مقالات تخصصی

مزایای کاشت در تخت های مرتفع

تخت های مرتفع باغبانی راهی عالی برای رشد گیاهان و داشتن یک سبک زندگی پایدارتر است. متأسفانه، خاک برخی مناطق همیشه برای رشد سبزیجات مناسب نیست. اگر خاک منطقه شما نیز برای کاشت سبزیجات مناسب نیست، به جای کاشت در باغچه در تخت های مرتفع کاشت سبزیجات را امتحان کنید! در این مقاله به بررسی مزایای تخت های مرتفع، این تکنیک باغبانی می پردازیم.

تخت های مرتفع چیست؟

تخت های مرتفع، تخت های مستقلی هستند که در بالای سطح زمین ساخته شده اند. به این معنی است که سطح خاک در بستر بالاتر از خاک اطراف است. کلمه “تخت” دلالت بر اندازه ای دارد که به اندازه کافی کوچک باشد تا بتوان در واقع در منطقه کاشت قدم گذاشت. تخت‌های مرتفع اغلب با قاب‌های جعبه مانند محصور می‌شوند تا پشتیبانی ساختاری و جلوگیری از فرسایش خاک را فراهم کنند.

قاب‌های تخت‌های مرتفع را می‌توان با استفاده از مواد مختلفی از جمله آجر، الوارهای مقاوم در برابر پوسیدگی، الوارهای منظره یا بلوک‌های بتنی ساخت. همچنین می‌توان تخت‌ها را برای باغبانانی که می‌خواهند در حین کار به زمین خم نشوند، بلند کرد.

مزایای تخت های مرتفع

علاوه بر زیبایی شناسی، تخت های مرتفع مزایای زیادی برای باغبانان دارد. در اینجا ما به مهمترین مزایای تخت های مرتفع اشاره می کنیم:

مزایای تخت های مرتفع

 

بهبود شرایط خاک

یکی از اولین مزایای تخت های مرتفع کاشت در مناطقی است  که خاک آن برای کاشت سبزیجات مناسب نیست. برای مناطقی که خاک های شنی دارند با افزودن خاک باغچه، کمپوست و محیط های بدون خاک به بستر مرتفع خود، می توانید خاک را پر از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان نگه دارید. از آنجایی که در تخت های مرتفع راه نمی روید، فشردگی خاک نیز کاهش می یابد. این کار اجازه می دهد تا آب و هوا آزادانه تر در خاک جریان داشته باشند.

یکی از بزرگترین مزایای تخت های مرتفع ناشی از حفاظتی است که سازه در برابر تردد پاها، به ویژه کودکانی که در محوطه باغ بازی می کنند، ایجاد می کند. از آنجایی که در بسترهای مرتفع با طراحی خوب روی بسترها راه نمی روید، خاک فشرده نمی شود و گیاهان کمتر آسیب می بینند.

چگونه خاک باغچه را اصلاح کنیم؟

فصل رشد طولانی‌تر

بسترهای مرتفع در بهار سریع‌تر گرم می‌شوند و بهتر زهکشی می‌کنند (با فرض اینکه خاک به درستی آماده شده باشد)، که باعث می‌شود فصل رشد طولانی‌تر و شرایط رشد بهتری داشته باشد.با استفاده از مزایای تخت های مرتفع می توانید زمان بیشتری از سال سبزیجات بکارید.

آیا تخت های مرتفع در بهار گرمتر از زمین هستند؟ این مطلب را می توانید با کلیک روی لینک در مقالات تخصصی فردین کشت بخوانید.

بازدهی بالاتر

سبزیجات را می توان  در بسترهای مرتفع در تراکم های بالاتر کاشت، فقط باید به اندازه کافی از هم فاصله داشته باشند تا بر سر منابع غذایی با هم رقابت نکنند و نور به همه آنها برسد. از مزایای تخت های مرتفع در کاشت سبزیجات بیشتر در سطح است.

اگر بستر کاشت بلندتر از سطح زمین بالاتر باشد، مشکلات کمتری با نماتدها نیز خواهید داشت. این موجودات ریشه‌های گیاه را خراب می‌کنند و محصول را کاهش می‌دهند.

دسترسی بهتر

دسترسی بهتر در تخت های مرتفع

از مزایای تخت های مرتفع برای باغبانانی که تحرک کمتری دارند، دسترسی راحت تر به بستر کاشت شان است، کمتر برای علف های هرز، آبیاری و انجام سایر کارهای باغ خم می شوند. بالا بردن تخت های مرتفع به ارتفاع 30 تا 90 سانتی متری ، باغبانی را برای افراد دارای تحرک محدود امکان پذیر می کند. مطمئن شوید که مسیرهای عریضی در بین تخت‌ها دارید تا دسترسی ایمن را برای واکرها و ویلچرها فراهم کنید.

از بین بردن آسان علف های هرز

از آنجایی که سبزیجات بسیار نزدیکتر از یک بستر سنتی به هم کاشته می شوند، می توانند به راحتی علف های هرز را از بین ببرید. کنترل آفات نیز با تخت های مرتفع آسان تر است. اگر با جوندگانی مانند موش مشکل دارید، می توان کف تخت را با سیم مرغی یا پارچه سخت پوشاند. حتی می توانید تخت ها را با توری پرنده بپوشانید. ابعاد باریک تخت ها، اضافه کردن قاب بالای سر را آسان می کند. از دیگر مزایای تخت های مرتفع می توان به محافظت در برابر یخ زدگی نیز اشاره کرد.

صرفه جویی در آب

شاید بتوان گفت یکی از بهترین مزایای تخت های مرتفع کاهش مصرف آب است. می توانید با استفاده از شیلنگ های آبپاش پلاستیکی سوراخ دار، یا لوله های قطره ای کم حجم آبیاری کنید. این روش های آبیاری برای پراکنده کردن آب در بسترهای باریک و دراز به خوبی عمل می کنند. همچنین با هدایت آب به خاک به جای خیس کردن سطح برگ به کاهش بیماری ها کمک می کنند.

توجه: مصالح ساختمانی مورد استفاده برای گیاهان زینتی ممکن است برای خوراکی ها مناسب نباشند. مراقب الوارهای بازیافتی به عنوان مصالح باشید. لطفا به یاد داشته باشید که همه آفت کش ها برای باغچه های سبزی بی خطر نیستند. بسیاری از محصولاتی که معمولا در تخت‌ های مرتفع برای گیاهان زینتی استفاده می‌کنید، در صورت استفاده در محصولات خوراکی ممکن است خطرناک باشند.

در تخت های مرتفع چه چیزی می توانید بکارید؟

تخت های مرتفع

بیشتر سبزیجات باغی به خوبی در بسترهای مرتفع رشد می کنند. سعی کنید کاهو، سبزی، تربچه و توت فرنگی بکارید. سبزیجات نوع بوته ای مانند گوجه فرنگی، خیار و لوبیا نیز در بسترهای مرتفع به خوبی عمل می کنند. می‌توانید برای سبزیجاتی که نیاز به قیم دارند، مانند برخی از گوجه‌فرنگی‌ها و لوبیاها، قیم و یا داربست نصب کنید. برخی از محصولات مانند کدو، خربزه و ذرت شیرین معمولاً در زمین بهتر رشد می کنند، زیرا به فضای بیشتری نسبت به سایر سبزیجات نیاز دارند.

شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره تخت های مرتفع باغبانی مطالبی را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه