مقالات تخصصی

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی در ایران

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

این مقاله به درخواست همراهان خوب مجموعه فردین کشت که همیشه از ما می پرسند آیا طرح توجیهی برای کاشت آویشن شیرازی دارید، نوشته شده است که در آن به توجیه اقتصادی کاشت آویشن شیرازی پرداخته ایم. شما عزیزان نیز می توانید با ترکیب مقالات مختلف آویشن شیرازی در سایت فردین کشت طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی را برای خودتان آماده کنید.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

طرح توجیهی کاشت آویشن

نشا توپی  آویشن شیرازی آماده انتقال به مزرعه

معرفی گیاه آویشن

آویشن شیرازی یا همان آویشن (آوشن) پهن برگ با نام علمی Zataria multiflora گیاهی چندین ساله و  مقاوم به سرما است که سالهاست از مراتع و کوه های ایران به صورت قاچاق و غیر قانونی ( برداشت آویشن شیرازی طبق اعلام سازمان منابع طبیعی ممنوع بوده و نیاز به کسب مجوز دارد) جمع آوری شده  و به فروش می رسد. خوشبختانه ما امروز به همت جوانان پرتلاش  این آب و خاک ، توانسته ایم گونه ای از آویشن شیرازی را به صوت اهلی و مزرعه ای پرورش دهیم تا ترس از توقیف محموله و جریمه نداشته باشیم و عرصه های منابع طبیعی هم نفسی تازه بکشند.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

مزرعه  آویشن شیرازی در اصفهان

برای مشاهده بذر انواع آویشن اینجا کلیک کنید.

شرح طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

نکات فنی و مهم کاشت آویشن شیرازی در مقالات سایت بطور اختصاصی بیان شده است اما من در این مقاله تلاش دارم تا به صورت شفاف تر توجیه اقتصادی کشت آویشن شیرازی را خدمت شما عزیزان ارائه دهم.

خاستگاه این گیاه ارزشمند فقط ایران و افغانستان است که بزرگ ترین دلیل برای پرورش آویشن شیرازی و توجیه پذیری اقتصادی کاشت آن به حساب می آید. به یاد داشته باشید پرورش هر گیاهی که کاشت آن به صورت مزرعه ای میسر نبوده و جمع آوری آن از کوه و مرتع با مخاطرات و سختی های زیاد همراه باشد و در اثر خشکسالی و برداشت های بی رویه با کمبود آن مواجه باشیم، قطعا از نظر اقتصادی بسیار موجه و سود آور خواهد بود. این در حالیست که کاشت انواع دیگر آویشن از جمله  آویشن باغی که به وفور در مزارع انجام می شود  معمولا یک سوم تا یک پنجم آویشن شیرازی سود آوری دارد.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

کاشت آویشن شیرازی توسط مهندسین فردین کشت

مرحله ی اول یا همان 6 تا 12 ماه اول کاشت نشا آویشن شیرازی بسیار مهم است و اگر این زمان به خوبی و درست سپری شود می توان امید داشت که سالها یک مزرعه آویشن شیرازی عالی داشته باشیم.  همانطور که گفتیم تاکنون این گیاه در مراتع و کوه های ایران می روئیده است و نیاز برخی لابراتوارهای داروسازی  داخلی و خارجی به اسانس این گیاه ، ارزشمندی تولید ، تجارت و صادرات آویشن شیرازی را مشخص می کند.

برداشت گیاه آویشن شیرازی در طبیعت ایران از اسفند تا خرداد ادامه دارد بنابراین قیمت آن با نوسان رو به خواهد شد. این گیاه ارزشمند در سال 1400 و در بدترین حالت بین 500 تا 800 هزارتومان در هر کیلوگرم خرید و فروش می شود . نکته ی بسیار مهم در خصوص آویشن شیرازی که شاید یکی دیگر از مهمترین دلایل برای پرورش آن است، قابلیت انبارمانی بالا و ماندگاری طولانی تا حدود 2 سال است که می توان آن را در زمستان و در بالاترین  قیمت به بازار عرضه کرد.

