عمومی

ضدعفونی کردن گلدان ها

ضدعفونی کردن گلدان ها

اگر مجموعه بزرگی از گلدان‌های استفاده شده را جمع‌آوری کرده‌اید، احتمالا به استفاده مجدد از آنها برای کاشت های بعدی فکر می‌کنید. این یک راه عالی برای صرفه جویی است. اما استفاده مجدد از گلدان ها می تواند مشکل ساز باشد مگر اینکه ضدعفونی کردن گلدان ها را به خوبی انجام دهید.

اهمیت ضدعفونی کردن گلدان ها

چرا تمیز کردن و ضدعفونی کردن گلدان ها بسیار مهم است؟ در اثر آبیاری و در برخی خاک هایی که غظت نمک ها در آنها بالاست، رسوب هایی در گلدان ایجاد می شود که ممکن است به گیاهان آسیب برساند و این نمک ها در کاشت بعدی به داخل خاک وارد می شوند. علاوه بر این، هر گونه بیماری که گیاهان شما ممکن است فصل گذشته داشته باشند، می تواند به گیاهان جدید شما منتقل شود. راه حل این است که گلدان های استفاده شده را قبل از استفاده مجدد تمیز کنید. ضدعفونی کردن گلدان ها فقط چند دقیقه طول می کشد، اما می تواند گیاهان شما را سالم و پربار نگه دارد.

چگونگی ضدعفونی کردن گلدان ها

ضدعفونی کردن گلدان ها

ضدعفونی کردن گلدان ها گیاهی گام مهمی است که می توانید برای اطمینان از عمر طولانی گلدان و گیاهان خود بردارید. اگر در حال آماده شدن برای گلکاری مجدد و آوردن گیاهان خود به داخل خانه برای زمستان هستید، ممکن است زمان بسیار خوبی برای ضدعفونی گلدان هایتان باشد! در واقع، ضدعفونی کردن گلدان‌های گیاهی می‌تواند بخشی از پاکسازی باغ پاییزی شما باشد، زیرا آماده می‌شوید تا گلدان‌های خود را برای زمستان نگهداری کنید.

بهترین راه برای تمیز کردن گلدان ها بیرون از خانه و در بهار قبل از کاشت یا در پاییز پس از دور ریختن گیاهان پژمرده است. شستن گلدان‌ها قبل از کاشت، مزیت اضافی مرطوب کردن را دارد که به جلوگیری از خشک شدن خاک در اولین روز حیاتی پس از کاشت کمک می‌کند.

چه گیاهانی را می توانید با هم در یک گلدان بکارید؟

شما عزیزان می توانید ضدعفونی کردن گلدان ها را با حذف فیزیکی هرگونه آلودگی که به داخل و خارج گلدان چسبیده است شروع می شود. از یک برس سفت و آب شفاف استفاده کنید. اگر رسوبات نمک سخت چسبیده و با برس جدا نمی شوند، سعی کنید آنها را با یک چاقوی کهنه بتراشید.

هنگامی که گلدان ها تمیز شدند، یک ظرف بزرگ پر از محلول سفید کننده 10 درصد درست کنید. از سفید کننده خانگی یک قسمت و نه قسمت آب استفاده کنید و ظرفی را پر کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد تا همه گلدان ها را در خود جای دهد. گلدان ها را زیر آب بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه خیس بخورند. این کار هر گونه ارگانیسم بیماری را که ممکن است روی سطح باقی بماند، از بین می برد.

گلدان های پلاستیکی را بشویید تا سفید کننده های باقیمانده را از بین ببرید و اجازه دهید در اثر جریان هوا و نور آفتاب خشک شوند. اگر گلدان های سفالی دارید، آنها را در ظرفی پر از آب شفاف فرو کنید و اجازه دهید 10 دقیقه دیگر خیس بخورند تا سفید کننده از منافذ گلدان پاک شود. اینها را نیز در هوا خشک کنید.

ضدعفونی کردن گلدان ها

برای ضدعفونی کردن گلدان ها بدون مواد شیمیایی و سازگار با محیط زیست، گلدان ها را با سرکه استریل کنید. از محلول یک قسمت سرکه به یک قسمت آب استفاده کنید. اگر از سفید کننده استفاده می کنید گلدان ها را برای چند دقیقه یا در صورت استفاده از سرکه تا 30 دقیقه خیس کنید. پس از خیساندن، قبل از استفاده یا نگهداری گلدان‌ها، اجازه دهید تا گلدان‌ها در معرض آفتاب کاملاً خشک شوند.

انواع گلدان برای کاشت بذر و قلمه را در این مطلب از مقالات فردین کشت بخوانید.

مانند گلدان های سفالی، گلدان های پلاستیکی را می توان به راحتی در محلول انتخابی شما ضدعفونی کرد. همان دستورالعمل های ضدعفونی کردن گلدان های سفالی را دنبال کنید و قبل از استفاده یا نگهداری آنها را به خوبی خشک کنید. از آنجایی که بیشتر پلاستیک ها تا دمای 212 درجه فارنهایت (100 درجه سانتیگراد) شروع به ذوب شدن نمی کنند، شستن آنها در ماشین ظرفشویی نیز گزینه ای امن و آسان است.

گلدان های سرامیکی لعاب دار را می توان به همان روشی که گلدان های سفالی تمیز و ضدعفونی کرد. تنها تفاوت این است که هنگام تمیز کردن گلدان، شما می خواهید از وسایل ساینده استفاده کنید. استفاده از یک اسفنج یا یک مسواک قدیمی بهتر است و رسوبات را بدون خراشیدن سطح گلدان سرامیکی لعابدار شما پاک می کند. برای لکه های سرسخت، از یک ساینده ملایم مانند خمیر ساخته شده از جوش شیرین و آب استفاده کنید. خمیر را به آرامی روی رسوبات بمالید و سپس با آب بشویید.

ضدعفونی کردن گلدان ها

گلدان های چوبی نیز متخلخل هستند و خیساندن کوتاه مدت در محلول ضدعفونی کننده روش مناسبی برای ضد عفونی کردن است. مانند گلدان های سفالی، آنها باید پس از ضدعفونی به خوبی خشک شوند تا از رشد قارچ یا باکتری جلوگیری شود. گلدان های چوبی به مرور زمان در معرض رطوبت به طور طبیعی فرسوده می شوند. استفاده از روغن روی گلدان چوبی پس از ضدعفونی کردن گلدان ها و خشک کردن آن می تواند به افزایش عمر آنها کمک کند.

خیساندن گلدان های فلزی در سفید کننده یا سرکه توصیه نمی شود. سفید کننده و سرکه می تواند فلز را تغییر رنگ دهند. گلدان های فلزی خود را با آب و صابون تمیز کنید و به خوبی خشک کنید تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. آنها را در مکانی خشک نگهداری کنید.

چگونگی تعویض گلدان را در مقالات فردین کشت بخوانید.

تمام ابزارهایی را که در باغ استفاده کرده اید نیز بشویید. بیل، ماله، اره و… به معنای واقعی کلمه هر چیزی که در طول فصل رشد با گیاهان یا خاک تماس داشته باشد. پس از خشک شدن خوب، این وسایل را در روزنامه بپیچید و برای زمستان در جایی خشک نگهداری کنید.

تمیز و ضدعفونی کردن گلدان ها می‌تواند به بخشی مفید از روال تمیز کردن باغ پاییزی شما تبدیل شود تا مطمئن شوید که گلدان‌های شما قبل از رسیدن بهار تمیز، ضدعفونی شده و آماده استفاده هستند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به گلدان مطالبی را مطالعه کنید.