری روی سبزیجات استفاده می شوند. سه نوع مالچ اصلی در تولید تجاری استفاده شده است: پلاستیک سیاه، شفاف و سفید روی مالچ سیاه. مالچ های پلاستیکی رنگی با هدف اصلاح جذب نور خورسید و کاهش اتلاف آب خاک، مستقیماً بر میکرو اقلیم اطراف گیاه تأثیر می گذارد.

تحقیقات در مورد مزایای مالچ های پلاستیکی رنگی هنوز کامل نشده است، بنابراین این محصولات با ضمانت به فروش نمی رسند. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از مالچ پلاستیکی رنگی در رنگ های مختلف می تواند به نتایج متفاوتی منجر شود.

از بین تمام رنگ های مالچ، مشکی شاید رایج ترین و کم هزینه ترین باشد. گفته می شود که به دلیل کدر بودن، بهتر از هر مالچ پلاستیکی دیگری علف های هرز را از بین می برد. همچنین خاک را در طول فصل رشد گرم نگه می دارد و دمای خاک را تا 5 درجه در عمق 2 اینچ (5 سانتی متر) افزایش می دهد. گرم شدن خاک به شما امکان می دهد گیاهان را زودتر در مزرعه بکارید و برداشت زود هنگامی داشته باشید.

مالچ بهاره چه کاربردی دارد؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

رنگ مالچ تا حد زیادی رفتار تابش انرژی و تأثیر آن بر میکروکلیمای اطراف یک گیاه را تعیین می کند. رنگ بر دمای سطح مالچ و دمای زیرین خاک تأثیر می گذارد. درجه تماس بین مالچ و خاک، که اغلب به عنوان مقاومت در برابر تماس حرارتی تعیین می شود، می تواند عملکرد مالچ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اگر یک فضای هوایی بین مالچ مالچ پلاستیکی رنگی و خاک توسط یک سطح خاک ناهموار ایجاد شود، گرم شدن خاک می تواند کمتر از آنچه از یک مالچ خاص انتظار می رود مؤثر باشد.

دمای خاک در زیر یک مالچ پلاستیکی رنگی به خواص حرارتی (بازتاب، جذب، یا قابلیت عبور) یک ماده خاص در رابطه با تابش خورشیدی ورودی بستگی دارد. مالچ پلاستیکی سیاه، رنگ غالب مورد استفاده در تولید سبزیجات، یک جاذب عالی برای نور است. مالچ سیاه بیشتر طول موج های UV، مرئی و مادون قرمز تابش خورشیدی ورودی را جذب می کند و انرژی جذب شده را به شکل تابش حرارتی یا تابش مادون قرمز با طول موج بلند دوباره تابش می کند. بسیاری از انرژی خورشیدی جذب شده توسط مالچ پلاستیکی سیاه از طریق تشعشع و جابجایی اجباری در جو از بین می رود.

مالچ پلاستیکی رنگی

با بهینه سازی شرایط انتقال گرما از مالچ به خاک می توان کارایی را که مالچ سیاه باعث افزایش دمای خاک می کند، بهبود بخشید. از آنجایی که رسانایی حرارتی خاک نسبت به هوا زیاد است، در صورت برقراری تماس خوب بین مالچ پلاستیکی و سطح خاک، مقدار زیادی از انرژی جذب شده توسط پلاستیک سیاه می تواند از طریق رسانایی به خاک منتقل شود.

در مقابل، مالچ پلاستیکی شفاف، تشعشعات خورشیدی کمی را جذب می کند، اما 85% تا 95% را با انتقال نسبی بسته به ضخامت و درجه کدر بودن پلی اتیلن منتقل می کند. سطح زیرین مالچ پلاستیکی شفاف معمولاً با قطرات آب متراکم پوشیده شده است.

این آب نسبت به تشعشعات موج کوتاه ورودی شفاف است، اما نسبت به تابش امواج بلند مادون قرمز خروجی مات است، بنابراین بسیاری از گرمای از دست رفته به اتمسفر از خاک برهنه توسط تشعشعات مادون قرمز توسط مالچ پلاستیکی شفاف حفظ می شود. بنابراین، دمای خاک در طول روز در زیر مالچ پلاستیکی شفاف معمولاً 8 تا 14 درجه فارنهایت در عمق 2 اینچ و 6 تا 9 درجه فارنهایت در عمق 4 اینچ در مقایسه با خاک بدون مالچ بیشتر است.