اگر تراکم کاشت نشا آویشن شیرازی را شصت تا هشتاد هزار عدد (توصیه ما هشتاد هزار عدد است) در نظر بگیریم و فرض نماییم هر بوته ده گرم برگ خشک تولید کند، بین 400 تا 800 کیلوگرم برگ خشک از مزرعه برداشت می کنیم که بسیار باکیفیت تر از نمونه وحشی آن در طبیعت است و هر چه برگ ها درشت تر و محصول خالص تر باشد، بازارپسندی آن بیشتر می شود.میزان برداشت کشاورزان ما در سال دوم بین یک تا دو تن هم گزارش شده است.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

برداشت سنتی  آویشن شیرازی

لازم به ذکر است که به لطف دوستان، ما در مجموعه فردین کشت هیچ محدودیتی برای خرید تضمینی و صادرات آویشن شیرازی نداریم.

اما ببینیم در دنیای خارج از ایران چه خبر است؟

آویشن در کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصا کویت و عمان و امارات  با نام زعتر شناخته میشود و برگ های خشکیده این گیاه به عنوان طعم دهنده غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. درکویت، امارات و عمان از ترکیب زعتر، نمک و کنجد در پخت نوعی نان استفاده می شود که طرفداران بسیاری نیز دارد . قیمت هر کیلو  آویشن شیرازی ( بصورت خرده) 5 تا15 ریال عمان است . یکی دیگر از دلایل مهم توجیه پذیری اقتصادی کشت آویشن شیرازی استقبال خوب حاشیه نشینان خلیج همیشگی فارس می باشد و هر چه قیمت دلار افزایش بیشتری داشته باشد ارزش و سودآوری این محصول بیشتر نیز می شود. و خبر خوب اینه که مجموعه فردین کشت از معدود صادرکنندگان این محصول به کشورهای حوزه خلیج فارس است.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

مزرعه  آویشن شیرازی لنده کهکیلوئیه و بویر احمد

از دیگر دلایل توجیه پذیری کاشت آویشن شیرازی در مزارع گیاهان دارویی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اگر مراقب مزرعه باشیم و اصولی پیش برویم تا سالها ( پیش بینی من 15 سال است )  مزرعه آویشن شیرازی داریم. یعنی یا یک بار کشت دیگر نیازی به نشای آویشن شیرازی نداریم . البته طبق بررسی هایی که در این سالها انجام داده ام، در هر سال بین 5 تا 10 درصد بوته میری اتفاق می افتد اما جای نگرانی نیست چون شما عزیران هر سال می توانید نشاء آویشن شیرازی رو از ما دریافت کرده و اقدام به نوسازی مزرعه نمایید. کاشت آویشن شیرازی مانند کاشت سبزی و صیفی و گندم و ذرت نیست که هرساله نیازمند تهیه بذر،  نشاء و عملیات خاکورزی باشد و با یک بار کاشت عملا سالها از خرید بذر و نشاء و هزینه های اولیه کارگری راحت هستیم.

2- آویشن شیرازی تقریبا هیچ آفتی نداشته و میزبان هیچ آفتی نمی شود. همکاران خوب ما در استان اصفهان آویشن شیرازی را در اطراف مزرعه 4 هکتاری کلزا کاشته اند. با وجود اینکه مزارع کلزا به کلونی آفت ها معروفند اما یک مورد هجوم آفت به مزرعه  اویشن شیرازی  گزارش نشده است.  اما به احتمال یسیار کم اگر آفتی مثل سفید بالک یا شته به مزرعه  هجوم آوردند می توان از سموم ارگانیکی مثل پالیزین و سرکه چوب استفاده نمود و با آفت ها مقابله کرد. پس عملا نسبت به سایر کشت و کارها هیچگونه سم پاشی و مبارزه با آفات نخواهیم داشت. نکته جالب تر اینکه من در مزارع آویشن شیرازی دیده ام که حتی دام ها هم علاقه ای به خوردن آویشن ندارند!!

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

یکی از بهترین مزارع آویشن شیرازی ایران.مزرعه مهندس شیخ الاسلام .سروستان فارس

3- آویشن شیرازی نیاز به کوددهی و تغذیه های مکرر و به عبارتی فرمول کودی ندارد و گیاهی کم توقع است که به راحتی در اکثر زمین ها خصوصا زمین های شنی و سنگلاخی رشد می کند. البته اگر این گیاه را با کودهای ارگانیک تغذیه کنیم قطعا پاداش این خوش خدمتی ما رو خواهد داد.

4- آویشن شیرازی در اکثر اقلیم های ایران به جز نواحی بسیار بسیار سرد و نواحی بسیار بسیار گرم قابل کشت است و این یعنی در بیش از 80 درصد اراضی ایران قابلیت پرورش آن وجود دارد.

5- نیاز آبی آویشن شیرازی پایین است. در طبیعت آبیاری این گیاه بصورت دیم و با بارش باران انجام میشود.  در مزرعه می توان مدارهای آبیاری را پس از استقرار کامل گیاه و با توجه به رطوبت خاک تا 15 روز یک بار هم تعریف نمود.

6- آویشن شیرازی نیاز به رسیدگی خاصی ندارد و من معمولا به کارمندا یا کسانی که به دنبال شغل دوم و ورود به دنیای کشاورزی و طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی هستند توصیه می کنم با توجه به بی دردسر بودن این گیاه نسبت به کشت آویشن شیرازی اقدام نمایند.

با هزینه های سال 1400 تقریبا هر هکتار کاشت آویشن شیرازی بین 150 تا 200 میلیون تومان هزینه داشته که این هزینه میتواند در سالهای اول و دوم به راحتی جبران شده و آنچه برای ما می ماند مزرعه ای پربار از آویشن شیرازی است که فقط هزینه های نگهداری و کارگری جهت برداشت دارد. توقع ما برداشت یک تا دو تن برگ خشک در سالهای دوم تا چهارم بوده که با توجه با ارزش بالای اقتصادی آن خصوصا جهت صادرات میتوان انتظار سوددهی بالایی داشت. مهم تر از همه اینکه مجموعه فردین کشت خرید تضمینی اویشن شیرازی را در برنامه کار داشته و هر کشاورزی  که با ما عقد قرداد نماید هیچ دغدغه ای از لحاظ فروش محصول نخواهد داشت. عمده هزینه ما در خصوص تولید نشاء آویشن شیرازی است و تسهیلات خاصی برا علاقمندان در این خصوص در نظر گرفته ایم.

طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی

عاشق این کپر و سادگی برداشت آویشن شیرازی ام!!

من همیشه برای دوستانی که دنبال سود ده ترین گیاه دارویی و توجیه پذیری اقتصادی کاشت آویشن شیرازی یا همان پهن برگ هستند این مثال را زده ام که خداوند تاکنون این گیاه ارزشمند را در یکی از مسافرخانه های بدون ستاره ناصرخسرو تهران اسکان داده بود و اینک به یاری خداوند ما آویشن شیرازی را در یکی از هتل های 5 ستاره شمال تهران اسکان می دهیم، باشد که انشا الله گیاه اویشن شیرازی قدردان باشد و باردهی بسیار عالی تری نسبت به کوه و مرتع داشته باشد.

در این مقاله تلاش کردم به طور ساده  الزامات طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی را بیان کنم اما اگر سوالی  در این زمینه دارید می توانید زیر همین مقاله مطرح کنید.

اگر تصمیم به احداث مزرعه آویشن شیرازی گرفتید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما از صفر تا صد این پروژه و تا زمانی که پول ناشی از کشت و زرعتون به حسابتان واریز شود همراهتان هستیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در واتس آپ با ما در تماس باشید.کافی است بر روی این لینک کلیک کنید.

هادی فردین، مدیر مجموعه فردین کشت

2 دیدگاه در “طرح توجیهی کاشت آویشن شیرازی در ایران

  1. محمّدصادق ملائی گفت:

    مطلب ش کو ؟

    1. ایمیلتون وارد کنید تا بیاره براتون

نظرات بسته شده است.