آموزش کاشت و پرورش

گیاهان همراه کلم بروکلی

کلم بروکلی

کاشت همراه را می توان کاشت نزدیک گونه های مختلف بر اساس توانایی آنها در افزایش رشد یکدیگر یا ارائه نوعی حفاظت از آفات یا مزایای دیگر تعریف کرد. گاهی اوقات، این موضوع مربوط به انتخاب گیاهان با عادات رشد متفاوت است که با یکدیگر رقابت نمی کنند یا آنهایی که نیازهای غذایی متفاوتی دارند و از خاک به نحو احسن استفاده می کنند. کاشت همراه استراتژیک به ویژه در باغ های کوچک یا هرجایی که به برنامه ریزی دقیق فضا نیاز است اهمیت دارد. در این مطلب ما به مهمترین گیاهان همراه کلم بروکلی و گیاهانی که نباید در کنار کلم بروکلی بکارید، اشاره می کنیم تا محصولی قابل قبول داشته باشید.

گیاهان همراه، آفات باغچه را دفع کرده و حشرات مفید را جذب می کنند.

پرورش کلم بروکلی

کلم بروکلی (Brassica oleracea) به همراه گل کلم از اعضای تیره کلم است. کلم بروکلی یک گیاه عالی برای رشد در باغچه منزلتان است، زیرا نه تنها یکی از مغذی ترین سبزیجات است، بلکه کاشت و مراقبت از آن نیز بسیار آسان است. کلم بروکلی یک سبزی فصل خنک است و در 55 تا 80 روز پس از نشاکاری و 100 تا 150 روز پس از کاشت بذر به بلوغ می رسد. در مناطقی که یخبندان دیر رسی دارد، می توانید آن را در بهار پرورش دهید و سپس دوباره آن را برای برداشت پاییزی مجددا بکارید.

کلم بروکلی از دمای بالاتر از 23 درجه سانتی گراد خوشش نمی آید، بنابراین اواسط تابستان زمان مناسبی برای کلم بروکلی نیست. دمای بین 8.8 تا 23 درجه سانتی گراد را دوست دارد، مقاوم در برابر یخ زدگی است و حتی تا دمای 6- درجه سانتی گراد نیز زنده می ماند.

با وجود اینکه آفتاب کامل را دوست دارد، کلم بروکلی یکی از معدود سبزیجاتی است که در مناطق نیمه سایه تولید می شود. خاکی را که کمی اسیدی است، و با اسیدیته 6 تا 6.8  را ترجیح می دهد و به خاک مرطوب و دارای زهکشی خوب غنی از مواد آلی و پر از ریز مغذی ها نیاز دارد. کلم بروکلی یک گیاه عالی برای برداشت زودهنگام و برداشت در پاییز است.

شما عزیزانی می توانید بهترین و پربارترین بذرهای کلم بروکلی را با یک کلیک مشاهده و خریداری کنید.

گیاهان همراه مورد علاقه کلم  بروکلی

کلم بروکلی به ندرت مانع رشد سایر گیاهان می شود. در این مورد گیاهانی است که نیاز زیادی به کلسیم دارند استثناء هستند، زیرا کلم بروکلی مقدار زیادی کلسیم از خاک جذب می کند (این یکی از مواد مغذی است که کلم بروکلی را به یک غذای سالم تبدیل می کند). اصلاح خاک در مناطقی از باغ که کلم بروکلی در آنجا در حال رشد است، امری ضروری می باشد.

درباره اینکه آیا سایر اعضای خانواده کلم همراهان خوبی برای کلم بروکلی هستند یا نه؟ نظرات متفاوتی وجود دارد. از یک سو، همه این گیاهان نیازهای مشابهی برای تغذیه و آبیاری دارند، به این معنی که کاشت آنها در نزدیکی یکدیگر ممکن است یک استراتژی موثر باشد. کارشناسان دیگر پیشنهاد می کنند که از آنجا که بسیاری از آفات مشابه از این گیاهان تغذیه می کنند، بهتر است آنها را در باغچه جداگانه ای بکارید تا از حملات گسترده حشرات جلوگیری شود.

سیب زمینی می تواند روی بسیاری از سبزیجات تأثیر منفی بگذارد، اما در مورد کلم بروکلی اینطور نیست، زیرا به نظر می رسد در مجاورت سیب زمینی تفاوتی در رشد کلم بروکلی دیده نمی شود.

به طور کلی، بهتر است کلم بروکلی را با گیاهانی که نیاز به فضای زیادی ندارند و در اواخر بهار و اوایل تابستان که اوج رشد کلم بروکلی است و سایه می اندازند، بکارید. گیاهانی که در این دسته جای می گیرند شامل کاهو معمولی، اسفناج، سوئیس چارد و تربچه است.

فراتر از مواردی که در بالا اشاره شد، لیست همسایگان خوب کلم بروکلی بسیار زیاد است که در ادامه مهمترین آنها را شرح می دهیم.

گیاهانی که به رشد کلم بروکلی کمک می کنند:

برخی از گیاهان هنگام کاشت در نزدیکی طعم کلم بروکلی را بهبود می بخشند و این گیاهان کرفس، سیب زمینی و پیاز هستند.

گیاهان دیگری که به دفع آفات رایج باغی که از کلم بروکلی تغذیه می کنند کمک می کنند عبارتند از:

شوید

رزماری

ریحان

نعناع

سیر

آویشن

از آنجا که کلم بروکلی گیاهی با نیاز کلسیم بالا است، گیاهانی که به کلسیم کمی احتیاج دارند همراهان خوبی هستند، مانند چغندر و گل همیشه بهار.

برخی دیگر از گیاهانی که کلم بروکلی به عنوان همسایه و گیاه همراه از رشد در کنار آنها سود می برد عبارتند از:

خیار

کاهو

تربچه

اسفناج

چارد سوئیس

موسیرها

برای مشاهده بذ انواع صیفی جات با قوه نامیه بسیار بالا کلیک کنید.

گیاهانی که نباید در کنار کلم بکارید:

تعدادی از گیاهان به دلیل تأثیر منفی آنها بر رشد و طعم کلم بروکلی شهرت دارند. به عنوان مثال، لوبیا تمایل دارد نیتروژن را در خاک تثبیت کند و ممکن است خاک آنقدر از نیتروژن غنی شود که کلم بروکلی آن را تحمل نکند.

تعدادی از گیاهان که نباید در کنار کلم بروکلی کاشته شود:

ارقام مختلف گوجه فرنگی

بادمجان

فلفل

سبزی خردل

لوبیا

توت فرنگی

برخی از گیاهان با تغذیه سنگین نیز برای کاشت در نزدیکی کلم بروکلی، که تغذیه کننده سنگینی است نیز مناسب نیستند. به همین دلیل، از کاشت این گیاهان در کنار کلم بروکلی که برای تامین مواد مغذی رقابت می کنند اجتناب کنید:

مارچوبه

طالبی

ذرت شیرین

کدو تنبل

هندوانه

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “گیاهان همراه کلم بروکلی

  1. ayat.toghraei گفت:

    تشکر از مطالبه مهندس عزیز