آموزش کاشت و پرورش

با قلمه آویشن به راحتی این گیاه دارویی ارزشمند را در گلدان پرورش دهید.

قلمه آویشن

گیاه آویشن یکی از گیاهان دارویی ارزشمند است که علاوه بر خاصیت فراوانی که دارد به دلیل داشتن بوی دلنشین و طعم عالی خود در غذاها نیز به کار می رود. اگر شما هم مشتاق هستید که خودتان در خانه آویشن پرورش دهید، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا نحوه کاشت قلمه آویشن را به شما آموزش دهیم.

کاشت آسان قلمه آویشن

آویشن به راحتی از طریق قلمه رشد می کند. روش های مختلفی برای تکثیر آویشن وجود دارد اما یکی از روش هایی که شانس موفقیت ما را افزایش می دهد، تکثیر به روش کاشت قلمه آویشن است. در کمتر از چند هفته، باید ریشه‌ها را مشاهده کنید که پس از آن می‌توانید در گلدان یا در زمین آویشن خود را بکارید.

انتخاب قلمه مناسب آویشن نیاز به تجربه دارد. ما به طور کلی شاخه های جوان سالم را انتخاب کنید. قلمه زدن در فصل بهار درصد موفقست بیشتری دارد. طول قلمه ها باید بین 10-15 سانتی متر باشد. دو سوم برگ های پایین ساقه (قسمتی که قرار است در گلدان گذاشته شود) را جدا کنید. بسیاری از کشاورزان از پودرهای مخصوص ریشه زایی یا همان هورمون های رشد ریشه برای افزایش موفقیت ریشه زایی استفاده می کنند.

انتخاب قلمه مناسب آویشن

شما عزیزان می توانید بذر آویشن کوهی یا اورگانو، بذر آویشن زمستان آلمانی معطر، بذر آویشن باغی معطر و بذر آویشن شیرازی پهن برگ را از فردین کشت خریداری کنید.

آیا می توانید قلمه های آویشن را مستقیما در خاک بکارید؟

کاشت مستقیم قلمه آویشن در خاک احتمال پوسیدگی ریشه ها را افزایش می دهد. اگر تصمیم به انجام این کار دارید، همیشه چندین قلمه بزنید تا شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

مشکل دیگر این روش این است که شما نمی دانید که آیا قلمه آویشن شما شروع به ریشه زایی کرده است یا خیر؟ ممکن است قلمه ها در بالای خاک سالم به نظر برسند اما ریشه ها پوسیده شوند.

ریشه زایی قلمه های آویشن در آب به این معنی است که می توانید دقیقا ببینید که چه زمانی قلمه های شما با موفقیت ریشه دار شده اند. در آب نیز ممکن است، قلمه های آویشن هنوز پوسیده شوند، اما راه هایی برای کاهش این پوسیدگی وجود دارد.

 1. چند قلمه برای استفاده از گیاه آویشن خود بردارید. آنها در آب سرد شسته و برگ های پایینی آن بردارد. همیشه از هر نوع گیاهی که می خواهید تکثیر کنید، چند قلمه بردارید.

در مورد اینکه چه نوع قلمه ای بردارید بهتر است قلمه هایی به طول حداقل 7 سانتی متر بردارید. برخی از ساقه‌ها سبزتر و برخی دیگر چوبی هستند. قلمه های آویشن با ساقه های سبز و لطیف بیشتر احتمال دارد قبل از رشد ریشه پوسیده شوند.

2. برگ های پایینی و هر گونه شاخه جانبی را حذف کنید.

قلمه های خود را بسته به طول قلمه هایتان حداقل 5-2 سانتی متر در آب قرار دهید. حداقل یک یا دو گره در آب غوطه ور باشد و بهتر است هیچ برگی زیر آب نباشد.

قلمه آویشن

ریشه ها از گره های کوچک موجود در امتداد ساقه رشد می کنند. حذف هر گونه برگ و شاخه در قسمت پایین قلمه مهم است. فقط یک ساقه با چند برگ در بالا باقی بگذارید. دلیل اینکه برگ ها را باید جدا کنید این است که نباید این برگ ها در آب فرو روند زیرا  شروع به پوسیدگی می کنند.

3. قلمه های آویشن خود را در آب قرار دهید.

از آنجایی که معمولاً حداقل یک هفته تا چند هفته ریشه زایی طول می کشد، راز موفقیت من این است که هر چند روز یا بیشتر آب را عوض کنید تا احتمال پوسیدگی قلمه آویشن شما کاهش یابد. قلمه ها نیازی به نور زیادی ندارند. اما هنگامی که قلمه های شما شروع به رشد ریشه های ریز کرد، می توانید آنها را در کنار پنجره نورگیری قرار دهید.

بعد از 3 هفته قلمه آویشن شما ریشه دار می شوند و باید آنها را بکارید. بعد از ریشه زایی به قلمه ها نگاه کنید. موفق ترین قلمه ها آنهایی بودند که قدیمی تر و کمی چوبی بودند. جوان ترین و حساس ترین قلمه ها قبل از ریشه زدن پوسیده شدند.

4. قلمه های آویشن خود را زمانی بکارید که شروع به رشد چندین ریشه کردند.

کاشت قلمه آویشن

بهتر است قبل از کاشت منتظر بمانید تا ریشه های متعددی رشد کنند، زیرا شکستن یک ریشه کوچک در حین کاشت آسان است و شما به نقطه اول بر می گرداند.

گلدانی که در آن قلمه آویشن می کارید را به صورت مساوی با پیت ماس، ورمیکولیت و مخلوط گلدانی پر کنید. یک سوراخ نسبتا بزرگ حفر کنید تا ریشه ها هنگام کاشت خم نشوند، سپس قلمه آویشن ریشه دار خود را با دقت در سوراخ قرار دهید و به آرامی با خاک یا مخلوط گلدان پر کنید. تا زمانی که ریشه ها در خاک باشند.

گلدان ها را در جای گرم قرار دهید و زمانی که گلدان کاملا خشک آبیاری کنید. فقط زمانی می توانید قلمه آویشن را در گلدان بکارید که گیاهان سیستم ریشه ای محکمی داشته باشند و ارتفاع آنها به 15 سانتی متر رسیده باشد.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا راجع به آویشن مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه