آموزش کاشت و پرورش

اصول اولیه کاشت آویشن شیرازی

کاشت آویشن شیرازی

آویشن شیرازی یکی از گیاهان دارویی است که در سال های اخیر کاشت آن مورد توجه بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است. این گیاه معطر و پرخاصیت علاوه بر آشپزی در صنعت دارویی و زیبایی نیز کاربرد دارد. اگر شما هم علاقمند به کاشت آویشن شیرازی هستید توصیه می کنیم این مقاله فردین کشت را مطالعه کنید تا با اصول کاشت آویشن شیرازی بیشتر آشنا شوید.

کاشت آویشن شیرازی

برای شروع کاشت آویشن شیرازی آماده کردن زمین اهمیت زیادی دارد. برای آماده کردن زمین برای کاشت این گیاه دارویی ارزشمند مراحل زیر را انجام دهید.

1- شخم زدن زمین و تهیه بستر

این گیاه برای استقرار و رشد مناسب نیاز به خاک های با بافت شنی یا شنی_لومی (خاکهای سبک) دارد. بنابراین در درجه اول بهتر است در خاک های با این جنس کاشته شود و اگر قرار به کشت در خاک های رسی باشد حتما از طریق اضافه کردن مواد آلی مانند کود دامی پوسیده،کمپوست و…. بافت خاک را تا حد ممکن سبک کنید تا برای کاشت آویشن شیرازی مناسب شود.

برای تهیه بستر مناسب جهت کاشت آویشن شیرازی، ابتدا مزرعه را با گاوآهن برگردان دار شخم زده، سپس به منظور از بین بردن کلوخه های بلافاصله باید از دیسک استفاده کنید. برای تسطیح زمین از دستگاه لولر استفاده کنید. چون گیاهچه گیاه به غرقابی بودن خاک و عوامل بیماری زا حاصل از تجمع رطوبت حساس است باید حتما گیاهچه ها روی پشته کشت کنید. به منظور ایجاد پشته مناسب برای کشت، بهتر است از دستگاه مرزبند به منظور پشته بلندتر استفاده کرد.

2- سیستم آبیاری و فواصل کشت

برای کاشت آویشن شیرازی حتما باید از سیستم آبیاری تحت فشار قطره ای استفاده کنید. روی پشته ایجاد شده (فواصل پشته ها، قله پشته تا قله پشته همجوار حداکثر یک متر) دو خط نوار تیپ به فواصل  ۲۰سانتی متر ایجاد کنید.

کاشت آویشن شیرازی

دو طرف هر نوار تیپ به فواصل  ۲۰سانتی متر بصورت زیگزاگ گودال هایی به اندازی کرسی نشاء جهت کشت ایجاد کنید. با این فواصل تراکم کشت برای هر متر مربع ۸ عدد و برای هر هکتار 8000 عدد در نظر گرفته می شود.

3- کاشت

ابتدا مزرعه بصورت کامل (چهار ساعت) آبیاری کنید. بعد از گذشت ۴۸ساعت از آبیاری، وقتی خاک به حالت گاو رو درآمد، دو طرف تیپ گودال هایی به اندازه حجم کرسی نشاء با فواصل ۲۰سانتی متر بصورت زیگزاگ ایجاد کنید.

شما عزیزان می توانید بذر آویشن شیرازی پهن برگ گرانول را از فردین کشت تهیه کنید.

برای شروع کاشت آویشن شیرازی در مزرعه، نشاء را بدون اینکه به قالب ریشه آن آسیبی وارد شود از سینی درآورده و درون گودال های ایجاد شده قرار دهید. خاک دور طوقه نشاء را بصورت کامل فشار دهید به صورتی که ریشه نشاء کامل زیر خاک رفته باشد. بلافاصله بعد از کاشت آویشن شیرازی در مزرعه آبیاری کنید.

کاشت آویشن شیرازی

با قلمه آویشن به راحتی این گیاه دارویی ارزشمند را در گلدان پرورش دهید.

داشت

1- آبیاری

گیاه در دوره ابتدایی رشد در مزرعه به تنش خشکی بسیار حساس است. بنابراین یک ماه اول پس از کاشت آویشن شیرازی، بهتر است همواره رطوبت مزرعه حفظ شود. بعد از اطمینان از استقرار کامل گیاهچه ها می توان دور آبیاری را از هر روز به هر 48 ساعت، ۷۲ ساعت و نهایتا چهار روزی یک بار برای مناطق گرمسیر و پنج روزی یک بار برای مناطق سردسیری، افزایش داد.

2- کنترل و مبارزه با علف های هرز

یکی از مهمترین مراحل داشت گیاه، مبارزه با علف هرز مزرعه می باشد. چون رشد گیاه در مراحل ابتدایی بسیار کند هست، عموما علف هرز بر آویشن غالب می شود. لذا کنترل و مبارزه با علف هرز مزرعه باید از ابتدای کار بصورت وجین دستی در دستور کار قرار گیرد.

3- تغذیه

با توجه به اینکه آویشن تولیدی برای مصارف درمانی می باشد و هدف اولیه تولید محصول سالم است، ابتدا با توجه به آنالیز خاک مزرعه برای تغذیه مناسب گیاه از کودهای عالی غنی شده (تمام عناصر مورد نیاز گیاه را بصورت شیمیایی به کود آلی اضافه کنید به صورتی که کودهای شیمیایی کاملا جذب بافت های آلی گردد،که بعد از آن به صورت کند رها در اختیار گیاه قرار گیرد.)

به مقدار 30-20 تن (بستگی به مقدار ماده عالی خاک مزرعه) در هر هکتار استفاده می شود. سپس اگر در طول دوره رشد کمبودی در گیاه مشاهده شد نسبت به نوع کمبود مواد غذایی مورد نیاز در اختیار گیاه قرار داده می شود.

4- آفات و بیماری ها

گیاه در طول دوره رشد به قارچ ها مخصوصا فوزاریوم بسیار حساس است. به همین خاطر توصیه می شود هر دو ماه یک بار از قارچکش های رورال تی اس به نسبت دو کیلو در هکتار و اسکادران به نسبت دو لیتر در هکتار، استفاده شود.

برداشت

کاشت آویشن شیرازی

با توجه با اینکه گیاه از نوع روز بلند هست در کشت های بهاره گیاه حدود 45 روز بعد از کاشت به گل می رود که باید با قیچی باغبانی سرزنی یا گل زنی کنید. این کار باعث تحریک گیاه به فاز رویشی و همچنین تولید شاخه فرعی و به تبع آن تولید برگ خالص بیشتر خواهد شد. حدود سه ماه پس از کاشت آویشن شیرازی، وقتی 50 درصد از بوته ها وارد فاز زایشی شد زمان اولین برداشت فرا رسیدهاست که حتما باید با قیچی باغبانی برداشت انجام گیرد.

خواص گیاه آویشن را می توانید در مقالات فردین کشت بخوانید.

فرآوری پس از برداشت

بلافاصله پس از برداشت سرشاخه های برداشت شده به خشک کن انتقال دهید. پس از خشک شدن کامل بافت های گیاه، برگ ها از ساقه جداسازی شده و جهت بسته بندی یا اسانس گیری به واحدهای فرآوری انتقال دهید.

شما عزیزان می توانید طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی در ایران را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

نوشته های مشابه