مقالات تخصصی

کاربرد کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم

تامین مقدار صحیح مواد مغذی برای گیاهان برای سلامت و رشد آنها بسیار مهم است. هنگامی که گیاهان به اندازه کافی از یک ماده مغذی خاص برخوردار نیستند، آفات، بیماری ها و استرس های محیطی بیشتر روی آنها تاثیر می گذارد. کود نیترات کلسیم تنها منبع کلسیم به صورت محلول در آب برای گیاهان است. کود نیترات کلسیم چه کاربردی دارد؟ در ادامه این مطلب ما بیشتر در باره کود نیترات کلسیم و نحوه استفاده از آن توضیح می دهیم.

کود نیترات کلسیم چیست؟

کود نیترات کلسیم یک کود شیمیایی محلول در آب است که کلسیم و نیتروژن مکمل را برای گیاهان فراهم می کند. این عناصر بلوک های فیزیولوژیکی برای گیاهان قوی و مقاوم به بیماری هستند.

نیترات آمونیوم یک منبع متداول نیتروژن است، اما در جذب کلسیم اختلال ایجاد می کند و باعث اختلالات کمبود کلسیم در گیاهان می شود. راه حل این است که به جای آن از کود نیترات کلسیم برای هر محصولی که کمبود کلسیم دارد استفاده شود.

کود نیترات آمونیوم ونحوه استفاده از آن در کشاورزی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نیترات کلسیم در طبیعت وجود ندارد و از مخلوط کردن کلسیم معدنی و نیتروژن ساخته می شود. این کار با ترکیب سنگ آهک و اسید نیتریک و به دنبال آن آمونیاک انجام می شود. کودهای نیترات کلسیم اغلب توسط کشاورزان برای تولید بهتر محصول استفاده می شود. با این حال، این بدان معنا نیست که باغبان های خانگی نمی تواند یا نباید از نیترات کلسیم برای میوه ها، سبزیجات و گیاهان خانگی خود استفاده کند.

کلسیم و نیتروژن چگونه روی گیاهان تأثیر می گذارد؟

کلسیم استحکام ساختاری دیواره سلولی گیاهان را فراهم می کند. این عنصر همچنین برای کمک به ترمیم گیاهان در هنگام آسیب دیدگی یا استرس کمک می کند.

محلول کلسیم مورد نیاز خود را در خانه بسازید. این مطلب ارزشمند را در مقالات فردین کشت بخوانید.

نیتروژن یک عنصر حیاتی برای فتوسنتز و اسیدهای آمینه گیاهان است. بدون نیتروژن، گیاهان نمی توانند نور خورشید را برای رشد به قند تبدیل کنند.

کود نیترات کلسیم به تشکیل سلول کمک می کند، اما اسیدها را نیز برای سم زدایی گیاه خنثی می کند. نیتروژن مسئول تولید پروتئین و اساسا رشد برگ است. تنش گرما و رطوبت می تواند باعث کمبود کلسیم در برخی محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی شود. زمانی که از نیترات کلسیم استفاده می کنید، ترکیب مواد مغذی آن می تواند به تثبیت رشد سلولی و سوخت رسانی به رشد برگ کمک کند.

ضرورت استفاده از کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم

گیاهان مواد مغذی خود را از خاک جذب می کنند، اما زمانی که خاک فاقد مواد مغذی خاصی باشد، گیاهان دچار کمبود می شوند. این کمبودها تأثیر منفی بر رشد و باردهی گیاهان دارند.

کود نیترات کلسیم به عنوان یک درمان برای کمبودهای گیاهی و بیماری های خاص عمل می کند. در اینجا برخی از رایج ترین کاربردهای کود نیترات کلسیم را برای شما عزیزان ذکر می کنیم:

  • برای گیاهان دارای کمبود کلسیم
  • برگ هایی که نشانه های کمبود کلسیم دارند.

کود نیترات کلسیم را می توان برای جلوگیری از کمبود کلسیم یا جبران سطح کلسیم گیاه استفاده کرد. افزایش کلسیم به بهبود استحکام برگ، میوه و ریشه کمک می کند.

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

تشخیص کمبود کلسیم در گیاهان نسبتاً آسان است. هنگامی که گیاهی از کمبود کلسیم رنج می برد، رشد جدید آن در امتداد حاشیه ظاهری مجعد پیدا می کند. این رشد جدید همچنین با لکه‌های قهوه‌ای «کلروتیک» همراه است و ضعیف به نظر می‌رسد. سایر بافت‌های گیاهی به زودی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند و این لکه‌ها در نهایت پهن شده و با هم یکی می‌شوند. گیاهان دارای کمبود کلسیم اغلب دارای رگبرگ های قهوه ای تیره نیز هستند.

علاوه بر این، کمبود کلسیم تولید میوه را مختل می کند. از آنجایی که کلسیم دیواره های سلولی قوی ایجاد می کند، یک عنصر اساسی برای تولید میوه های بزرگتر است.

