آموزش کاشت و پرورش

چگونه و چه زمانی تربچه را تنک کنیم؟

تنک کردن تربچه

تربچه یکی از محصولات باغی مورد علاقه بسیاری از افراد است. یکی از سبزیجاتی است که هم باغبانان تازه کار و هم برای باغبانان باتجربه می توانند به راحتی آن را پرورش دهند. اولین حقیقتی که باید در مورد رشد تربچه بگوییم این است که این گیاهان رشد سریعی دارند اما به این معنی نیست که پرورش آنها بسیار آسان است. بنابراین تربچه نیز مانند سایر گیاهان نیاز به مراقبت دارد و اگر اصول این کار را بدانید، برداشت های موفقیت آمیزی خواهید داشت. یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید تنک کردن تربچه است. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم پس تا پایان این مطلب با فردین کشت همراه باشید.

تنک کردن تربچه

از آنجایی که تربچه ها فضای زیادی را اشغال نمی کنند، می توانید به راحتی آنها را در کنار هم بکارید یا یک ردیف تربچه را در کنار سبزیجات دیگر خود گوجه فرنگی بکارید. اما اگر تربچه های خود را مستقیم در زمین اصلی می کارید، چه زمانی باید اقدام به تنک کردن تربچه کنید و چگونه می توانید این کار را با موفقیت انجام دهید؟

تربچه ها در خاکی با بافت سبک و مرطوب بهترین رشد را دارند. این گیاهان به فسفر زیادی نیاز دارند و در عین حال وجود نیتروژن بالا باعث رشد برگ ها شده و رشد ریشه را کاهش می دهد. رطوبت ثابت از گرم شدن بیش از حد خاک جلوگیری می کند. برداشت به موقع از چوبی شدن تربچه ها جلوگیری می کند و تنک کردن تربچه به این معنی است که این گیاهان مجبور نیستند برای فضا، رطوبت یا مواد مغذی با یکدیگر رقابت کنند.

چرایی تنک کردن تربچه؟

تنک کردن تربچه

به عنوان یک محصولی که برای برداشت ریشه کشت می شود، تربچه نیاز به فضای کافی برای رشد دارد. اگر تنک نشوند، احتمال بدشکل شدن آنها بیشتر است. حتی مهمتر از آن، متراکم بودن تربچه ها باعث کاهش رطوبت خاک نیز می شود. رطوبت ناکافی حتی می تواند رشد ریشه را متوقف کند. پس به دلیل برداشت با کیفیت لازم است پرورش دهندگان به تنک کردن تربچه اقدام کنند.

چرا تربچه هایی که کاشته اید رشد نمی کند؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

فاصله کاشت تربچه

تربچه برای رشد بهتر نیاز به فضای کافی دارد. تربچه به دلیل رشد سریع نیاز به فواصل کاشت منظم دارد. بنابراین باید بذرها را در فاصله یکنواخت بکارید یا بلافاصله پس از جوانه زدن آنها را تنک کنید. هر یک از ارقام مختلف تربچه برای رشد به فاصله های کشت متفاوتی نیاز دارند.

برای تربچه های بهاره 3-2.5 سانتی متر

برای تربچه های زمستانی 10 سانتی متر

برای تربچه های بزرگ تر 30-25 سانتی متر

نحوه انتخاب تربچه ها برای تنک کردن

تربچه

در بیشتر موارد، مهم نیست کدام گیاه را انتخاب می کنید، اما در نهایت باید شما سالم‌ترین گیاه را که بیشترین شانس برای رشد موفقیت‌آمیز را دارند، انتخاب کنید. بیشتر افراد اغلب بلندترین گیاهان را نگه می دارند، در صورتیکه این گیاهان لزوما بهترین گزینه برای انتخاب نیستند گیاهانی که نور کافی دریافت نمی کنند ممکن است بلندتر باشند اما ضعیف تر هستند و ممکن است ریشه سالم و آبدار زیر خاک ایجاد نکنند.

شما عزیزان می توانید بذر تربچه دورنگ گرد، بذر تربچه هندوانه ای، بذر تربچه چری بل و بذر ترب سبز یا ترب خمپاره ای هیبرید آمریکایی و بذر انواع تربچه را از فردین کشت خریداری کنید.

چه زمانی باید به تنک کردن تربچه اقدام کرد؟

زمان تنک کردن تربچه

می‌توانید تربچه‌ها را تا زمانی که اولین برگ‌های واقعی ظاهر شوند، تنک کنید. برگ های واقعی برگ هایی هستند که بعد از دو برگ اول ظاهر می شوند. دلیل اینکه باید منتظر بمانید تا برگ های واقعی ظاهر شوند این است که جوانه های جوان آسیب پذیر هستند.

چگونه تربچه را تنک کنیم؟

هرگز تربچه ها را با بیرون کشیدن آنها از خاک تنک نکنید. تربچه هایی که در کنار یکدیگر کاشته می‌شوند اغلب ریشه هایشان در هم تنیده می شود و با بیرون کشیدن گیاه مجاور، ممکن است به ریشه گیاهی که می‌خواهید باقی بماند آسیب بزنید. ریشه اصلی همان ریشه ای است که در نهایت به تربچه بالغ تبدیل می شود.

شما عزیزان می توانید تنک کردن تربچه را با قیچی کوچکی انجام دهید. دقت کنید که گیاهانی را که می خواهید حذف کنید از پایه با قیچی ببرید. با این کار ریشه های کوچک باقی مانده در خاک در نهایت از بین می روند، زیرا دیگر از طریق فتوسنتز انرژی کافی برای رشد را دریافت نمی کنند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به تربچه مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه