آموزش کاشت و پرورش

بایدها و نبایدهای کاشت بروکلی در گلخانه

کاشت بروکلی در گلخانه

بروکلی سرشار از ویتامین، مواد معدنی است. این گیاه در آب و هوای سرد و معتدل به عمل می آید. به طور کلی، کاشت بروکلی در گلخانه منبع درآمد خوبی است. اگر شرایط محیطی لازم برای کاشت بروکلی در فضای باز را ندارید می توانید با مطالعه این مقاله مطالب لازم برای شروع کاشت بروکلی در گلخانه را بیاموزید.

کاشت بروکلی در گلخانه

برای کاشت بروکلی در گلخانه، یک گلخانه را انتخاب کنید که در آن نور خورشید کافی بین 6 تا 8 ساعت در روز وجود داشته باشد. کلم بروکلی در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید خوب عمل می کند، در غیر این صورت کلم بروکلی نازک و بی کیفیت خواهد بود.

گلخانه خود را در جایی احداث کنید تا سایه‌های ساختمان‌ها و درختان روی گلخانه شما نیفتد، زیرا بروکلی در آفتاب کامل بهتر رشد می‌کند. سیستم گلخانه از رسانایی برای پخش و حفظ گرما در سرتاسر ساختار استفاده می کند. انرژی در یک سیستم گلخانه ای از مولکول های با انرژی بالاتر یا مواد گرم تر از مولکول های انرژی کمتر یا خنک تر جریان می یابد. سیستم گلخانه ای از تشعشع یا عبور گرما از طریق ماده دیگری که آن را جذب نمی کند برای گرم کردن محیط استفاده می کند.

به طور معمول، برای کاشت بروکلی در گلخانه می توانید از خاک های مختلف استفاده کنید. اما خاک های لومی شنی و سیلتی برای بدست آوردن محصول بیشتر در اولویت هستند.

یک محیط سبک و با زهکشی خوب برای کاشت بروکلی در گلخانه انتخاب کنید و مراقب دما باشید، اگر منطقه شما در زمستان زیاد آفتاب داشته باشد، دما در ظهر به طرز شگفت انگیزی بالا می رود. بستر گلخانه باید دارای خاک با زهکشی خوب، مرطوب و حاصلخیز باشد. توصیه می کنیم از نسبت مساوی خاک سطحی و کمپوست استفاده کنید.

انتخاب گلخانه

انتخاب گلخانه

علاوه بر زمین حاصلخیز، کلم بروکلی محدوده pH خاک کمی اسیدی بین 6 تا 7 بهترین رشد را دارد. بنابراین برای موفقیت در کاشت بروکلی در گلخانه، بهتر است که مقدار بسیار کمی نیترات آمونیوم یا سولفات آمونیوم به خاک اضافه کنید. با این حال، اگر می خواهید به صورت ارگانیک کشت کنید، مقداری کمی کود دامی تجزیه شده می توانید استفاده کنید.

رطوبت موجود در گلخانه، گیاه را سالم نگه می‌دارد، اما وجود رطوبت بیش از حد شرایط محیطی گلخانه را خراب می کند.

کلم بروکلی در هنگام رشد باید در حدود 16 درجه سانتی گراد نگهداری شود، اما بذرها در حدود یک هفته در طیف وسیعی از دماهای 7 تا 29 درجه سانتی گراد جوانه می زنند. گیاه کلم بروکلی در گلدان نیز به خوبی عمل می کند، به شرطی که گلدان حداقل سه گالن ظرفیت داشته ​​و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد.

شما عزیزان می توانید مقالات زمان کاشت کلم بروکلی در ایران و کاشت بروکلی در گلدان را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

نحوه کاشت بروکلی در گلخانه

نباید از مالچ در بستر بروکلی گلخانه ای خود استفاده کنید. معمولا برای کنترل علف‌های هرز و حفظ رطوبت خاک، مالچ در تخت های مرتفع استفاده می‌شود. با این حال، هرگز نباید از مالچ های ارگانیک در داخل گلخانه خود استفاده کنید، زیرا محیط داخل گلخانه از قبل مرطوب است و ممکن است به عنوان زیستگاه قارچ ها و حشرات باشد.

استفاده از پارچه برای کنترل علف های هرز نیز ایده خوبی است. خوبی پارچه این است که نه تنها از ورود علف های هرز به داخل بستر گلخانه ای شما جلوگیری می کند، بلکه اجازه می دهد آب از پارچه عبور کند و همچنین مانع از ورود اکسیژن به خاک نمی شود.

