آموزش کاشت و پرورش

کاشت بروکلی در گلدان

کاشت بروکلی در گلدان

کاشت گیاهان در گلدان راه بسیار خوبی برای پرورش سبزیجات تازه است حتی اگر خاک از نظر کیفیت پایین باشد یا فضای کافی و باغچه نداشته باشید به راحتی می توانید گیاهان مورد علاقه خود را در گلدان پرورش دهید. کاشت بروکلی در گلدان نیز امکان پذیر است. کلم بروکلی برای پرورش در گلدان بسیار مناسب است و محصولی است که در هوای خنک به خوبی رشد می کند و عملکرد خوبی نیز دارد.

چگونگی کاشت بروکلی در گلدان

اگر برنامه ریزی مناسب برای به حداکثر رساندن فضا انجام شود، کاشت گیاهان در گلدان می تواند راهی پایدار برای تامین میوه ها و سبزیجات خوراکی در طول فصل باشد. شاید شما این تصور را داشته باشید که کاشت سبزیجات کوچک در گلدان روش خوبی برای افرادی است که فضای کافی ندارند. با این حال کاشت در گلدان گیاهان بزرگ نیز امکان پذیر است. شما می توانید به راحتی در خانه خود کاشت بروکلی در گلدان را هم امتحان کنید. در این مقاله اصول کاشت بروکلی در گلدان را برای شما همراهان عزیز فردین کشت شرح می دهیم.

شما علاقمندان به کشت بروکلی می توانید مطلب بروکلی و دیگر هیچ !! را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

وسایل اولیه برای کاشت بروکلی در گلدان

ظروف و یا گلدان مناسب: از آنجایی که کلم بروکلی یک محصول بزرگ و با تغذیه سنگین تری است، برای هر بوته کلم بروکلی باید گلدان و یا ظرفی که حجم آن به اندازه 15 لیتر باشد، انتخاب کنید.

خاک گلدان: بروکلی در خاک سبک، غنی از کمپوست و دارای زهکشی خوب با pH حدود 7-6 به خوبی رشد می کند. این گیاه به کمی اسیدیته نیز نیاز دارد. برای بالا بردن سطح pH می توانید آهک یا مالچ برگ را به خاک اضافه کنید.

کلم بروکلی به عنوان یک تغذیه کننده سنگین، به خاک گلدانی نیز نیاز دارد که دارای مواد مغذی بالایی باشد. باید به دنبال یک خاک گلدان ارگانیک باشید که با مقدار مناسبی از کمپوست تقویت شده باشد. علاوه بر تغذیه، کلم بروکلی در خاک سبک که هوادهی و دارای زهکشی خوبی باشد بهتر رشد می کند.

نکته: مخلوط کردن قسمت های مساوی پرلیت، ورمیکولیت و پیت ماس ​​برای ایجاد مخلوط خاک برای کلم بروکلی مناسب است.

بهترین  زمان کاشت کلم بروکلی در ایران چه زمانی است؟

کاشت بروکلی در گلدان

کود: به طور کلی، برای کاشت بروکلی در گلدان کوددهی ضرورتی ندارد. اگر با یک خاک گلدان درجه یک شروع کردید، فقط باید یک یا دو بار در طول چرخه زندگی گیاهان بروکلی خود را کود دهید. برای این کار، یک کود آلی همه منظوره با افزودن ریزمغذی هایی مانند بور و منیزیم را توصیه می کنیم.

نور خورشید: اگرچه در کاشت بروکلی در گلدان نور مسئله مهمی نیست، زیرا گلدان ها قابلیت جابجایی دارند و می توان در مکان بهتری گلدان ها را قرار دارد اما کلم بروکلی یک محصول سبزی بزرگتر و با رشد سریع است، نیاز آن به نور مستقیم خورشید کمی کمتر از بسیاری از گیاهان با اندازه مشابه است. گیاهان کلم بروکلی که تا حدی سایه را تحمل می کنند، با حداقل 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز رشد می کنند.

دما: کلم بروکلی زمانی که دما از 23 درجه سانتی گراد بالاتر می رود، وارد فاز گلدهی می شود. هنگامی که کلم بروکلی گل می دهد محصول کیفیت خود را از دست می دهد و قابل برداشت نیست. برای جلوگیری از گلدهی، گیاهان کلم بروکلی خود در بهار بکارید یا اگر کاشت بروکلی در گلدان را امتحان می کنید آنها را در مکان خنک تری قرار دهید.

