مقالات تخصصی

تاثیر نور LED بر گیاهان

تاثیر نور LED بر گیاهان

نور و کیفیت آن، یکی از اساسی ترین پارامترها در رشد گیاهان چه در گیاهان زینتی و چه زراعی؛ محسوب می شود. یکی از مهمترین منابع نوری مصنوعی استفاده از ال ای دی است. که در این مقاله به تاثیر نور LED بر گیاهان خواهیم پرداخت.

برای مثال: نور مادون قرمز، به عنوان یک عامل محرک برای گل دادن  محسوب می شود. نور آبی هم جزء نورهای مهم در تامین نیاز نور گیاهان محسوب می شود و باعث باز شدن روزنه های گیاه می شود  و همچنین در محیط هایی بنا به ضرورت، برای ممانعت از رشد یک نهال، به کار برده می شود. همچنین نورهای دیگر مانند: نور زرد و نور سبز هم دارای تاثیرات مفیدی در رشد گیاهان هستند ولی  نور آبی و نور قرمز به طور موثرتری در رشد گیاهان حضور دارنده به همین دلیل پژوهشگران این عرصه به طور ویژه ای بر روی تاثیرات این دو رنگ نور فعالیت می کنند و پس از تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که برای ایجاد یک تعادل و یک برنامه ریزی شبانه روزی و مرتب در برنامه نور گیاهان، بهتر است که  نور آبی و نور قرمز در کنار هم استفاده شوند.

صنایع روشنایی led

تحقیقاتی که در زمینه تاثیرات نور، صورت گرفت منجر به پیدایش شاخه جدیدی در زمینه دانش باغبانی با نام دانش طراحی نور شد و در ادامه این روند، لامپ LED به محیط های صنعتی باغبانی اضافه شدند. امروزه ما شاهد افزایش کاربرد این فناوری در باغبانی و کشاورزی صنعتی، به خصوص در مناطقی که فصولی از سال نور کافی برای کشاورزی وجود ندارد و یا شب های طولانی دارند؛ هستیم.

محققین دانشگاهMIT اخیرا تحقیقاتی را درباره تاثیر نور محصولاتی روشنایی مجهز به لامپLED بر رشد گیاهان، انجام شده است که اظهارات کشاورزان استفاده کننده از نور لامپ هایLED مبنی بر تغییرات بی نظیر در رشد و کشت گیاهان است و این ادعا حتی در مورد کیفیت غذایی و طعم محصولات را تایید می کنند.

همچنین تغییر منابع روشنایی گلخانه از لامپ های سنتی که معمولا لامپهای سدیم با مصرف بالا و اتلاف انرژی فراوان هستند، به لامپ های LED بسیار  کارآمد و مقرون به صرف است. اما شواهد نشان می دهد که کشاورزان و مالکان صنایع کشاورزی صنعتی اغلب در برابر رسیدن به این سود بی نظیر، مقاومت می کنند.

نوشته های مشابه