آموزش کاشت و پرورش

3 نکته برای موفقیت بیشتر در کاشت کاهو در تابستان

کاشت کاهو در تابستان

کاهو یکی از محبوب ترین سبزیجات برای کاشت در باغچه است. اما مانند اکثر سبزیجات برگ دار، کاهو نیز در گرمای تابستان عملکرد خوبی ندارد و به سختی رشد می کند. در واقع، بسیاری از باغبان‌ها کاشت کاهو در تابستان را کاملا کنار می‌گذارند و ترجیح می‌دهند در اوایل بهار یا اواسط و اواخر تابستان برای برداشت پاییزی، کاهو بکارند.

البته راه حل های زیادی برای کاشت کاهو در تابستان وجود دارد. اصول همه اینها یکی است و شما باید گرما و قرار گرفتن در معرض نور خورشید را کاهش دهید. اگر سطح کشت کوچکی دارید می توانید این کار را با پارچه انجام دهید و سایه بانی برای آن قسمت از باغچه خود ایجاد کنید. این کار 30 تا 50 درصد جلوی تابش نور خورشید را می گیرد.

آیا می توانید در تابستان کاهو بکارید؟

حتی اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید، می توانید با کاشت کاهو در تابستان، کاهوی مورد نیاز خود را پرورش دهید، اما این کار کمی دشوار است. دلیل آن این است که کاهو به طور طبیعی در دماهای گرم شروع به گل دادن می کند و این نشان دهنده پایان مرحله رویشی (رشد برگ) چرخه زندگی آن است، زیرا گیاه انرژی خود را روی تولید بذر تمرکز می کند. پس کلید موفقیت این است که محل کاشت کاهو را تا جایی که می توانید در تابستان خنک نگه دارید.

چه چیزی باعث بذر رفتن کاهو می شود؟

کاشت کاهو در تابستان اغلب منجر به پیچ خوردن برگ کاهو و بذر رفتن آن  می شود. زمانی که کاهو دمای روز 75 درجه فارنهایت (24 درجه سانتی گراد) و دمای شبانه بالاتر از 60 درجه فارنهایت (16 درجه سانتی گراد) را تجربه می کند به احتمال زیاد دچار پیچ خوردن برگ ها و کاهش رشد برگ ها می شود. اگر دما بیش از دمای ذکر شده باشد، رشد کاهو مختل شده و برگ ها کیفیت خود را از دست می دهند.

چگونه بفهمیم که برگ های کاهو به خوبی رشد نمی کنند؟

کاشت کاهو در تابستان

زمانی که کاهو به طور ناگهانی و غیر عادی رشد کرده و بلندتر می شود و برگ های جدید نازک و کوچک تری تولید می کند نشانه این است که دمای هوا بیش از حد گرم شده و برای رشد کاهو مناسب نیست. همچنین ممکن است هنگام برداشت برگ ها متوجه خروج مایعات شیری و چسبنده (نوعی لاتکس) شوید. به لطف لاتکس شیری، برگ های کاهو تلخ تر می شوند، اما هنوز برای خوردن بی خطر هستند.

می توانید با حذف کردن ساقه های گل دهنده کاهو، سرعت رشد آن را کاهش دهید. این کار به شما زمان بیشتری می دهد تا برگ ها را قبل از اینکه خیلی تلخ شوند، برداشت کنید.

نکاتی برای کاشت کاهو در تابستان

1. کاهو را در مکان نیمه سایه بکارید

ساده ترین راه برای خنک نگه داشتن کاهو در تابستان  این است که آنها را در سایه جزئی پرورش دهید. با اینکه کاهو در آفتاب کامل سریع‌تر رشد می کند (بیش از 6 ساعت آفتاب مستقیم در روز)، کاهو می‌تواند در سایه جزئی یعنی 3 تا 6 ساعت آفتاب در روز رشد کند. تنها عیب این روش آن است که رشد آنها کمی کندتر صورت می گیرد.

ساده ترین راه برای کاشت کاهو در تابستان، کاشت آن در کنار یا بین سبزیجات دیگر است. به عنوان مثال، می‌توانید کاهو را در امتداد سمت شرقی ردیف گوجه‌فرنگی بکارید، تا در ساعات بعدازظهر در سایه قرار بگیرند. همچنین می‌توانید آن‌ها را در امتداد دیوار یا حصار رو به شرق یا در جایی زیر سایه‌ای بکارید. نکته کلیدی این است که تعداد ساعات تابش نور خورشید را محدود کنید.

شما عزیزان می توانید بذر کاهو فرانسوی قرمز، بذر کاهو آیس برگ (سالادی) پاکت اورجینال ایتالیایی، بذر کاهو باتر هد سبز و انواع مختلف بذر کاهو را از فردین کشت تهیه کنید.

2. کاهو را در گلدان بکارید.

کاشت کاهو در گلدان

برای اینکه بتوانید کاشت کاهو در تابستان داشته باشید می توانید این کار را در گلدان انجام دهید. کاشت کاهو در گلدان به شما این امکان را می دهد که کاهو خود را در زمانی که شرایط مساعد نیست جابجا کنید. به عنوان مثال، اگر کاهوی شما در اوایل بهار به خوبی رشد می کند اما با موج گرمای ناگهانی مواجه می شوید، می توانید کاهوی خود را به سایه کامل منتقل کنید.

3. کاهو را در زیر سایه بان پرورش دهید.

اگر تابستان‌های گرمی دارید یا در آب و هوای گرمسیری یا بیابانی زندگی می‌کنید، می‌توانید فصل رشد کاهو را با پرورش آن در زیر سایه بان پارچه ای بیشتر کنید.

سایه بان پارچه ای معمولا پارچه مشبکی است که رنگ تیره یا سبز دارد. به طور معمول، استفاده از سایه‌بان های پارچه‌ ای برای باغ‌ها یا مزارع 30 تا 50 درصد از نور خورشید را کاهش می دهد و می توان به راحتی کاشت کاهو در تابستان را انجام دارد. هرچه آب و هوای منطقه شما گرمتر باشد، درجه پارچه سایه بان مورد نیاز نیز بالاتر است.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به کاهو مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه