آموزش کاشت و پرورش

چگونه کاهو ارگانیک پرورش دهیم؟

کشت ارگانیک کاهو

آیا تابحال به این موضوع اندیشه اید که با مصرف گیاهان و غذاهای ارگانیک سلامتی از دست رفته خود را بازیابی کنید؟ متأسفانه بیشتر مواد غذایی موجود در بازار حاصل کشت صنعتی استفاده از تقویت کننده ها و کودهای خطرناک تولید و عرضه میگردد. کاهو یکی از سبزیجات پر مصرف خانواده هاست و حتی روزانه بدون آنکه خودمان هم بدانیم یا بخواهیم آن را از طریق ساندویچ ، سالادهای رستورانی و غیره… دریافت میکنیم. اما آیا این کاهوی مصرفی بصورت طبیعی کشت شده و برای سلامتی خطری ندارد؟ اگر بر آن شدید که با خرید بذر کاهو و کاشت آن حاصل دسترنج خودتان را میل کنید در مقاله با ما همراه باشید تا با روش کشت ارگانیک کاهو آشنا شوید.

آماده سازی زمین برای کشت ارگانیک کاهو

مطمئن شوید که خاک دارای pH بین ۶ تا ۸/۶ است. زمین باید دارای تخلخل مناسب و غنی از مواد غذایی کمپوست و کودهای سالم باشد. گیاه کاهو در مقدار مناسبی از نیتروژن به

خوبی عمل می آید؛ بنابراین قبل از کاشت بذر, چای کمپوست یا خون خشک اضافه کنید.

برای اندازه گیری اسیدیته می توانید از کیت های آزمایشگاهی یا آزمایشگاه های خصوصی کمک بگیرید

ایجاد حفره و کاشت بذر

گیاه کاهو سیستم ریشه ای سطحی دارد؛ بنابراین نیاز به کشت عمیق نیست. (۶/۰ تا ۵/۲ سانتی متر)

پوشاندن بذر کاهو

پوشاندن بذر با ۳/۱ سانتی متر خاکسپس ۶/۷ تا ۲/۱۰ سانتی مترکمپوست و یا مالچ بر روی بستر قرار دهید که کمک به حفظ رطوبت و جلوگیری از رویش علف هرز می کند.

اگر که واریته های مختلف کاهو را در باغچه کشت کرده اید برای جلوگیری از گرده افشانی بین واریته های مختلف حداقل ۶۶/۳ متر فاصله بگذارید.

تنک کردن بوته ها در مرحله اولین برگ واقعی

تنک کردن باعث گسترش و بزرگ شدن سایر بوته ها می شود.

برداشت بوته ها زمانی که اندازه برگ های خارجی به ۲/۱۵ سانتی متر رسید.

برداشت در این مرحله تضمین می کند که گیاه زنده بماند. با استفاده از دست می توانید برگ های که به اندازه کافی رسیده اند را برداشت کنید که تقریبا حدود ۸۰ روز بعد از کاشت طول می کشد.

اگر قصد برداشت سر کاهو را دارید؛ سر را از سطح ۵/۲ سانتی متری خاک بردارید سر جدید مجدد تشکیل خواهد شد.

دفع آقات کاهو با روش های آلی

کاهو مستعد حمله خرگوش ها و تعداد کمی از حشرات از جمله شته و کرم کلم می باشد. نیاز هست بعد از هر آبیاری و یا بارندگی مجدد اسپری کنید.

  • خرگوش: ترکیبی از دو قاشق غذاخوری (۶/۲۹ میلی لیتر) از فلفل؛ ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر؛ یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و آب گرم. ترکیب را به خوبی مخلوط کرده و به مدت یک روز در بیرون بگذارید و سپس به برگ های کاهو اسپری کنید.
  • کنترل حشرات: برای حلزون می توانید از تله و برای شته از کفشدوزک (ladybugs) استفاده کنید.
  • کرم کلم: از اسپری یک قسمت سرکه به سه قسمت آب استفاده کنید.

نکات مهم و ضروی در کشت ارگانیک کاهو

  • مطمئن شوید که آبیاری منظم کاهو صورت گرفته است. اگر کاهو تنش خشکی شدید ببینید طعم آن کمی تلخ می شود.
  • اگر فضای کافی یا باغچه برای کشت ارگانیک کاهو ندارید می توانید بذر کاهو را در سبدهای آویزان و ظروف بکارید و در کنار پنجره قرار دهید.
  • کاهو سبزی فصل خنک است بدین معنی که در شرایط دمایی خنک رشد می کند. در دمای ۷/۱ درجه سانتی گراد می توانید شروع به کاشت بذر کنید. گیاهچه تحمل اندکی به سرمازدگی دارند اما اگر دما به کمتر از منفی ۳/۳ درجه سانتی گراد برسد باید گیاهچه را برای جلوگیری از بین رفتن بپوشانید.
  • اگر قصد دارید به طور دائم گیاه کاهو داشته باشید هر ۱۰ تا ۱۴ روز (تا قبل از سرمازدگی شدید) اقدام به کشت نماید.
  • برای اینکه راحت تر باشید و یا اینکه درمنطقه شما دما غیرقابل پیش بینی است می توانید کاهو را در داخل منزل کشت کنید. در همان عمقی که در باغچه کاشته می شود بذر را در گلدان کشت کنید. زمانی که هوا مساعد شد میتوانید گلدان خود را به باغچه منتقل نماید.

نوشته های مشابه