مقالات تخصصی

شناسایی و کنترل لکه برگی سپتوریایی

لکه برگی سپتوریایی

لکه برگی سپتوریایی یک بیماری بسیار رایج در گوجه فرنگی است. این بیماری توسط یک قارچ به نام  Septoria lycopersici ایجاد می شود و قادر است گوجه فرنگی و سایر گیاهان خانواده Solanaceae، به ویژه سیب زمینی و بادمجان را در هر نقطه از جهان تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه لکه برگی سپتوریایی لزوماً باعث از بین رفتن گیاهان گوجه فرنگی نمی شود، اما به سرعت گسترش می یابد و می تواند به سرعت برگ ها را از بین ببرد و آنها را ضعیف کند. بنابرین  بوته را قادر به میوه دهی تا زمان بلوغ نکند.

لکه برگی سپتوریایی

لکه برگ سپتوریا که اغلب با بلایت زودرس در گیاهان گوجه فرنگی اشتباه گرفته می شود، یک بیماری شایع و مخرب در گوجه فرنگی است. اشکال این بیماری سایر گیاهان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله درختچه ها و گل های زینتی محبوب مانند ادریسی و بابونه.

همانطور که از نام آن پیداست، لکه برگی سپتوریایی بیشترین آسیب را به شاخ و برگ می زند. برگ‌زدایی سریع منجر به از بین رفتن گسترده میوه‌های می‌شود. لکه های برگ سپتوریا می تواند مستقیما میوه ها را نیز آلوده کند اما کمتر اتفاق می افتد.

لکه برگ سپتوریایی معمولا در طول یا بعد از میوه دهی ظاهر می شود، اما احتمال بروز آن در تمام فصل وجود دارد. بیشتر عفونت ها از بقایای گیاهی بیمار زمستان گذرانی در خاک شروع می شود. اسپورها از طریق پاشیدن آب حاصل از آبیاری یا باران به گیاهان منتقل می شوند. دوره های طولانی گرمای متوسط ​​و شرایط مرطوب، محیط مناسبی را برای این آفت قارچی ایجاد می کند.

با مطالعه مطلب آنتراکنوز گوجه فرنگی در مقالات تخصصی فردین کشت از این بیماری بیشتر بدانید.

چگونه لکه برگی سپتوریایی گسترش می یابد؟

هاگ های قارچ در مخفی شدن و انتظار برای شرایط ایده آل بسیار خوب هستند. آنها می توانند مسافت های زیادی را طی کنند، به امید یافتن آن شرایط. قارچ Septoria lycopersici روی بقایای گیاهی گوجه فرنگی افتاده و علف های هرز موجود در خاک و در خاک زندگی می کند و می تواند زمستان گذرانی کند.

با پاشیدن آب روی گیاهان از خاک و همچنین حشرات به گیاهان سرایت می کند. افراد و تجهیزاتی که با قارچ در تماس هستند. شرایط گرم (60 تا 80 درجه فارنهایت) و مرطوب ترین شرایط برای ایجاد لکه برگ سپتوریا را فراهم می کنند. در این زمان است که باید مراقب باشید. اگر لکه برگی سپتوریایی زود تشخیص داده شود، می توان آن را کنترل کرد.

شما عزیزان می توانید بذر گوجه فرنگی چری مشکی ارگانیک آمریکایی، بذر گوجه فرنگی ریوگراند، بذر گوجه فرنگی سوپر استرین B آمریکایی و بذر گوجه فرنگی سبز راه راه را از فردین کشت خریداری کنید.

علائم در گیاهان گوجه فرنگی

لکه برگی سپتوریایی

علائم لکه برگی سپتوریایی روی برگ های گوجه فرنگی

مانند سوختگی زودرس، لکه برگ سپتوریا ابتدا در پایین ترین برگ های گیاه رخ می دهد. همانطور که پیشرفت می کند، از طریق گیاه به سمت بالا حرکت می کند. بر خلاف ضایعات بزرگ بلایت اولیه، لکه های برگ سپتوریا با لکه های کوچک شروع می شوند.

لکه های دایره ای متعدد، مراکز خاکستری و لبه های قهوه ای تیره ایجاد می کنند.

لکه های برگی تا حدودی دایره ای شروع می شوند و ابتدا در سطح زیرین برگ های مسن تر، در پایین گیاه ظاهر می شوند. دایره ها کوچک، 1.6 تا 3.2 میلی متر قطر، با حاشیه قهوه ای تیره و خاکستری یا قهوه ای روشن تر هستند. یک هاله زرد ممکن است اطراف نقطه را احاطه کند.

با پیشرفت بیماری، لکه ها بزرگ می شوند و به یکدیگر می پیوندند، برگ های آسیب دیده چروکیده، قهوه ای می شوند و می ریزند.

در صورت عدم درمان، لکه برگ سپتوریا باعث زرد شدن برگ ها و در نهایت خشک شدن و ریزش می شود. این بیماری باعث ضعیف شدن گیاه و سوختگی در گوجه فرنگی های محافظت نشده و در معرض نور خورشید می شود. بدون برگ، گیاه به تولید و بلوغ گوجه فرنگی ادامه نخواهد داد. لکه برگ سپتوریا به سرعت گسترش می یابد.

گیاهان ناسازگار با گوجه فرنگی کدام گیاهان هستند؟ این مطلب را در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

چگونه از لکه برگ سپتوریا روی گوجه فرنگی جلوگیری کنیم؟

لکه برگی سپتوریایی

بهداشت مزرعه گامی مهم در جهت پیشگیری از لکه برگی سپتوریایی است.

به احتمال زیاد نمی توانید به طور کلی از لکه برگ سپتوریا جلوگیری کنید. بسیار گسترده است و با توجه به شرایط ایده آل، سعی می کند در باغ شما جای بگیرد. با این حال، برخی اقدامات احتیاطی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال بروز لکه برگی سپتوریایی انجام دهید.

با یک باغ تمیز شروع کنید. تمام گیاهان آسیب دیده را دور بریزید. این قارچ می تواند روی بقایای گیاهان بیمار زمستان گذرانی کند. مهم است که همه گیاهان آسیب دیده را دور از باغ و توده کمپوست دور بریزید. به خاطر داشته باشید که ممکن است به سیب زمینی و بادمجان شما نیز سرایت کرده باشد.

از پاشیدن آب روی شاخ و برگ خودداری کنید. آب به گسترش لکه برگی سپتوریایی کمک می کند. فقط با آبیاری در پایه گیاه تا حد امکان آن را از برگ ها دور نگه دارید. البته، غیرممکن است که باران را از گیاهان خود دور نگه دارید، اما تا حد امکان با آبیاری در پایه انتقال اسپورها را کاهش دهید.

فضایی برای گردش هوا فراهم کنید. بین بوته های گوجه فرنگی خود فاصله بگذارید تا جریان هوا در بین بوته ها وجود داشته باشد.

استفاده از یک لایه مالچ به جلوگیری از انتقال اسپور از روی زمین به برگ های پایینی کمک می کند.

بهترین مواد برای مالچ کردن گوجه فرنگی چه موادی هستند؟ این مطلب کاربردی و جالب را در مقالات فردین کشت بخوانید.

گوجه فرنگی های سال آینده را در قسمت دیگری از باغ خود بکارید. در باغ‌های کوچک، تناوب محصولاتتان همیشه عملی نیست، بنابراین تمیز کردن خوب و بهداشت مزرعه مهم‌ترین عامل برای جلوگیری از انتقال بیماری هاست.

9 فایده تناوب زراعی را با کلیک روی لینک در مقالات فردین کشت بخوانید.

نکته

بهداشت خوب برای کنترل لکه برگی سپتوریایی بسیار مهم است. باغ خود را عاری از علف های هرز نگه دارید، که می تواند این بیماری را در خود جای دهد و گیاهان و برگ های آلوده را دور بریزید. هرگز شاخ و برگ های آلوده به سپتوریا را کمپوست نکنید. قارچ ها می توانند در توده کمپوست زنده بمانند.

کنترل

لکه برگی سپتوریایی

هنگامی که لکه برگی سپتوریایی در گوجه فرنگی ظاهر شد، زمان بسیار مهم است. برگ های تحتانی آلوده را جدا کنید تا گسترش آن به شاخه های میوه دار محدود شود. سپس به درمان‌های مؤثری مانند قارچ‌کش‌های داکونیل برای محافظت از بافت سالم اسپری کنید.

با قارچ کش داکونیل، می توانید لکه برگ سپتوریا و بیش از 65 بیماری قارچی دیگر را متوقف، کنترل و پیشگیری کنید. به محض اینکه شرایط آب و هوایی مساعد شد گوجه فرنگی را اسپری کنید و با تکرار سم پاشی هر هفت تا 10 روز یکبار کنترل کنید. این محصولات تا روز برداشت گوجه فرنگی شما را از این بیماری نجات می دهد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره بیماری‌های قارچی گیاهان مطالبی مطالعه کنید.