گیاهان همراه کلم بروکلی کدام گیاهان هستند؟

برای کاشت بروکلی در گلدان ارقامی با رشد سریع را انتخاب کنید.

به منظور کاشت بروکلی در گلدان و برداشت زود هنگام و بهتر، می توانید از ارقام زودرس استفاده کنید. ارقام زودرس معمولا 50 تا 65 روز پس از کاشت قابل برداشت هستند. با کاشت ارقام زودرس می توانید چندین  نوبت کاشت در سال داشته باشید.

نحوه کاشت بروکلی در گلدان

کاشت بروکلی در گلدان

برای بهتر جوانه زدن بذر کلم بروکلی بهتر است بذرها را ابتدا در سینی کشت بکارید و سپس نشاها را به گلدان منتقل کنید. پس از کاشت بذر، آبیاری کنید و سینی کشت را در مکان گرم قرار دهید و خاک را مرطوب نگه دارید. بذرها در عرض 5-10 روز جوانه می زنند. نشاها فقط برای مدت کوتاهی در داخل خانه رشد می کنند و پس از آن 2 تا 3 هفته قبل از ​​آخرین یخبندان به یک گلدان کوچک در فضای باز منتقل کنید.

4-3 هفته پس از کاشت بذر، نشاهای کلم بروکلی را می توانید به گلدان های اصلی منتقل کنید. یک هفته قبل از انتقال نشاها روزانه یک ساعت آنها را در فضای باز بگذارید تا سازگار شوند. سپس هر روز مدت زمانی را که آنها در بیرون می گذارید افزایش دهید. در عرض دو هفته، بوته های کلم بروکلی شما باید کاملا سازگار شوند و تمام روز را بیرون از خانه قرار گیرند. در این مرحله، گیاهان را فقط در صورتی باید به داخل خانه بیاورید که دما به زیر صفر برسد.

شما عزیزان می توانید بذر کلم بروکلی B4 تک هد بازار پسند، بذر کلم بروکلی ساکورا ژاپنی F1، بذر کلم بروکلی B3 هیبرید فوق پربار مقاوم به گرما و بذر کلم بروکلی B6 هیبرید گنبدی دیررس را از فردین کشت خریداری کنید.

مراقبت از بروکلی در گلدان

پس از کاشت بروکلی در گلدان شما باید از گیاهان ارزشمند به خوبی مراقبت کنید.

آبیاری: گیاهان کلم بروکلی در حال بلوغ نیز مانند نشاها خاکی را ترجیح می دهند که کاملا مرطوب باشد. احتیاط کنید که گیاهان را بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا به راحتی ممکن است پوسیدگی ریشه رخ دهد. از آنجایی که کاشت بروکلی در گلدان بزرگ معمولا کار بهتری در حفظ رطوبت است، اما بهتر است یک روز در میان یا هر دو روز آبیاری کنید.

کوددهی: همانطور که قبلا در این مقاله ذکر کردیم، کود دادن واقعاً ضروری نیست، به شرطی که با یک خاک گلدان مغذی شروع کنید. اگر احساس می‌کنید نیاز به کود دادن هست، یک هفته پس از کاشت بروکلی در گلدان، کوددهی کنید. این کار باعث افزایش تولید ریشه می شود و به کلم بروکلی شما نیرویی برای تولید تاج می دهد.

آفات و بیماری های بروکلی را در این مقاله از فردین کشت مطالعه کنید.

برداشت کلم بروکلی

برداشت کلم بروکلی

با فرض اینکه همه چیز طبق برنامه پیش رفته است، بوته های کلم بروکلی شما باید 50 تا 70 روز پس از کاشت بذر آماده برداشت شوند. این بدان معناست که پس از کاشت نشا در فضای باز، کلم بروکلی قابل برداشت را در عرض 3-4 هفته خواهید داشت! بخش مهم کاشت بروکلی در گلدان این است که می توان آن را چندین بار قبل از اینکه گرمای تابستان باعث گلدهی آن شود، برداشت کرد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره کلم بروکلی اطلاعات دیگری کسب کنید.