کمبود نیتروژن، مانند کمبود کلسیم، اگر به موقع درمان نشود، می تواند برای گیاهان کشنده باشد. به همین دلیل است که نیتروژن یکی از رایج ترین و فراوان ترین ترکیبات کودهای موجود در بازار است.

کود نیترات کلسیم

برخلاف کمبود کلسیم، کمبود نیتروژن بر قدیمی ترین شاخ و برگ گیاه تأثیر می گذارد. این برگ ها اغلب در قسمت های پایین گیاه هستند. هنگامی که گیاه نیتروژن کافی نداشته باشد، برگ ها شروع به زرد شدن یا کمرنگ شدن در حاشیه می کنند. اگر گیاه هنوز در حال تولید برگ های جدید باشد، احتمالاً ریز هستند یا کوچک به نظر می رسند.

بدون نیتروژن کافی، رشد گیاه کند می شود یا حتی متوقف می شود. زیرا گیاهان برای تولید انرژی از طریق فتوسنتز به نیتروژن نیاز دارند. در فتوسنتز، گیاهان از نیتروژن برای تبدیل نور خورشید به انرژی استفاده می کنند.

چگونگی افزودن کلسیم به خاک را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کود نیترات کلسیم برای پیشگیری از بیماری

یکی از دلایل اصلی که بسیاری از باغداران گیاهان خود را با کود نیترات کلسیم تیمار می کنند، محافظت از گیاهان و محصولات خود در برابر بیماری است. پوسیدگی انتهای شکوفه ها، لکه های چوب پنبه و لکه های تلخ در سیب همگی با استفاده از کود نیترات کلسیم قابل پیشگیری یا درمان هستند.

پوسیدگی انتهای شکوفه یک مشکل رایج برای پرورش دهندگان گوجه فرنگی است که خود را به صورت لکه های مرطوب در سطح زیرین میوه نشان می دهد. پوسیدگی انتهای شکوفه باعث می شود گوجه فرنگی نامطلوب به نظر برسد و غیرقابل خوردن شود. همانطور که میوه رشد می کند، فرو رفته و ظاهری سخت و چرمی به خود می گیرد. معمولاً به دلیل کمبود در دسترس بودن کلسیم ایجاد می شود و می توان با استفاده از محلول پاشی کود نیترات کلسیم با موفقیت درمان کرد. همچنین می توانید خاک را با کود نیترات کلسیم تیمار کنید تا از پوسیدگی انتهای شکوفه ها در فصل رشد بعدی مشکلی ایجاد نکند

برنامه کودی با کود نیترات کلسیم

کود نیترات کلسیم

به عنوان یک برنامه کوددهی، ۱.۵۹ کیلوگرم کود نیترات کلسیم را در هر ۳۰ متر می توانید استفاده کنید. کود را با خاک مخلوط کنید، مراقب باشید که از رسیدن کود به شاخ و برگ جلوگیری کنید. منطقه را به خوبی آبیاری کنید تا مواد مغذی شروع به نفوذ در خاک کنند و به ریشه گیاه برسند.

برای برنامه محلول پاشی جهت رفع کمبود کلسیم و افزودن نیتروژن، ۱ فنجان نیترات کلسیم را به ۲۵ گالن آب (۱۲۸ گرم کود نیترات کلسیم به ۹۴.۶۴ لیتر) اضافه کنید. زمانی که هوا ابری است و گیاهان به اندازه کافی آبیاری شده اند کود نیترات کلسیم را اسپری کنید.

مزایا و معایب کود نیترات کلسیم

بر خلاف سایر کودها و مواد مغذی گیاهی، نیترات کلسیم یک کود همه منظوره نیست. به صورت تجاری با مخلوط کردن منبعی از کلسیم مانند سنگ آهک با اسید نیتریک تولید می شود. معمولاً آمونیوم برای اثر خنثی کننده آن اضافه می شود. به این ترتیب، این ماده مغذی مزایا و معایب خود را دارد.

مزایای کود نیترات کلسیم را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • سرشار از نیتروژن.
  • نیاز گیاه به کلسیم را تامین می کند.
  • تنها منبع محلول در آب کلسیم برای گیاهان.
  • به اشکال مختلف به عنوان کود مایع یا محلول پاشی وجود دارد.
  • به گیاهان کمک می کند تا از بیماری جلوگیری کنند.
  • باعث تولید میوه های بزرگتر می شود.
  • هزینه زیادی ندارد
  • اگر قبل از مشاهده علائم کمبود استفاده شود، بسیار موثر خواهد بود.

معایب

  • در صورت استفاده از کود نیترات کلسیم نمی توانید محصول خود را ارگانیک بنامید.
  • بدست آوردن مقدار مناسب برای استفاده در خاک سخت است.
  • ممکن است کمی pH خاک را تغییر دهد.
کود نیترات کلسیم
آیا نیترات کلسیم pH را کاهش می دهد؟

به طور کلی، خطر قلیایی شدن خاک در اثر استفاده معمولی از کود نیترات کلسیم کم است. نیترات کلسیم خاک را کمی اسیدی می کند.