آموزش کاشت و پرورش

پرورش کلم بوک چوی

کاشت کلم بوک چوی 

زمانی کلم بوک چوی در رستوران‌های چینی محدود به وعده‌های غذایی بود، اما این روزها به همان اندازه احتمال دارد که در باغچه‌های حیاط خلوت شما در حال رشد باشد. این یک سبزی با سرعت رشد بسیار بالاست که انواع مختلفی دارد. بوک چوی نوعی کلم چینی است. نام رایج‌تر این گیاه در چین، “پاک چو” است که به “کلم سفید” ترجمه می‌شود. اما این گیاه انواع سبز رنگ نیز دارد. ساقه‌ها ترد و برگ‌های آن صاف و لطیف با طعمی بین کلم و چارد است. در ادامه با ما همراه باشید تا با چگونگی کاشت کلم بوک چوی آشنا شوید.

کشت و کار کلم بوک چوی

نام گیاه شناسی

Brassica rapa var. chinensis

زمان کاشت 

کلم بوک چوی، گیاهی دوساله است. این سبزی نمی‌تواند در مناطقی که زمستان‌های بسیار سردی دارند، دوام بیاورد. با این حال این گیاه در بهار به سرعت رشد می‌کند. بوك چوي در ظرف چند هفته از زمان کاشت آماده برداشت می‌شود و به همين دليل يكي از سريع‌ترين سبزيجات براي رشد می‌باشد. این یک امتیاز است، اما زمانی که آن را طبخ می‌کنند، به اندازه قابل توجهی کوچک می‌شود، بنابراین باید اجازه بدهید، زیاد رشد کند.

چگونگی کاشت کلم بوک چوی 

مانند ساختن خانه، یک پایه و اساس محکم در موفقیت باغ شما بسیار مهم است. هر چه خاک بهتر باشد گیاهان شما بهتر رشد می‌کنند. اگر با یک بستر کشت موجود در باغ‌تان شروع کرده‌اید، مواد آلی مانند Tui Sheep Pellets و Tui Compost را به خاک خود اضافه کنید.

بهترین زمان برای کاشت در اوایل صبح یا اواخر روز است. به این ترتیب گیاهان بلافاصله در معرض آفتاب گرم قرار نمی‌گیرند. همیشه قبل و بعد از کاشت، گیاهان را به خوبی آبیاری کنید. یک مکان با آفتاب کامل، موقعیت پناهگاهی برای کاشت و فضایی با حداقل ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر فاصله از یک‌دیگر پیدا کنید، تا اطمینان حاصل کنید که محصولات کشاورزی شما به طور کامل بالغ می‌شوند و برای فضا، کود و آب با یکدیگر نمی‌جنگند.

اگر در سال گذشته کاشت کلم بوک چوی را انجام داده‌اید، مکان کاشت را نسبت به گذشته تغییر دهید و در همان جای قبلی نکارید.

برداشت 

بسته به نوع گیاه و آب و هوا، محصول باید در 45 الی 60 روز پس از کاشت کلم بوک چوی برای برداشت آماده شده باشد. گیاهان را حدود یک اینچ بالاتر از سطح زمین برداشت کنید تا آن‌ها مجدداً برای شما جوانه بزنند. این گونه گیاهان کوچک‌تر خواهند شد اما طعم‌شان را حفظ خواهند کرد.

اندازه گیاه بستگی به نوع کلم بوک چویی دارد که شما کاشته‌اید. به طور کلی، کودک بوک چوی کمتر از 10 اینچ طول دارد و انواع استاندارد بوک چوی رشدی حدود 1 تا 2 فوت ارتفاع و ۱۲ اینچ پهنا خواهند داشت.

انواع پیشنهادی برای کاشت کلم بوک چوی 

  • Black Summer. در پاییز کاشته می‌شود و در زمستان برداشت. برگ‌های بسیار تیره‌ای دارد.
  • Ching-Chiang. کوتوله با رشد سریع که می‌تواند آب و هوای اولیه بهار را تحمل کند.
  • Joi Choi. یک گیاه با اندازه متوسط و مقاومت خوب در برابر پیچ خوردن.

با چگونگی کاشت کلم بوک چوی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.