آموزش کاشت و پرورش

چگونه می توان سیب زمینی جوانه زده را کاشت؟

سیب زمینی جوانه زده

حتی اگر تجربه باغبانی کمی داشته باشید یا اصلاً تجربه نداشته باشید. می توانید با استفاده از سیب زمینی جوانه زده به آسانی سیب زمینی بکارید. توصیه کلی این است که زمانی که دمای خاک به 7 درجه سانتیگراد می رسد، سیب زمینی جوانه زده را بکارید.

چگونه سیب زمینی جوانه زده را می توان کاشت؟

برخلاف سیب‌زمینی‌های بذری که گواهی برای عاری بودن از بیماری دارند، سیب‌ زمینی‌ جوانه زده معمولی ممکن است حاوی عوامل بیماری‌زا مانند بلایت یا فوزاریوم باشند. اگر نگران وارد کردن پاتوژن های گیاهی مولد بیماری در خاک باغ خود هستید، همیشه می توانید سیب زمینی جوانه زده را در ظرفی پرورش دهید. در پایان فصل، محیط کشت را دور بیندازید و گلدان را ضدعفونی کنید.

سیب زمینی جوانه زده

اگر قصد دارید سیب‌ زمینی‌ جوانه زده را در گلدان پرورش دهید، شروع به جمع‌آوری ظروف مناسب کنید. لازم نیست برای کاشت هزینه اختصاصی زیادی کنید. سطل های پلاستیکی 30 سانتی متری مناسب کاشت هستند. حتماً سوراخ های زهکشی را در پایین ظرف ایجاد کنید.

اگر تصمیم گرفته اید سیب زمینی جوانه زده خود را بکارید، اولین قدم آماده سازی است.

ابتدا باید یک مکان انتخاب و آماده کنید تا سیب زمینی جوانه زده را بکارید. مکانی را انتخاب کنید که هر روز 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل داشته باشد و بقیه روز سایه جزئی باشد. سایه کامل برای سیب زمنی مناسب نیست، زیرا گیاه به خوبی رشد نمی کند و سیب زمینی های کوچکتری می دهد.

خاک باید زهکشی خوب داشته باشد، تا گیاهان سیب زمینی غرقاب نشوند. سیب زمینی خاک حاصلخیز را دوست دارد، بنابراین می توانید قبل از کاشت، کمپوست و کود دامی کهنه را به خاک اضافه کنید.  pH مناسب خاک برای رشد سیب زمینی های جوانه زده  5.5- 7 است.

کاشت سیب زمینی در گلدان

از آنجایی که سیب زمینی در زیر زمین رشد می کند، ریختن خاک زیاد روی آن و اطراف آن به رشد بوته کمک می کند. بهترین راه برای این کار تپه کردن خاک است. خاک را به صورت تپه هایی با ارتفاع بین 20 تا 25 سانتی متری دربیاورید. به این ترتیب گیاهان فضای بیشتری برای پخش شدن در زیر زمین دارند و می توانند سیب زمینی بیشتری تولید کنند. می توانید خاک را به صورت ردیفی تپه کنید، فاصله هر ردیف حدود 30 سانتی متری مناسب رشد سیب زمینی است.

البته ممکن است ترجیح دهید سیب زمینی جوانه زده خود را در گلدان پرورش دهید و این کار قابل انجام است! همچنان باید مطمئن شوید که زهکشی خوبی دارد و گلدان در مکانی قرار دارد که نور کافی داشته باشد. و از آنجایی که سیب زمینی به فضای زیادی نیاز دارد، به یک گلدان بزرگ نیاز دارید: عمق آن باید 60 تا 90 سانتی متر باشد.

برای کاشت در گلدان، آماده سازی خاک کمی متفاوت است. شما باید گلدان را کمی بیشتر از نیمه پر کنید و  بعداً در طول فصل رشد خاک بیشتری اضافه کنید.

نحوه کاشت

هنگامی که محل کاشت را آماده کردید، اکنون می توانید در نهایت سیب زمینی ها جوانه زده را آماده کنید.

کاشت سیب زمینی جوانه زده

ابتدا شمارش کنید که روی هر سیب زمینی چند جوانه دارید. جوانه ها اغلب از “چشم” روی سیب زمینی رشد می کنند. اگر چندین جوانه از یک چشم دارید، آن را به عنوان یک جوانه حساب کنید.

 

اگر سیب زمینی جوانه زده را در زمین می کارید، چند هفته قبل از زمان کاشت، خاک را تا عمق 20-30 سانتی متر کمی زیر و رو کنید و کمی کود دامی پوسیده یا کمپوست اضافه کنید سپس بکارید. سیب زمینی ها تغذیه کننده های سنگینی هستند، بنابراین بهتر است در زمان کاشت حتما با کمپوست ارگانیک فراوان یا کودهای آهسته رهش خاک را غنی کنید.

دو روز قبل از کاشت، سیب زمینی های بزرگ را تکه تکه کنید و مطمئن شوید که هر قطعه حداقل یک چشم داشته باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی سیب زمینی در زمین، اجازه دهید قسمت برش خورده خشک شود. سیب زمینی های کوچکتر با یک یا چند چشم را می توان به صورت کامل کاشت.

کاشت سیب زمینی

سیب زمینی جوانه زده را در عمق 10 سانتی متر در خاک سست و نرم بکارید و چشم ها رو به بالا باشد. به محض ظهور بوته های سیب زمینی، اطراف پایه گیاهان را خاک بریزد. همانطور که گیاه رشد می کند، خاک و کاه را در اطراف ساقه گیاه قرار دهید.

در طول فصل رشد، خاک را مرطوب نگه دارید، اما خیس نکنید. پس از از بین رفتن گیاهان، می توانید سیب زمنیی های خود را برداشت کنید.

شما عزیزان می توانید بذر انواع صیفی جات را از سایت فردین کشت خریداری کنید.

چه مدت طول می کشد تا سیب زمینی رشد کند؟

برداشت سیب زمینی

بوته های سیب زمینی معمولاً  90-120 روز پس از کاشت (3 تا 4 ماه) به بلوغ می رسند. در این زمان احتمالاً برگها شروع به زرد شدن می کنند و گیاه شروع به از بین رفتن می کند. نترسید! این بدان معنی است که سیب زمینی تقریباً برای برداشت آماده است.

شما می توانید سیب زمینی را فقط 2 هفته پس از شروع از بین رفتن گیاه برداشت کنید. سیب‌زمینی‌هایی که زود برداشت می‌شوند، پوست نرم‌تری خواهند داشت، به این معنی که خوردن آن‌ها راحت‌تر است، اما دوام زیادی ندارند. اگر چند هفته دیگر صبر کنید، پوست ها حتی بیشتر سفت می شوند و برای مدت طولانی تری می توانید آنها را نگه دارید.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا مطالب دیگری راجع به سیب زمینی مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “چگونه می توان سیب زمینی جوانه زده را کاشت؟

  1. ایرج گفت:

    بسیار کار و تنظیمی درست دل
    دلپذیر