آموزش کاشت و پرورش

نکته های طلایی برای بهترین زمان نشاکاری

نشاکاری

مهم ترین چیزی که هنگام نشاکاری باید به آن دقت کنید، زمان کاشت است. در بهترین حالت باید پس از گذشت فصل سرما، نشاها را در فضای باز بکارید، اما زمان کاشت نباید آنقدر زود باشد که جوانه ها نتوانند با آب و هوای محیط سازگاری پیدا کنند. اگر نشا در زمان صحیح کاشته نشود ممکن است از بین رفته و زحمات شما هدر برود.

در این مقاله، سیر تا پیاز نشاکاری و مراقبت از جوانه ها را توضیح خواهیم داد. برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، ادامه مقاله را بخوانید تا روش نشاکاری صحیح را یاد بگیرید و کاشت موفقی داشته باشید.

برای نشاکاری، جوانه ها باید چه اندازه باشند؟

برای نشاکاری، اندازه جوانه مهم نیست بلکه باید به مرحله رشد آن دقت کنید. باغبانان و کشاورزان باتجربه، صبر می کنند تا چهار برگ حقیقی جوانه رشد کند. در این هنگام می توانید مطمئن باشید جوانه آنقدر استحکام و مقاومت دارد که بتواند پس از نشاکاری، زنده بماند و به رشد ادامه بدهد.

نکته: دو برگ کوچکی که در ابتدای رشد روی جوانه می بینید، برگ حقیقی نیستند بلکه به آنها کوتیلدون می گویند. کوتیلدون، قسمتی از گیاهک است که همزمان با ریشه رشد می کند تا برای گیاه درحال رشد، مواد مغذی و انرژی جذب کند.

باید برگ هایی که پس از کوتیلدون رشد می کنند را بشمارید. هرچقدر هم هوای بیرون گرم باشد، تا وقتی چهار برگ حقیقی جوانه ها رشد نکرده باشد نباید آنها را در فضای باز بکارید. جوانه هایی که چهار برگ حقیقی یا بیشتر داشته باشند را می توانید با خیال راحت در فضای باز بکارید.

کاشت بذر یا نشا ؟ کدام بهتر است؟ این مقاله کاربردی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

کاشت زود هنگام نشا

نشاکاری

اگر نشا را زودتر از زمان مناسب بکارید، ممکن است مشکلات زیر برای گیاهان به وجود بیاید:

·         سیستم ظریف ریشه جوانه آسیب می بیند و در نتیجه گیاه از بین می رود

·         جوانه مقاومت کافی برای سازگاری با شرایط محیطی را ندارد و دچار شوک می شود

·         دمای کم خاک باعث مرگ جوانه می شود

·         و در موج سرمای غیرمنتظره یا شب های خیلی سرد نیز خطر مرگ جوانه ها وجود خواهد داشت.

نباید برای نشاکاری جوانه ها عجله کنید. با این کار ممکن است تمام زحمت هایی که برای آماده سازی سینی های جوانه زنی و بذرها کشیده اید، به هدر برود. اگر می خواهید همه جوانه ها شانس زنده ماندن و رشد داشته باشند، کلید موفقیت این است که طی مرحله رشد صبر و حوصله داشته باشید.

شما عزیزان می توانید انواع مختلفی از نهال های کمیاب و نشاهای خاص را از نهالستان فردین کشت خریداری کنید.

طول مرحله جوانه چقدر است؟

کاشت نشا

در اکثر گیاهان، مرحله جوانه بین 14 تا 21 روز طول می کشد. چهار برگ حقیقی در بعضی گیاهان سریع رشد می کند و در برخی دیگر، ممکن است تا شش هفته طول بکشد. تا وقتی که جوانه ها ظاهر سالم و شادابی داشته باشند، لازم نیست اقدام اضافه ای انجام بدهید. فقط صبر کنید تا جوانه به اندازه کافی رشد کند.

بعد از اینکه چهار برگ حقیقی ایجاد شد، جوانه ها وارد مرحله رویشی می شوند. در این مرحله سرعت رشد بیشتر می شود و می توانید جوانه ها را در گلدان های بزرگتر یا فضای بیرون بکارید.

زمان نشاکاری و انتقال به گلدان های بزرگتر

لازم نیست بلافاصله پس از اینکه چهار برگ حقیقی تشکیل شدند، جوانه ها را سریع داخل گلدان بزرگتر بکارید. با توجه به اندازه ظرفی که جوانه در آن روییده، می توانید زمان مناسب برای نشاکاری را تشخیص بدهید. برای اینکه گیاهان بالغ و سالمی داشته باشید، باید مطمئن شوید جوانه ها هنگام ورود به مرحله رویشی فضای کافی برای رشد ریشه ها داشته باشند.

چه زمانی باید جوانه ها را به گلدان بزرگتر انتقال داد؟

زمان نشاکاری

معمولاً برای شروع جوانه زنی، بذرها داخل سینی جوانه زنی کاشته می شوند. این سینی ها در اندازه های مختلف عرضه می شوند، اما فقط برای مرحله جوانه زدن کاربرد دارند و گیاه نمی تواند مدت زیادی داخل سینی رشد کند. اگر اندازه سینی کوچک باشد، باید هرچه زودتر پس از اینکه چهار برگ اصلی رشد کردند جوانه ها را داخل گلدان بزرگتر بکارید. در این هنگام، سیستم ریشه تقریباً حداکثر فضای داخل حفره سینی را اشغال کرده است و دیگر فضایی برای رشد بیشتر ندارد.

اگر حفره ها بزرگتر هستند (مثلا به اندازه 8×8 سانتیمتر) می توانید به طور متوسط تا شش هفته صبر کنید و بعد نشاکاری انجام بدهید. بهترین روش برای بررسی میزان فضای موجود برای رشد، این است که یکی از جوانه ها را از حفره بیرون بیاورید و ببینید ریشه چقدر رشد کرده است. اگر مقداری از ریشه ها نزدیک سطح خاک باشند، بهتر است طی چند روز آینده جوانه ها را به گلدان بزرگتر انتقال بدهید. اگر ریشه ها خیلی رشد کرده و در نزدیکی لبه های حفره متراکم شده باشند، یعنی جوانه بیش از مدت لازم داخل سینی بوده و باید هرچه زودتر آن را به گلدان بزرگتر انتقال بدهید.

زمان انتقال جوانه ها از ظرف های تکی

ظرف های تکی فضای کافی برای رشد و نمو گیاه ایجاد می کنند. بنابراین می توانید بذرها را در ظرف تکی بکارید تا جوانه بزنند. وقتی زمان مناسب برای نشاکاری رسید، به راحتی می توانید جوانه ها را از ظرف منتقل کنید. بهترین علامت برای تشخیص زمان مناسب برای نشاکاری، این است که برگ های گیاه رشد کنند و از لبه ظرف هم فراتر بروند. هرچه گیاه بیشتر رشد کند، ریشه آن فضای بیشتری داخل ظرف اشغال می کند. اگر گیاه مدت زیادی در ظرف بماند، رشد ریشه محدود می شود و در نتیجه ممکن است رشد در مراحل بعدی با مشکل مواجه شود.

چه زمانی باید جوانه ها را به محیط بیرون انتقال داد؟

انتقال نشا

در مورد گیاهان مقاوم نسبت به دمای پایین، می توانید پس از پایان فصل سرما (وقتی طی شب، دما بالاتر از 10 درجه سانتی گراد باشد) گیاهان را به فضای بیرون انتقال بدهید. به علاوه می توانید با استفاده از دماسنج، دمای خاک را اندازه بگیرید و زمانی که حداقل دمای خاک به 15 درجه سانتیگراد رسیده باشد، گیاهان را در فضای بیرون بکارید.

قبل از نشاکاری مطمئن شوید که جوانه ها استقامت کافی برای زنده ماندن و رشد در فضای باز را دارند. جوانه ها باید به تدریج با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند. اگر مستقیم جوانه ها را از فضای بسته یا گلخانه به فضای باز ببرید، ممکن است به آنها شوک وارد شود و در نتیجه گیاه از بین برود.

اگر می خواهید سریع نشاکاری انجام بدهید، دو هفته قبل از انتقال جوانه ها به محیط بیرون، میزان کوددهی و آبیاری را کاهش بدهید تا به تدریج با شرایط محیط بیرونی سازگاری پیدا کنند. یک هفته قبل از انتقال، جوانه ها را صبح زود به مدت چند ساعت در فضای باز و در سایه قرار بدهید تا خود را با نور آفتاب نیز وفق دهند. آخر شب جوانه ها را به محیط خانه یا گلخانه برگردانید و دوباره روز بعد آنها را بیرون بگذارید. به تدریج جوانه ها را به محلی انتقال بدهید که آفتاب بیشتری دریافت کنند و با نور آن سازگار شوند.

 مراقب جوانه ها باشید. اگر علائمی مانند پژمردگی، افتادگی برگ ها یا زرد شدگی دیدید، سریع جوانه ها را به فضای داخلی برگردانید یا به آنها آب بدهید.

پس از نشاکاری و انتقال جوانه ها به فضای باز، مراقب باشید که در اثر نوسان دما در طی روز آسیب نبینند. اگر احتمال وقوع یک موج سرما وجود داشته باشد، یک پارچه روی جوانه ها بیندازید تا در مقابل سرما از آنها حفاظت کند. همین که صبح شد، پارچه را بردارید.

توصیه نهایی

توصیه نهایی در نشاکاری

با مراقبت اصولی و صحیح از جوانه ها، می توانید گیاهان سالم و مقاومی پرورش بدهید. اگر بدانید چگونه و چه وقت باید نشاکاری را انجام بدهید و جوانه ها را از داخل سینی جوانه زنی به فضای باز منتقل کنید، گیاهان می توانند بدون مشکل خود را با شرایط جدید وفق بدهند و رشد خوبی داشته باشند.

نوشته های مشابه

0 دیدگاه در “نکته های طلایی برای بهترین زمان نشاکاری

  1. khhemmati18 گفت:

    عالی بود