بذر کلم بروکلی مورد نظر را در سینی های کشت بکارید. سینی بذر را زیر چراغ های رشد یا مکان پرنور قرار دهید. نشاها را در 4 تا 6 هفتگی با 4 تا 5 برگ و ارتفاع 5 تا 10 سانتی متر در بستر گلخانه بکارید.

شما عزیزان می توانید بذر کلم بروکلی B3 هیبرید فوق پربار مقاوم به گرما، بذر کلم بروکلی ساکورا ژاپنی F1 و بذر کلم بروکلی B4 تک هد بازار پسند را از فردین کشت تهیه کنید.

نشاها را در بستر گلخانه ای که کمی عمیق تر از عمق ظرف یا سینی بذر آن است بکارید. نشاها باید به فاصله 30 تا 50 سانتی متر از هم کاشته شوند.

کاشت بروکلی در گلخانه

ردیف های کلم بروکلی را 60-90 سانتی متر از هم قرار دهید. (فاصله نزدیکتر باعث ایجاد سرهای اصلی کوچکتر اما سرهای فرعی بیشتر می شود). در آخر، آنها را به طور منظم آبیاری کنید.

پس از کاشت بروکلی در گلخانه، آنها را با کود (کمپوست یا کود دامی پوسیده) تغذیه کنید. از مصرف کودهای با نیتروژن بالا خودداری کنید.

گیاهان همراه کلم بروکلی چه گیاهانی هستند؟ این مطلب را می توانید در مقالات تخصصی فردین کشت مطالعه کنید.

این گیاه برای سالم ماندن به مقدار زیادی آب نیاز دارد، حداقل یک تا دو بار آب در هفته نیاز دارند. بسیاری از این گلخانه های پیشرفته دارای سیستم آبیاری داخلی مانند آبیاری قطره ای هستند. بهتر است یک سیستم آبیاری قطره‌ای برای کاشت بروکلی در گلخانه استفاده کنید تا بتوانید به طور خودکار سبزیجات خود را بدون نگرانی آبیاری کنید.

توجه: به سرهای کلم بروکلی آب ندهید، برای جلوگیری از پوسیدگی، فقط در نزدیکی سطح خاک آبیاری کنید.

درجه حرارت و تهویه را حفظ کنید. همیشه دمای گلخانه را چک کنید و وقتی خیلی گرم شد آن را کنترل کنید، برای کاشت بروکلی در گلخانه همیشه تهویه مناسب داشته باشید، زیرا به گیاهان شما کمک می کند تا از بسیاری از بیماری های گیاهی در امان بمانند.

وقتی متوجه شدید که برگ های بروکلی از برگ ها پایین به سمت بالای گیاه زرد می شوند. به این معنی است که گیاه شما کمبود نیتروژن دارد. برای رفع کمبود نیتروژن می توانید از کودهای نیتروژن دار متعادل مانند NPK استفاده کنید.

اگر لکه های سفید رنگ روی گیاهان مشاهده کردید، فورا با نصب هواکش ها جریان هوای مناسب را در گلخانه حفظ کنید.

بعد از کاشت بروکلی در گلخانه، مرحله بعدی مهم ترین و هیجان انگیزترین مرحله، مرحله برداشت است. اما سوال این است چه مدت طول می کشد تا کلم بروکلی در گلخانه رشد کند؟ بذر بروکلی 4 تا 6 هفته طول می کشد تا جوانه بزند و 80 تا 100 روز طول می کشد تا به مرحله برداشت برسد.

کاشت بروکلی در گلخانه

برای برداشت، سرها را با چاقو ببرید، پس از برداشت، گیاهان را با کود و آب تغذیه کنید تا به تولید سرهای بیشتری ادامه دهند.

۵ نکته ضروری برای تولید سر بزرگ در کلم ها (بروکلی, رومانسکو, کلم گل) را با کلیک روی لینک مطالعه کنید.

کلم بروکلی منبع غنی از مواد مغذی مانند آهن، کلسیم و ویتامین هاست. این محصول حاوی حدود 3.3 درصد پروتئین و محتوای بالای ویتامین A و C است. همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ریبوفلاوین، نیاسین و تیامین و غلظت بالایی از کاروتنوئیدها است. از کلم بروکلی می توان برای تهیه سالاد استفاده کرد یا می توانید آن را با بخارپز کنید و در کنار غذا میل کنید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالبی در مورد کلم بروکلی مطالعه کنید.

نوشته های مشابه