مالچ های پلاستیکی شفاف عموماً در مناطق سردتر استفاده می شوند. استفاده از مالچ پلاستیکی شفاف نیاز به استفاده از علف‌کش و یا سایر روش ها برای کنترل علف‌های هرز دارد.

سفید

مالچ پلاستیکی رنگی

پلاستیک سفید ممکن است کمتر مورد توجه باغبانان فصل کوتاه باشد، زیرا به جای گرم کردن خاک مانند پلاستیک سیاه، مالچ سفید تمایل دارد دمای خاک را سردتر نگه دارد. مزایای پلاستیک سفید در دور نگه داشتن علف های هرز، حفظ رطوبت خاک، و خنک نگه داشتن خاک در اطراف ریشه محصولاتی مانند نخود، کلم بروکلی، کلم و گل کلم ممکن است با استفاده از مالچ زیست تخریب پذیر، به عنوان مثال، کاه، آسان تر و ارزان تر به دست آید.

قهوه ای

مالچ پلاستیکی رنگی با رنگ قهوه ای یا مالچ پلاستیکی انتقال مادون قرمز قهوه ای (IRT) یک نوآوری نسبتاً جدید است. خاک باغچه را بهتر از پلاستیک سیاه در اوایل فصل رشد گرم می کند و علف های هرز را نیز کنترل می کند. IRT یک فناوری است که خواص سرکوب علف های هرز پلاستیک سیاه را با کیفیت جذب گرما پلاستیک شفاف ترکیب می کند. (پلاستیک شفاف در گرم کردن خاک بهتر از پلاستیک سیاه است، اما علف‌های هرز را کنترل نمی‌کند.) اما توجه داشته باشید که طبق گفته دانشگاه Vermont Extension، همه پلاستیک‌های قهوه‌ای موجود در بازار IRT نیستند.

قرمز

مالچ پلاستیکی رنگی

مالچ پلاستیکی رنگی با رنگ قرمز

محققان به این نتیجه رسیده اند که برخی از محصولات در مقایسه با مالچ سیاه در مالچ قرمز بهتر عمل می کنند: گوجه فرنگی که 20 درصد میوه بیشتری تولید می کند. ریحان که برگهای آن بزرگ تر و شاداب تر بود و توت فرنگی که بوی بهتری داشت، طعم شیرین تری داشت و برداشت بیشتری داشت. محققان دریافتند عملکرد گوجه فرنگی و بادمجان در مالچ قرمز در مقایسه با سیاه افزایش می یابد.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی چه موادی هستند؟

سبز

مالچ پلاستیکی رنگی با رنگ سبز باعث رشد زودتر و بازده بیشتر طالبی ها می شود. مانند پلاستیک قهوه ای، به دنبال نام IRT روی مالچ سبز برای خرید باشید.

آبی

مالچ پلاستیکی رنگی

محققان دریافتند که طالبی ها، کدوهای تابستانی و خیارها در مقایسه با مالچ سیاه، میوه های بیشتری را در زمانی که گیاهان در مالچ آبی رشد کردند، تولید کردند.

نقره ای

خانواده جدیدتر مالچ پلاستیکی رنگی مالچ های نقره ای هستند که بازتابنده قوی بوده و عمدتاً برای دفع شته ها و در نتیجه به تاخیر انداختن شروع علائم ویروس در یک محصول کدو پاییزی استفاده شده است. دمای خاک در زیر این مالچ ها در مقایسه با مالچ پلاستیکی سیاه، چندین درجه (5-8 درجه فارنهایت) خنک تر خواهد بود.

استفاده مجدد یا بازیافت؟

به عنوان یک باغبان آگاه به محیط زیست، ممکن است فکر کنید، “استفاده از مالچ پلاستیکی رنگی در باغ دوستدار محیط زیست نیست. درست است، به ویژه اگر مجبور باشید سال به سال چند متر پلاستیک جدیدی خریداری کنید. با این حال، برخی از مالچ پلاستیکی رنگی به اندازه‌ای مقاوم هستند که می‌توان دوباره مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین مالچ پاییزی چگونه تهیه می شود؟ این مطلب را می توانید در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه