مقالات تخصصی

دلایل گلدهی کلم بروکلی و روش هایی برای پیشگیری از آن

گلدهی کلم بروکلی

شایع‌ترین دلایل گلدهی کلم بروکلی این است که خاک خیلی گرم و یا خیلی سرد است یا اینکه گیاه تحت استرس زیادی قرار می‌گیرد. همه این مسائل قابل پیشگیری هستند، اما زمانی که کلم بروکلی گل می دهد، ممکن است دیگر رشد نکند. بنابراین، بسیار مهم است که سعی کنید از گلدهی کلم بروکلی جلوگیری کنید.

چند روش برای پیشگیری از گلدهی کلم بروکلی

قبل از اینکه به روش های پیشگیری از گلدهی کلم بروکلی اشاره کنیم بهتر است علت این مشکل را بیان کنیم. با دانستن علت این مشکل بهتر می توانید از گلدهی کلم بروکلی جلوگیری کنید و محصولی با کیفیت برداشت کنید.

علل گلدهی بروکلی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، معمولا سه عامل اصلی باعث می‌شود که کلم بروکلی زود به فاز گلدهی برسد. این عوامل گرما، سرما و استرس می باشند.

خاک خیلی گرم

بروکلی گیاهی است که در آب و هوای خنک به خوبی رشد می کند. این گیاه در دمای 10 تا 20 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد. برای بسیاری از باغبانان که در مناطق گرمسیری هستند، این بدان معناست که تنها چند ماه یا حتی چند هفته در فصل بهار وجود دارد که در آن زمان کلم بروکلی بکارند. با اینکه کلم بروکلی در دمای بالاتر از 20 درجه سانتی گراد هم رشد می کند و محصول می دهد اما با افزایش دما احتمال گلدهی کلم بروکلی افزایش می یابد و همین گلدهی نیز باعث افت عملکرد محصول می شود.

وقتی کلم بروکلی گل می دهد، رشد سر متوقف می شود. قسمت هایی از گیاه رشد بیشتری می کنند و شروع به تولید گل می کنند. هنگامی که این گل ها ظاهر می شوند، سرها کیفیت قبل را نخواهند داشت و احتمالا مزه تلخی پیدا می کنند.

گلدهی کلم بروکلی

بنابراین، شما باید از گرم شدن بیش از حد گیاهان بروکلی خود جلوگیری کنید. اما چگونه این کار را انجام می دهید؟ خوشبختانه، آنچه مهم است دمای هوا نیست، بلکه دمای خاک است، زیرا این ریشه ها هستند که بیشتر رشد گیاه را کنترل می کنند. اگر ریشه ها بیش از حد گرم شوند، سعی می کنند چرخه زندگی گیاه را تسریع کنند. بنابراین نکته کلیدی محافظت از ریشه ها از گرم شدن بیش از حد است. چند راه برای انجام این کار وجود دارد.

اولین و شاید واضح ترین، این است که هر چه زودتر کلم بروکلی را بکارید. اگرچه نباید خیلی زود کاشت نکنید، زیرا سرمای زیاد نیز می تواند به گیاهان آسیب برساند. قبل از کاشت صبر کنید تا خطر سرمازدگی برطرف شود. اگر می توانید رشد کلم بروکلی خود را در داخل خانه و یا گلخانه شروع کنید و به محض مساعد شدن شرایط آنها را به مزرعه منتقل کنید.

مالچ پاشی اطراف گیاهان بروکلی نیز می تواند به محافظت از آنها کمک کند و از گلدهی کلم بروکلی جلوگیری کند. مالچ یک لایه اضافی برای جذب نور خورشید فراهم می کند، بنابراین خاک زیر آنقدر گرم نمی شود که فاز گلدهی کلم بروکلی شروع شود.

آبیاری بیشتر گزینه دیگری است که می توان با آن دمای خاک را کاهش داد. آبیاری با آب سرد (البته نه یخ زده) به پایین نگه داشتن دمای خاک کمک می کند. می‌توانید روکش‌های ردیفی را نیز امتحان کنید. اما حتما به دنبال پوشش‌هایی باشید که میزان گرما و نور خورشید را کاهش می‌دهند، نه اینکه آن را به دام بیاندازند.

شما عزیزان می توانید در مناطق گرمتر بذر کلم بروکلی B3 هیبرید فوق پربار مقاوم به گرما را بکارید. برای تهیه این بذر روی لینک کلیک کنید.

خاک خیلی سرد

در نقطه مقابل خاک گرم، خاک سرد نیز یکی از دلایل گلدهی کلم بروکلی است. اگرچه این مورد کمتر اتفاق می افتند ولی دمای سرد نیز می‌تواند باعث تشکیل زودهنگام گل روی کلم بروکلی شود.

در این مورد نیز دمای خاک است که بیشترین اهمیت را دارد. اگر دمای خاک برای چند هفته به زیر 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) برسد، می تواند باعث گلدهی کلم بروکلی شود و شانس شما را برای برداشت عالی کلم بروکلی از بین ببرد.

در آب و هوای برفی یا یخبندان سخت، مهمترین گام برای جلوگیری از این امر، کاشت زودهنگام کلم بروکلی است. تا چند هفته پس از آخرین یخبندان، زمانی که برف زمین ذوب شده و دما به طور مداوم گرمتر است، بروکلی را در مزرعه نکارید.

گلدهی کلم بروکلی

مالچ نیز می تواند به این امر کمک کند. از آنجایی که مالچ گرما را جذب می کند، به حفظ دمای خاک کمک می کند. بنابراین اگر قبل از سرد شدن مالچ پاشی کنید، خاک را مدت بیشتری گرم نگه می دارید. باز هم، پوشش های ردیفی یک گزینه مناسب هستند. این بار، نوعی که برای افزایش گرما طراحی شده است را انتخاب کنید.

همچنین می توانید کلم بروکلی را در داخل خانه بکارید و سپس آن را بعداً به مزرعه منتقل کنید، بنابراین می توانید در فصل رشد شروع به کار کنید تا قبل از اینکه خیلی گرم شود بروکلی ها را برداشت کنید.

شما عزیزان می توانید بذر کلم بروکلی B6 هیبرید گنبدی دیررس را از فردین کشت خریداری کنید.

استرس

آخرین دلیلی که باعث گلدهی کلم بروکلی می شود، استرس است. واکنشی که کلم بروکلی به گرم کردن دارد نمونه‌ای از استرس است، اما چیزهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به گیاه استرس وارد کند. شایع ترین عوامل استرس زا، جدا از دما، روزهای طولانی، استرس ناشی از انتقال به مزرعه و کمبود مواد مغذی است.

طولانی شدن روزها

با طولانی شدن روزها در تابستان، گیاهان بروکلی می توانند این تغییر را احساس کنند. افزایش طول روز به آنها می گوید که فصل رشد در حال تمام شدن است، بنابراین آنها باید چرخه زندگی خود را تسریع کنند. حتی اگر رشد کلم بروکلی هنوز تمام نشده باشد وارد فاز گلدهی می شوند.

برای جلوگیری از این امر، نباید به گیاه اجازه دهید روزهای طولانی را حس کند. اگر گلدان کلم بروکلی خود را در جایی می‌گذارید که فقط نیمی از روز نور مستقیم را دریافت کند، می‌تواند کمک کند. وجود گیاهان دیگر در نزدیکی برای سایه انداختن روی بروکلی نیز خوب است. اگر سطح کاشت شما کم است می توانید از توری نیز برای سایه انداختن استفاده کنید.

برای انتخاب بهترین گیاهان همراه کلم بروکلی، مطلب گیاهان همراه کلم بروکلی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

گلدهی کلم بروکلی

البته، کلم بروکلی مانند بسیاری از گیاهان به نور نیاز دارد، بنابراین نور را به طور کامل کم نکنید! فقط سعی کنید از آن محافظت کنید، تا نور مستقیم زیادی دریافت نکند و گیاه سیگنال روزهای طولانی را دریافت نکند.

شوک انتقال نشا

دومین عامل استرس شوک انتقال نشا است. نشاکاری برای کاشت بروکلی اغلب ضروری است، اما می تواند باعث ایجاد استرس برای گیاهان شود.

بهترین راه برای به حداقل رساندن استرس انتقال و جلوگیری از گلدهی کلم بروکلی، کاشت زودهنگام است. بگذارید گیاه کمی بزرگ شود. اندازه ایده آل برای کاشت نهال های بروکلی 2.5 اینچ (7 سانتی متر) است. اگر گیاه ریشه های محکمی داشته باشد، با یک حرکت، استرس بیشتری به آن وارد می شود. بنابراین قبل از اینکه گیاه بیش از حد بزرگ شود، آنها را به مزرعه منتقل کنید.

بایدها و نبایدهای کاشت بروکلی در گلخانه را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کمبود مواد مغذی

کمبود مواد مغذی خاک می تواند باعث گلدهی کلم بروکلی شود. این گیاه تغذیه کننده نسبتا سنگینی است و نیتروژن زیادی نیاز دارد. برای رفع این نیاز از کمپوست و کودهایی با نیتروژن بالا استفاده کنید. به یاد داشته باشید که قبل از افزودن کود بهتر است آزمایش خاک انجام دهید.

اگر بتوانید از این موارد جلوگیری کنید، کلم بروکلی شما باید خوب و سالم رشد کند!

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره کلم بروکلی مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه